Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Helt ny på sidan, detta är första inlägget =D

Jag har skrivit låtar i många år. Men har utåt sett mest gjort musik till filmproduktion. Dvs, ingen populärmusik har getts ut. Det har varit helt för mig själv så att säga.

Men nu är tanken att det ska bli ändring på det. Jag håller på med en del låtar som blandar mer modern produktion med blues och lite jazz och mycket av gamla sortens musik. En slags retroblandning som jag tycker känns relevant ändå. Känns som det skulle kunna fungera och bli populärt. Men man vet ju aldrig! Tänker hur som helst kämpa!

Min förhoppning är att det ska kunna bli en hel skiva men först blir den en singel, förhoppningsvis någon gång under våren.

Min tanke är egentligen att satsa på att bli låtskrivare åt andra artister. Jag ser mig inte som någon artist i första hand. Utan framförallt låtskrivare, men eftersom jag får en skön ego-kick av att höra min egen röst till min musik så tänkte jag börja med att ge ut låtar under eget namn och hoppas att det kan bli en slags dörröppnare för samarbeten.

Jag tänkte kolla lite hur det ligger till när det gäller lansering, vad som brukar vara standard för att ge sin musik bästa möjligheten att få framgång:

Är det värt att överhuvudtaget skicka till Musikförlag och Skivbolag som oetablerad låtskrivare/artist?

Känns som folk knappt gör det längre, men jag kanske har fel?

Är det i så fall värt att skicka runt till skivbolag/musikförlag innan jag lanserar musiken själv (Tänkte använda Record Union, CDBaby eller liknande) eller går det lika bra efter att musiken finns tillgänglig för allmänheten?

Hade varit väldigt mycket värt att från er som har erfarenhet av att lansera sin musik, få lite tips om vad ni brukar göra för att maximera möjligheterna!

Det är lite märkligt, men detta är lite som en ny värld för mig trotts att jag gjort musik länge.

Annons
Henxon (oregistrerad)
Postat

Jag är lite i samma sits. Jag har kollat runt en del och det jag sammanfattningsvis kan säga om det bästa sättet är att göra en massa låtar så man har en låtbank på t.ex. Soundcloud. Samtidigt gäller det att få följare så ens musik sprids. När man har skaffat sig ett namn där kan man jobba vidare. Jag tror det är svårt att ha en låt man är nöjd med och skicka till typ Sony Music. Oddsen att dom ens lyssnar tror jag är små.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.