Joaquim88 (oregistrerad) Postat 13 februari 2016 Postat 13 februari 2016 (redigerat) Har investerat i ett par bra högtalare efter att ha mixat i hörlurar. Men insåg snabbt att högtalarna bara är 1 del av investeringen att få till nåt som man kan lyssna och lita på. Har märkt en fet resonans vid 140 hz. Vid andra frekvenser dippar det eller blir skumma fas-grejor som händer. Och att hänga upp textilier på väggarna tar ju mest bort dom ljusa frekvenserna. Man trodde man lätt skulle kunna skilja på ljud från högtalarna och rumsresonanser när man lyssnade. Men med bra högtalare, det går inte. Allt smälter ihop. Så jag behöver akustikbehandla rummet och är beredd att gå hela vägen för att få till det. Ja kan inget om sånt innan men jag hänger med i tekniska resonemang. Jag är inte heller så händig när det gäller att bygga saker, men jag har mikrofoner och frekvenskurvor till dom, så man ta hjälp av dom för att mäta med nåt program. Det handlar bara om lyssning, inte för inspelning. Hoppas på tips och hjälp 🙂 Såhär ser det ut: Det är en lägenhet i betong/tegel byggnad. Möbleringen är väldigt enkel och allt som är orange kan möbleras om ifall det behövs. Rummet är 368x510x245 cm. Det enda som bryter fyrkantigheten i rummet är 2 garderober som räcker från golv till tak. 125cm lång (tillsammans) och 52cm djupa. På ena sidan rummet är 3 fönster som är 120cm höga. Ca 3½ meter bakom mixplatsen är två dörröppningar. 74 cm breda som leder till kök och hall. Dom är öppna och har inga dörrar på plats. Alla väggar är betong utom på en del ställen t.ex. mellan hall och badrum. Där låter det mer som gipsskiva. Vissa delar av betongväggen verkar bärande, medans andra delar inte är bärande. Jag tror det för somliga ställen på betongväggen är totalt stum när man knackar på den medan andra ställen ger ton ifrån sig. Taket är 245cm högt. Helt naket och betong. Golvet i rummet är hård träparkett med en 1,5m matta under arbetsbordet. I kök och hall är det plastmatta på golvet. Till och börja med har jag läst igenom många trådar på forumet om detta. Men ska man börja med att mäta ljudresponsen i rummet med mikrofon och specifikt datorprogram? Eller kan man börja med att utläsa frekvensområden och motåtgärder direkt ifrån rummets form och så? Och hur kan man sen veta exakt vart man bör sätta akustikdämpande ytor för att hantera vilka resonanser eller andra fenomen? Och var ska man sitta i ett rum med det här landskapet för att få bäst chans att fixa kontrollerat ljud? Tacksam för så mycket hjälp och tips man kan få 🙂 Redigerat 13 februari 2016 av Joaquim88
laban1 Postat 13 februari 2016 Postat 13 februari 2016 Finns en aktuell tråd med liknande ämne: //forum.studio.se/topic/110886-akustik-fa-bort-klappeko-utan-att-oeverdaempa/#entry1624482
ostfisk Postat 16 februari 2016 Postat 16 februari 2016 I första hand så experimentera med monitor och lyssningsposition. Man vill helst sitta mot kortsidan så att ljudet skjuts ut längs med rummet. Vet ej hur fönstret påverkar, om du skulle sitta mot det, men det kanske blir bäst, en kompromiss. Sen har du ju dörröppningarna som kommer att påverka. Men om du har möjlighet så tror jag att det blir bäst. (Om ingen annan har invändning mot det, vet ej hur en glasruta påverkar ljudet, om det blir jättemycket sämre.) Sen flyttar du runt monitorer och lyssningsposition och ser vart du får rakast resultat. Du vill helst mäta med en rundupptagande mick, då den tar upp mer bas på avstånd, du får en rättvisare bild av rummet. Men vad jag har hört så skall det vara ok att mäta med njure också, fast det blir inte lika bra. Program att använda är typ REW. http://www.roomeqwizard.com
laban1 Postat 16 februari 2016 Postat 16 februari 2016 Behöver inte vara så illa som bilden är, ljudet går ju ut i kök och hall också. Om du har bordet och lyssningen mot fönstret kommer du väl inte ut från köket, annars skulle det funka också. Tänk på vad som funkar praktiskt och var du trivs att sitta också.
Joaquim88 (oregistrerad) Postat 16 februari 2016 Postat 16 februari 2016 Ja första kruxet verkar faktiskt vara vart man ska sitta nånstans öht. Ja kommer ut från köket även om jag ställer bordet där vid fönstret, så pass plats finns det. Men fönster eller glas överlag har ja för mig reflekterar nåt jävulskt. Känns inte så stylish att sätta dämpplattor på fönstret liksom. Och på andra sidan är det inte symmetriskt och ja vet inte om det är mindre illa med fönster bakom än framför. Det reflekterar ju i vilket fall. Funderar nästan på att ha det som man har nu faktiskt. Har läst att rumsfrekvenserna blir kraftigare och bängligare om sidoväggarna är längre bort än bakväggen. Men om ja sitter där ja sitter nu så hamnar ju öronen där det är lika långt till alla väggar, typ. Förutom att det är fönster på ena sidan då. Mäter man upp noga och dämpar som fan så kanske man kan få bukt med dom värsta rumsresonanserna ändå, fastän man sitter *fel*. Ja jag vet inte ..
ostfisk Postat 16 februari 2016 Postat 16 februari 2016 Hittade denna tråd som säger att fönster inte reflekterar mer ljud än vanliga väggar, dock lite mer i diskanten. (Läs sista inlägget av Ethan Winer) https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/122070-sound-transmission-reflection-glass-windows.html Dock vet jag ej hur mycket sämre det blir med att sitta som i ritningen jämfört med att sitta mot fönstret. Men det går ju att ta reda på. Prova bägge och mät, då får du det svart på vitt.
Joaquim88 (oregistrerad) Postat 16 februari 2016 Postat 16 februari 2016 Bra länk Ostfisk (vilket namn 😛). Fanns även tips där om böcker som tar upp ämnet. Sitter och plöjer igenom en sån PDF nu. Men om fönster reflekterar minst lika mycket som naken hård vägg så blir det väl nödvändigt att padda upp bakom högtalarna. Det skulle man behövt göra på en hård vägg så då blir det väl ännu mer nödvändigt på fönster. Grannarna kommer ju ringa psyk-akuten om jag paddar ner fönstren. Sätter man sig i andra kortänden så då blir det väl nå snedställ på hela rummet, på nåt sätt. Ljudkällan kommer ju inte ifrån mitten av kortsida vägg liksom. En fjärdedel av rummet kommer ju ligga *på sidan av* högtalarnas mittlinje liksom. Ska grubbla lite till innan man börjar möblera och flytta och sådär. Fan att dom inte kan bygga som folk!
Joaquim88 (oregistrerad) Postat 16 februari 2016 Postat 16 februari 2016 (redigerat) Dubbel-post Redigerat 16 februari 2016 av Joaquim88
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.