Jump to content
Annons

betyg  

5 röster

1. 1. betyg

• bra låt, bra mix
      0
    • bra låt, dålig mix
      1
    • dålig låt, bra mix
      0
    • kan bli bättre
      2

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Reaction (än så länge)

ARTIST/GRUPP: Overboard (än så länge 🙂 )

GENRE: Någon slags punkrock?

LÅTLÄNGD: 3:15

KOMPOSITÖR: Overboard

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK:3.1 mb

STATUS: Färdig komposition, icke färdig mix.

LÅTLÄNK:

ni får två länkar, ibland krånglar det...

Okay, mitt band har spelat in lite låtar (sju stycken närmare bestämmt) de senaset veckorna i min källarskrubb. Nu har vi kommit till mixstadiet och detta är den första låten jag gett mig på. Tänkte att ni ska få komma med goda råd innan jag går vidare med resten av låtarna.

Jag vill alltså ha så mycket synpunkter på mixen som möjligt. Men ni får givetvis kommentera låten också. Tackar.

Redigerat av browno
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag satte "Kan bli bättre", men med det menar jag att det varken är en dålig låt eller en dålig mix. Men inget av de andra alternativen passade in riktigt. Allt kan ju bli bättre, om du greppar resonemanget...

För det första är det alltid kul med lite röjigare grejer. Det är en slags rocklåt, med viss punkinfluens ja. Mina musikönskningar ligger inom precis alla genres, men mest inom rock. Detta funkar alltså.

Konstruktiv kritik:

Jag tycker att låten inte skall "dö" där i mitten, när nästan allt tystnar lite för mycket. (Har det gått "inflation" i detta med att ha med ett parti mitt i, där nästan allt tystnar? Har precis lyckats lyssna på ett par alster här på forumet, och så är det sådär på bägge. Lustigt.) Även om det funkar bättre på denna låten, med den där utpanorerade gitarren där.

Oväntad avslutning på låten, men bra. Kunde man kanske tänka sig en återgång till låtens ursprung igen, en slags återkoppling? (Tänker högt, en fundering bara.)

Synd på vad som verkar vara en bra text dessutom (och tro mig texter lyssnar jag i princip inte på)... att vissa ord i slutet av textrader liksom försvinner bort. De ligger volymmässigt lägre.

Sedan undrar man som lyssnare lite grann om ni vet hur sångmelodin skall gå på just dessa rader. Hoppas du/ni vet vilka jag menar. Detta är solklart den viktigaste kritiken!

Panoreringar och effekter verkar bra mixade. Det är dock tveksamt med volymåkningarna upp och ned på sången (som tidigare nämndes). Kanske ni kan ta om med kompressor på rösterna? Å andra sidan så är det ju inte mig emot om ni försöker hålla kvar känslan i låten, och hellre det än att nivåerna ligger spikrakt rakt över. Hur ni än gör, behåll denna version. Tar ni om sång, så spara det på en annan version. Radera alltså inte över denna. Nu vet jag inte hur ni spelat in. Kanske är det 8-spårs digitalporta? Försök alltså hellre göra en och annan mastermix ytterligare först, innan ni bestämmer er för att spela över sången.

Observera att timmen är sent, så jag har bara lyssnat på detta i mina hörlurar. När ni själva gör klart cd:n sedan, lyssna i lurar, finare stereohögtalare och bärbar cd-radio innan ni fattar beslut om att det är färdig mix. Ett råd bara.

😄

:musik

Postat

tackar för ditt inlägg. Jag håller med dig om att sången försvinner lite, jag antar att vår sångare vill skapa nån slags effekt med detta och eftersom jag själv kan texten så tycker jag mig höra det bra, men kan förstå att för utomstående kan det bli svårt att hänga med.

Jag har lagt kompressor på sången, men kan prova öka den lite samt höja volymen på de tysta partierna. Kan också hålla med om att partiet i mitten blir lite tomt, skulle nog sitta bra med lite sång/skrik där.

Hoppas lite fler vågar sig på att kommentera. Nu ska jag mixa vidare en stund, sen ska jag läsa nya studio som damp ner i brevlådan nyss.

Postat

Det låter som att ni har influencer från band som Anti-Flag, Pulley, NOFX etc... Precis den musiksmaken jag också har. Mixen har jag inte mycket att säga om förutom att det kanske är så här ni ville ha det. I sådana fall finns det inte mycket för mig att klaga på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.