Kabonas Postat 8 februari 2016 Postat 8 februari 2016 Hej! Jag har byggt mig en liten projektstudio som jag har placerat ut lite absorberingsplattor efter att ha läst lite på nätet hur man bör placera dem. Rummet i sig är ganska litet ( ca 4x4m) och lågt i tak, ganska dött ljud där nere. Problemet är att när jag kör igång musik så börjar basen att "vobbla" och vibrera med några ms efterklang på vissa toner, vilket är jäkligt störigt. Jag har skruvat i mina Genelec 8020 i vanliga mikrofonstativ. Jag börjar misstänka att det är dem som vibrerar ner i marken och skapar den jobbiga basen. Kan det vara så enkelt? Eller behöver jag basfångare även fast rummet i sig är ganska dött och torrt? 🤪 Bifogar bild på stativet jag har mina Genelecs på. Tack på förhand. 🙂
Anders F Postat 9 februari 2016 Postat 9 februari 2016 Jag måste förstå vad som händer. Upplever du att vissa basfrekvenser blir starkare så är det mycket möjligt att du upplever stående våg och då är det bara basfällor som gäller. I ett sådant litet rum skulle jag säga att det inte är en dum idé att ha basfällor hur eller hur. Lite enkelt kan du använda dig av formeln F=V/2*1 för att se grovt vid vilka frekvenser då får stående våg i rummet. En parallell yta på 4 meter ger dig en stående våg på 42,5hz vilket är en frekvens du kan höra. Om ytan mellan tak o golv är ännu mindre säg 2m så får du en stående våg på 160hz. OBS, detta är väldigt enkel uträkning, men visar att ditt rum får stående vågor inom hörbara värden. MVH Anders
Claes Holmerup Postat 9 februari 2016 Postat 9 februari 2016 Precis! Förutom det så är rummet kvadratiskt, så det är två mått som är likadana - och då blir de stående vågorna extra förstärkta, så att de skapar ännu mer problem. Har du dessutom ca 2m i takhöjd, så är det en multipel av samma, som "hjälper till" ytterligare med samma frekvenser... 🙁 Basfällor, mer basfällor och så lite basfällor till, är troligen det som behövs - och då helst avstämda sådana, för att i första hand ta hand om de specifika frekvenser som ger mest trassel.
k9 (oregistrerad) Postat 9 februari 2016 Postat 9 februari 2016 Jo det kan nog var just stomljud som ställer till det för dig. Vad är det för typ av väggar och vad har du för golv? Vad har du under golvet, är det sand, berggrunden, lerig jord. eller en torpargrund så kan det påverka en hel del med. Ljudet som fortplantas genom väggarna sprids ju vidare i byggnaden och får både tak och golv att resonera på ett okontrollerat sätt ibland. Ibland går det inte att bara "stämma" rummet genom akustikbehandling för att få ett optimalt resultat, tyvärr. Har du inga basfällor så försök med några såna och se vad som händer. Ibland så måste man ha basfällor även i de hörnen där väggarna möter taket också. Många tänker att ett rum har fyra hörn som basen kan ställa till det i, fast att det lika gärna kan bli problem där väggarna möter taket och/eller golvet. Men oftast så är ju golven inge problem för att man har utrustning och möbler ståendes på det. Spela upp musik eller olika frekvenser och gå runt i rummet och försök att hitta ställen där ljudet låter annorlunda för att hitta ställen du måste åtgärda. Försök att avgöra från vilken vägg som ljudet reflekteras osnyggt ifrån genom att vrida på huvudet för att märka när näsan pekar mot missljudet. Inte så lätt alltid, men vissa har förmågan att pejla problemen på detta sätt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.