SMT Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Hej! Finns det nån kung i detta ämne som skulle kunna hjälpa mig? Jag hade tänkt mig att köra ett "system" upplagd så här: Mackies 8-bus analogt mixerbord 1st Motu 2408mk3 ad/da omvandlare (8kanalers omvandling) 2st Motu 2408mk2 ad/da omvandlare (totalt 16kanalers omvandling) Och spela in med Cubase SX2. Jag undrar, finns det behov att behöva köra t ex "Apogee Big Ben" word clocka i ett sånt här system? Eller är Motus omvanling bra nog?? Jitter problem? Vore tacksam för råd och hjälp... /MT
joachime Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 2408 har, som du säger, 8 analoga in/ut men också 16 digitala in/ut. Koppla till 16 externa ad/da-omvandlare så har du plötsligt 24 analoga in/ut på en 2408. Du behöver alltså inte använda tre stycken 2408'or om det räcker med 24 analoga in/ut. Om du däremot redan har tre stycken 2408 så har du plötsligt en maxkapacitet på 72 in/ut (givet att du har externa ad/da-omvandlare). Dessa kan du då ansluta till ett och samma PCI-424 (du behöver inte ha flera pci-kort installerade). Har själv aldrig kört med flera 2408, men det borde inte vara några problem. Alla anslutna burkar går mot samma word clock.
Finn Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 vi har 2408:or på den skolan som jag går på och de funkar bra förrutom viss missöden. Vi har dem kopplade mot ett DM2000 och ibland så är wordclocken olika på bordet och interfacet utan att interfacet känner av det vilket blir väldigt lustigt. Man spelar in 48 kHz på bordet medans interfacen är inställda på 44.1. Detta resulterar i att det blir 48 kHz filer som har samplingsfrekvensen 44.1, vilket innebär att oavsett vad du ställer in för samplingsfrekvens i sequenserprogrammet så blir det fel. Fråga mig inte hur detta går till men konstigt är det. En lite fråga bara, när du säger 24 analoga in/ut menar du de tre lightpipesen som man kan koppla in i 2408?
trombonisten Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Det finns nästan aldrig något behov av Apogee Big Ben. (punkt, utropstecken). Apogee önskar att du tror något annat, själklart nog, för då får de sälja en burk till. En av Motu - burkarna kan vara master. Word-clock är inte så himla svårt att koppla upp. Men man behöver T-kopplingar, korta koaxialkablar och exakt en terminering. Sånt borde gå att läsa sig till i manualen för Motu-kortet (jag tror mig ha förstått). Observera att wordclock och vanliga analoga signaler är två olika saker och hanteras olika. Trombonisten.
joachime Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 En lite fråga bara, när du säger 24 analoga in/ut menar du de tre lightpipesen som man kan koppla in i 2408? Var den frågan riktad till mig eller SMT? Mitt svar är iaf ja. Men det är inte bara lightpipe. Du kan välja TDIF (Tascams digitala protokoll) ifall du vill. Väldigt flexibel burk. SMPTE har den också. En studio jag arbetat i (Traxton, STHLM) synkade en 2408 mot 2" rullbandare, plus en ADAT som extern AD/DA-omvandlare (8 extra in/ut). Utan synk- eller clockproblem.
Claes Holmerup Postat 20 april 2005 Postat 20 april 2005 Jag har länge kört min uppsättning synkad enbart genom Lightpipe och S/Pdif - och har aldrig upplevt några problem alls med det. Trots det så testade jag att köra med Wordclock-synk för ett par månader sedan. De prylar jag kopplar ihop är följande: RME Hammerfall9652 RME ADI-96 Pro (som är den burk som är Master för klockan) RME ADI-8 Pro Benchmark DAC1 Behringer DDX3216 med ADAT-option Skillnaden blev häpnadsväckande... ...obefintlig! 😄 Det blev ingen som helst skillnad i ljudet eller timing eller någonting alls som jag kunde höra med mina monitorer (ADAM P33A).
SMT Postat 21 april 2005 Trådstartare Postat 21 april 2005 Tack för all hjälp o råd!!! Men om man använder dom 16 digitala in/ut så får man inte 24-bits omvandling va? Går inte dom på bara 16-bits? Jag tänkte köra Mackies 32-8-2 bord. Men "bara" ha omvandling på 24 kanaler. Om jag använder mig av bara EN 2408, så måste jag alltså köpa: 1st 2408 + ytterligare 16 kanalers omvandlare... Eller? /SMT
Claes Holmerup Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Jag ska kanske tillägga att det verkar som om Wordclock egentligen mest behövs när man får problem med synk (något som blir väldigt uppenbart om det dyker upp sådant) - eller som en säkerhet om man ofta behöver koppla in okända enheter i sitt befintliga system. Om man har Wordclock, så behöver man i sådana lägen inte oroa sig för att det dyker upp oväntade problem...
joachime Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Men om man använder dom 16 digitala in/ut så får man inte 24-bits omvandling va? Går inte dom på bara 16-bits? Både ADAT- och TDIF-protokollet stöder upp till 24 bitars upplösning och 48 kHz samplingsfrekvens. Så det beror på vilken extern AD/DA-omvandlare du ansluter. Det finns en hel del att välja på och det blir antagligen både enklare och billigare än att köra med tre stycken 2408'or. Tips på AD/DA omvandlare: RME ADI-8 PRO Kronauer GENio X1 Creamware A16 Ultra Behringer ADA8000 Hmm. Blev visst bara tyska tillverkare. Samtliga stödjer 24 bitars upplösning. Behringer är den billigaste av dom, RME den dyraste (bara 8 kanaler). Creamware och Kronauer kan vara svåra att hitta i butik, men om du söker på nätbutiker i Tyskland hittar du dom säkert.
joachime Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 Såg just att de hade REA på Fitzpatrick. Listan är iofs en månad gammal, men med lite tur har dom prylar kvar. Bland annat säljer dom bort ett ex av Terratecs TE-MIC8 för 7995:- inkl moms. 8 AD/DA-omvandlare (ADAT) med 8 mickförstärkare (tillverkade av SPL). Jag tycker det verkar prisvärt, om man är i behov av mikstärkare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.