Jump to content
Annons

Kompressorn före eller efter eq, på insert på mixerbord


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett Soundcraft sm12 Mixerbord. Där kan man via en jumper välja om man vill ha inserten före eller efter eq n på Mixerbordet. Vad låter bäst? Om man har en kompressor på inserten. Skall man komprimera före eller efter eq på bordet?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är helt och hållet beroende på ljudkällan och hur signalen låter när den går genom kanalstrippen. Kompressorn angriper i första hand de nivåer och frekvensområden som toppar iväg i signalen och därför så kan man många gånger vilja korrigera och balansera med EQ innan signalen går vidare in i kompressorn så att kompressorn jobbar fint över hela signalen och inte kämpar mot en specifik punkt i ljudet. Likadant tvärt om, om man vill att kompressorn ska fokusera på ett annat specifikt område så kan man enkelt lyfta dessa frekvenser med EQ'n innan kompressor. Men i andra fall vill man köra kompressor först och skruva EQ efteråt.

Hänger helt och hållet på hur ljudet låter som når fram till EQ/Kompressorn. Jag avgör alltid vilket jag kör på under arbetets stund - i vissa fall behöver jag det ena och i andra fall det andra.

Redigerat av Mandus
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Håller med ovan. Om du måste välja ett alternativ skulle jag valt att ha EQ före insert. Men som sagt är det ibland tvärtom man behöver. Default är före EQ tror jag. Sitter jumpern så det är lätt att ändra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med både tidigare talare. Tidigare var EQ efter Compressor en helig regel för mig. Så här i efterhand kan jag inte riktigt säga varför. Nu lägger jag väldigt ofta EQ innan Compressor för att få en jämnare & pålitligare compression. Det betyder visserligen att Compressorn ofta behöver regleras efter lite skruvande på filtret, men det är ju inte särskilt besvärligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag som inte använder nån daw utan digitalporta plus lite fina burkar kör kompressorn först eq sen. Är det sång eller gitarrpålägg kan jag om jag vill lägga basscut i preampen på 40, 80 eller 120 hz. Men oftast så spelar jag in med enbart kompressorn, eq skruvar jag efteråt i mixen. Eller om jag vill komprimera mer så bouncar jag runt ljudspåret en gång till, o då kan jag även lägga på lite eq efter kompressorn med min outboardburk. JAg har även haft det kopplat tvärtom, med eq-burken före kompressorn, men gillat det sämre. Jag kan även eq-a digitalt på väg ut ur portan när jag bouncar om jag vill det. Har man eq först o kompressor sen blir det lite så att kompressorn tar bort eq-effekten, man får skruva så jäkla mycket eq för att det ska hända nåt.

Är tanken att använda det här till sång live, då skulle jag absolut sätta kompressorn före eq. Så gör jag live på sång o leadgitarrkanalen... Mkt lätt kompressor först, sen lyfter jag typ 3 db i high mid på sången. Gitarren brukar jag också komprimera bara lite grann, sen bara skära lite av diskanten. Utan kompressor o lite diskant-cut kan telecastern bli lite för vass och med för mycket attack...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skopar basen från t.ex. en leadsynt så lägger jag EQ först, och betraktar sedan den processade signalen som "originalet" som ska komprimeras. Annars kommer kompressorn att reagera på massor med information som du ändå inte använder.

Gör jag småjusteringar lägger jag EQ efter kompressor så EQn inte ska påverka kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...