Jump to content
Annons

Recommended Posts

Noumenon (oregistrerad)
Postat

Tjena.

Håller på med ett demoprojekt där vi använder Guitar rig för gitarrerna (och bas), problemet är dock att jag har 3 instanser av GR och efter det så går det åt h-e om jag skall lägga på lite fint reverb etc och mixa ordentligt.

Så, till det jag vill, jag vill bounca varje gitarrspår och basspåret för sig men MED Guitar rig, hur gör man detta? Jag vet hur man bouncar ett spår till en wavefil, men då hoppas ev. effekter/eq etc över.

Det gäller f.ö. SX2

Tacksamt för svar och förslag.

BTW. FX Freeze hjälper mig inte alls, den bypassar bara pluggarna om man spelar låten (även om freeze är på från 1:a till sista takt). Så när projektet öppnas så haverar datorn (föreställt er att det tar ca 10-15min för att _öppna_ ett projekt).

-Mattias

Annons
Noumenon (oregistrerad)
Postat

ok, men då lär alla nivåmätare stå på +- 0dB

Noumenon (oregistrerad)
Postat

ops, inte mätare, reglar 😉

Noumenon (oregistrerad)
Postat

Hittade dock en fiffig grej. Output, går att välja kanal (kanal, gruppkanal etc).

Mkt smidigt.

Fast ja, det tar ju ändå en jävulsk tid. 3min/spår. 2 spår * 3min * 6 låtar = trött skalle.

Postat

De här tipsen har jag sett fram emot eftersom jag själv har haft samma problem när jag använt GI i Cubase. Jag har dock lite frågor vad gäller bouncningen.

Om jag ska bounca ner ett track med GI, vilket filformat är att föredra? Jag har testar .wav och .wav64 men det låter för j*****t... Är det något annat som jag missat eller är det filformatet som avgör kvaliteten på ljudet efter bouncningen?

Tack för hjälpen! 😆

Postat
De här tipsen har jag sett fram emot eftersom jag själv har haft samma problem när jag använt GI i Cubase. Jag har dock lite frågor vad gäller bouncningen.

Om jag ska bounca ner ett track med GI, vilket filformat är att föredra? Jag har testar .wav och .wav64 men det låter för j*****t... Är det något annat som jag missat eller är det filformatet som avgör kvaliteten på ljudet efter bouncningen?

Tack för hjälpen! 😉

Ljudformatet skall inte spela så pass stor roll att det låter direkt kasst, måste bero på något annat. (Första gången jag skulle bounca glömde jag att stänga av originalspåret efcter att ja importerat det bouncade, så att resultatet blev dubblering av ljudet = låter för jäv****.)

Postat

Om du vill ha med alla sends, master effekter mm så skall du sola kanalen och exportera masterbussen. Glöm inte att återställa panning och volym om du vill kunna styra det senare. Annars kan du välja just den kanalen/pluggen som output och då får du kortast möjliga signalväg.

Ett annat alternativ är att använda frysfunktionen, men det kräver SX3.

man kan köra rätt många guitarrig om man bara drar ner bufferterna på ljudkortet. Vid mixning gör ju inte fördrjöning något.

Cubase använder 32 bitar internt, men jag gissar att du exporterat till en lägre upplösning. Välj minst 24 bitar och 48-96 khz för projektet och exportera med samma inställningar. Sedan bör man ju använda dithering när man går ner i bitdjup. Kan förstå att det blev kass om du t.ex. exporterade i 16 bitar utan dither.

Det jag märkt att ljude kan bli lite dovt vid export och det beror nog just på att jag går ner i upplösning/djup på ljudet. Jag får alltid toppa lite med en EQ när jag mastrar.

Jag har slutat kladda med realtidseffekter och liknande. Jag brukar ratta in de ljud jag vill ha och exportera dem till 24 bitars wav och sedan bygga upp ett nytt projekt med bara wavfiler. Annars håller man på och pillar på ljuden och blir aldrig färdig, dessutom segar ju burken ner fullständigt om man masa pluggar igång samtidigt. Dessutom blir slutexporten mer lik eftersom ljuden redan är nedtrunkade från alla softsyntar mm. Det brukar hjälpa mig göra bättra mixar.

En annan aspekt är att du kanske spelat in på en monokanal. En del ljud i guitarrig är i stereo och då bör du givetvis exportera till en stereokanal. Anars tappar du ju all bredd, och kanske tom får några fasfel vid konverteringen till mono.

Och som tidigare talare sa - stäng av orginalkanalen (den med pluggen) när du importerar kopian annars får du fasfel.

Satsa också på så hög volym som möjligt när du spelar in/exporterar ut eftersom du får bättre bitdjup då. Halv volym vid 24 bitar är ju bara 12 bitar effektivt.

//J

Postat

Jag tackar för tipsen, nu börjar det likna något - äntligen! Det enda sura är att det tar en del tid när man kört GI på ett flertal tracks, ca 5 minuter/track för en låt som är 4,5 minuter. Men det är kanske normalt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.