Musiker Postat 13 mars 2004 Postat 13 mars 2004 (redigerat) Undrar om någon kan tipsa mej om en bra (helst också billig) mikpreamp. Helst rör, om det nu är det smartaste köpet. Har nu ett Phonic MM 1202 mixerbord. Jag kör ett M-Audio Audiophile ljudkort, och det har ju som sagt S/PDIF in- och utgångar. Är det värt att köpa någon preamp som har innbyggd A/D-omvandlare, mot om man som nu använder Audiophiles egna? Redigerat 13 mars 2004 av Musiker
Pluffo Postat 13 mars 2004 Postat 13 mars 2004 Är det bättre med en separat preamp än att köra dem som sitter inbyggda i mixer? Har själv ett Phonic mm1002 och tycker att dem fungerar bra.
Claes Holmerup Postat 14 mars 2004 Postat 14 mars 2004 En preamp som jag tycker är bra, men som ändå ligger lågt i pris, är Studio Projects VTB-1. En extra fördel jämfört med många andra billiga preamps, är att man kan stänga av rörinblandningen helt, så att man kan vara mer flexibel... Jag tror att de flesta vinner en del i ljudkvalitet om de väljer att spela in genom en preamp i stället för genom en mixer - eftersom man får en kortare signalväg då...
Musiker Postat 14 mars 2004 Trådstartare Postat 14 mars 2004 Kikade in på Studio Projects sida, verkade riktigt bra. Ska kolla runt lite mer. Förresten, vet nån något om Behringer Tube Ultragain vs ART Tube MP? Är de bra?
Claes Holmerup Postat 14 mars 2004 Postat 14 mars 2004 Jag har en Behringer UltraGain Pro - och den är helt ok, men med bristen att rören aldrig kan kopplas bort... Jag spelar dock alltid in genom min RME ADI-96 Pro, så egentligen vet jag inte riktigt varför jag har behållit Behringern... 😎 Bra-att-ha...? 😎
MrMusic (oregistrerad) Postat 21 mars 2004 Postat 21 mars 2004 Har en ART men råder dej att satsa på VTB-1:an, tror det är ett vettigare alternativ i denna prisklass. 🙂 Eller varför inte en "Universal audio M 610 tube"?? Men då blir det kanske en annan prisklass........... 😄
sam Postat 21 mars 2004 Postat 21 mars 2004 köp behringers "mic100". Kostar typ 570 på musikbörsen. Den kör jag med. gå in på mayproject och lyssna...! inspelat med en Röde Nt1a Det är samma rör i den som det är i art's tubeamp
Defluo Postat 21 mars 2004 Postat 21 mars 2004 det är samma sorts rör i nästan alla preamps... så kan man inte tänka 😛 har t.o.m. för mig att är samma sorts rör i Rödes NTK-mic, heh
Musiker Postat 22 mars 2004 Trådstartare Postat 22 mars 2004 Tackar tackar, fina tips. Jag har kollat runt lite mer och upptäckt en i mitt tycke intressant produkt, nämligen Samson C-Valve. Den har rör (som man kan kollpa ur), och en S/PDIF utgång vilket passar mid utmärkt eftersom jag sitter på ett M-Audio Audiophile med sådana in- och utgångar. Har någon någon erfarenhet av denna produkt? Låter den schysst, t.ex. jämfört med Studio Projects VTB-1, Behringer MIC100, ART Tube MP?
Defluo Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 Nope, har inte testat den.. men jag har både MIC100 och VTB-1, och även om MIC100 duger, så tycker jag VTB-1'an låter (som väntat, faktiskt.. med tanke på priset osv.) mycket bättre.
Claes Holmerup Postat 23 mars 2004 Postat 23 mars 2004 En sak att fundera på, är om du verkligen vill ha rör i din preamp... Det pågår en rörhysteri och analoghysteri utan dess like - och alla har slagorden "rörvärme", "analog värme" (och alla andra uttryck som marknadsförarna kan hitta på) i bakhuvudet när de ska välja preamp. Personligen föredrar jag att spela in så rent som möjligt - och väljer därför helst bort rör (ja - jag vet att det kan bli rent ljud med rör också - men inte på de prisnivåer som jag kan tillåta mig... 😏 ). Det är en smaksak förstås, men något som kan vara nog så viktigt att tänka på. Detta är också en av anledningarna till att jag gärna rekommenderar VTB-1 - den låter faktiskt riktigt bra med tanke på priset - och man kan välja bort rörinblandningen helt om man vill. Man kan ju inte ta bort preampens rördistorsion från inspelningen i efterhand - och därför är det risk att man inte kan vara så flexibel som man hade velat vara senare i produktionen. Man kan däremot ändra soundet på alla tänkbara sätt i efterhand om man har spelat in det rent från början... Om man, som jag, huvudsakligen är ute efter en ren och ofärgad preamp, så bör man inte missa att titta på den svensktillverkade (!) Line Audio Design DMP, som är en riktig höjdare till ett litet pris. 🙂
Mattis Postat 24 mars 2004 Postat 24 mars 2004 (redigerat) Grace Design Model 101 Microphone preamplifier, 599$ verkar ju vara nåt. Fast kanske helt fel prisklass ;o) Redigerat 24 mars 2004 av Mattis
Musiker Postat 25 mars 2004 Trådstartare Postat 25 mars 2004 (redigerat) Ligger väldigt mycket i det du säger Claes. En del saker (okej då, mycket) köps bara för att det ska det(!) Enligt alla tillverkare, butiker och så vidare. Bra att någon påpekar det! Redigerat 25 mars 2004 av Musiker
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.