Jump to content
Annons

Sustain på basen.


Jiisuki

Recommended Posts

Har en liten fundering, kan man få bättre sustain på sin elbas genom att byta ut vissa delar, alltså utan att behöva köpa en helt ny bas?

Jag undrar eftersom jag inte är helt nöjd med min som den är nu, och har inte råd att köpa drömmen ännu (sparar som tusan) och vill gärna få bättre sustain just nu.

😉

Jag antar att sustain beror väldigt mycket på strängar och sådär, men hur mycket spelar pickupsen in? Om man skulle byta till aktiva pickups?

Just nu kör jag på en Washburn XB-100, som jag har byggt om till en bandlös samt använder GHS Precision Flatwound-strängar på.

Finns det någon räddning för mig, eller måste jag vänta på att köpa ny bas?

Btw, drömmen är en Rickenbacker 4003 FL för de som undrar 😉

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

att du byggt om till bandlös drar ju förstås ner sustainen bara det.

fräscha strängar är ju bra. aktiva mickar höjer utsignalen, men jag vet inte om sustainen förbättras.

mickarna kan spela roll, o även hur den är justerad i höjdled.

för nära så drar magneterna i strängarna o försämrar sustainen. borde väl kanske inte påverka så mycket som på gitarr, men ändå...

sen spelar ju spelteknik o instrumentet som sådant sin roll förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag håller med om vad du säger. Kanske inte är värt att prova t. ex. aktiva mickar, utan spara till en "riktig" bandlös. Får prova justera mickhöjd och sådan och se om det hjälper något.. Tack för svar! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, kompression har jag provat lite, inte så stor skillnad tyvärr..

En sak, nog för att jag har bandlös, men när jag spelar öppna strängar så har jag inte så bra sustain då heller. Detta kan väl inte ha något med bandlösheten att göra..

Har ju något bättre sustain på öppna strängar än när jag spelar på halsen. Kan man få bättre sustain om man byter brygga eller så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Är det skruvad hals på basen?

Om så är fallet är ett hett tips att fixa anläggningsytorna mellan halsen och halsfickan, skruva av halsen slta bort överflödig lack på halsen och i halsfickan, se till att du har absolut jämn och tät passning mellan ytorna (använd fint slipapper och ta inte för mycket).

Stränga basen ordentligt, inte mer än två varv på stämmskruven, kolla halssadelspåren att strängen har bra anlägg och inte nyper i spåren.

/ Jojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar!

Jopp, det är skruvad hals. Jag slipade den och så när jag byggde om den, men jag kan prova igen, om det finns kvar nå överflödig lack (ska kika).

Just nu har jag väl 4-5 varv på stämskruven, gör det stor skillnad mot för 2 eller mindre? Sadelspåren ska jag dock ta och titta till på en gång, misstänker dem lite..

Om inte det här löser något får jag väl byta stall och prova 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska alltid sträva efter att ha så få varv som möjligt av strängen lindade runt stämskruvarna. Lägg strängen över sig själv (typ en käringknut fast ändå inte) så att den låser sig. Max ett varv säger jag! Då håller den bl a intoneringen mycket bättre.

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

...ett hett tips att fixa anläggningsytorna mellan halsen och halsfickan, skruva av halsen slta bort överflödig lack på halsen och i halsfickan, se till att du har absolut jämn och tät passning mellan ytorna (använd fint slipapper och ta inte för mycket)....

Detta var det absolut bästa tipset du kunde ha fått. Men glöm inte att materialet i basen är det viktigaste. Sustain är materialets (i det här fallet trä) förmåga att låta strängvibrationerna fortplanta sig genom instrumentet. Billigare instrument har ofta sämre kvalitet på träet (kan innehålla knastar, hålrum etc etc) som gör att vibrationer dör ut väldigt kvickt. Ibland handlar det bara om vissa frekvenser/toner som dör/låter konstigt. Hade en gång en bas med skruvad hals där tonen A aldrig lät överhuvudtaget. Spelade ingen roll vad jag gjorde (strängbyte, mikrofonbyte, lackborttagning, halsjustering etc etc), tonen A lät bara "flupp", och sen var det tyst 🙂 .

Får du inte ordning på sustainen med ovannämnda korrigering av anläggningsytorna och med strängbyte (med risk för att vara tjatig...D´Addario eller EBS), spara pengarna till en annan bas. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...