Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har kört Cubase SX3, sen 5, sen 6, sen 7, sen 8.

Nu har jag köpt snabbaste Macen på marknaden i princip, och trots denna ruinering, som enbart gjordes för att jag tänkte jag skulle spara tid när det gäller exportering/bouncning, så är det ingen märkbar skillnad mot tidigare långsam dator.

Alltså problemet ligger i Cubase.

Som arbetande producent, så är det ohållbart, när man tex vill exportera många lager för att skicka till mixning el dylikt.

Finns det något man kan göra för att underlätta bouncning på något vis? Ligger alltid på typ 3-4 min per spår, när det är ett stort projekt, med mkt pluggar.

Tips mottages tacksamt!

Björn

Annons
Postat

Ett sätt är ju att bussa spår till audio tracks och spela in dem om man har många synthar osv som man vill bounca. Annars är det ju lättast att exportera .wav filerna från poolen. Jag har märkt att när jag får låtar som jag ska mixa, där folk använt cubase när de spelat in så exporterar de sina .wav spår genom att bounca, tydligast blir det när man får ett stereo spår på en mono källa. Jag som använder protools använder bara export audio om jag inte ska bounca med FX osv.

Kanske reaper är snabbare? Annars tar det tyvärr tid att göra ordning spår för att skicak på mix. Man får bara bita i det sura äpplet å köra på!

Postat

Ehum... Jag har också använt Cubase sedan SX2, och har aldrig märkt av att det tar någon direkt längre tid än i andra program. Och när du exporterar många lager, använder du då Batch Export eller kör du spår för spår manuellt?

pme (oregistrerad)
Postat

Jag provar ett projekt som är runt 4.5 minuter. Min VST load ligger på 1/8, så det borde ta runt 35s. Men en exportering tar runt 1minut. Inte optimalt, inte dåligt heller. Jag tror du kan spara en del genom att optimera din VST load. Har man mycket ljudspår så är det nog lätt att disken blir flaskhalsen. Vad kör du med för lagring?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.