Jump to content
Annons

Vad hände går det alltså att mixa med lurar nu?

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Kom att tänka på det som man sa förr men det måste ha ändrats tydligen. Yamaha lurarna i reklamen över här till exempel marknadsförs som monitor lurar. Yamaha är bra grejor så det funkar säkert bra men man undrar lite hur bra i och med tanke på det som jag minns man sa förr.

Annons
Postat

Jag mixar alltid med lurar. Tycker det funkar bra. Men alltid bra att testa i andra system också, gärna med både bra och dåliga högtalare. Bilen, mobilen, datorn etc. Då får man en ganska bra ljudbild anser jag

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Funkar bra mixa i lurar. Men det är bra att skaffa sig någon hörlursplugg också. Blir ju överdrivet i lurar.

Postat

Mixen blir bredare i lurar, det kan också låta tydligare än i monitorer. Reverb uppfattas högre i volym. Många slutna lurar har en stor puckel i frekvenskurvan uppe i diskanten, vilket kan vara missvisande. Det finns skillnader..

På plus-sidan: Har man hyfsade lurar kan man få bättre lyssning i basområdet än för många hemstudios eftersom rummet inte är optimalt.

Hur som helst - har du ett par hyfsade lurar och använder referenslyssning mot bra mixade låtar och lär dig lurarna, så ska det inte vara lyssningen som hindrar dig från att göra en bra mix

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Precis. Glömde lägga till referenslåtar. Men det gäller ju även utan lurar.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag tror att det är precis som det alltid varit dvs. det har alltid gått men resultatet kan bli lidande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.