JJRockford Postat 14 januari 2016 Postat 14 januari 2016 Varför ska man köra med en patchbay om man alltid har preampsen in kopplade i ljudkortet? Blir ju bara fler kablar om man ska koppla in en patchbay helt i onödan. 😮 Jag förstod det som att det gällde ett ljudkort med begränsat antal ingångar, men att TS vill kunna växla mellan olika preamps (och kanske andra ingångar, kanske direkt från en keyboard, och spelar en in gitarr/bas kanske en eller ett par DI-boxar för ingå i arsenalen också). Men har ljudkortet tillräckligt med ingångar för att ha allt inkopplat samtidigt är det såklart onödigt.
k9 (oregistrerad) Postat 14 januari 2016 Postat 14 januari 2016 Jo det har du ju rätt i. Eller så kanske man kan köra genom mikrofonförstärkaren eller kanalstrippen. Det finns ju kanalstrippar som har både mick och instrument ingångar. Med en sådan kanalstripp så behöver man ju inte vare sig dibox eller patchbay.
Gäst Postat 14 januari 2016 Postat 14 januari 2016 Att köra på ett internt interface + extern AD/DA-burk + externa preams/mixerbord + extern monitormixer + patchbay är nog det som är det allra proffsigaste. Det ger mest möjligheter, både vid inspelning och framtida uppgraderingar/förändringar. Jag har tänkt en hel del och kommit fram till att detta är det jag borde göra, OM jag hade haft för avsikt att bygga upp en inspelningsstudio. Det jag vill hålla på med är skriva låtar, producera, mixa och spela in enstaka grejjer, ljudtekniker eller inspelningsstudioägare är jag inte ute efter att bli. PGA detta har jag beslutat att köpa en SPL Crimson och försöka hitta en fin begagnad channel strip för de 6000 som jag får över. Sedan får sångaren höra direktmonitorn så kan jag sluta tänka på latency. Jag tror nämligen att lite kompressor och eq från en channel strip kan räcka långt för att ge sångaren bättre självförtroende. Om det behövs mer köper jag bara nån billig multieffekt och kopplar på monitorn. Detta tror jag passar mig bäst. Ni andra som läser detta kan ju fundera på vad som passar er bäst och vad ni vill med era liv. Tack! 🙂
k9 (oregistrerad) Postat 15 januari 2016 Postat 15 januari 2016 Kul att du kommit på vad du vill och behöver skaffa. Låter som en smart lösning, tycker jag. Det viktigaste är ju som sagt att musiken man skapar och inte ljudet man skapar. Även om det ena inte utesluter det andra, utan snarare lyfter varandra såklart. Hopps på att får hör lite ljuv musik från dig snart då.
Casperfren Postat 16 januari 2016 Postat 16 januari 2016 Det där med att sångaren ska känna sig bättre med effekter är nog ett icke issue egentligen. De vill väl helst höra sig så naturligt som möjligt = ena örat utanför luren. Om de vill ha effekter så kan det vara delay eller reverb. De effekterna kan du använda med latency problem i programmet. reverbet får lite predelay och delayet kan du bara ställa in och kompensera för latencyt = det blir snabbare än det skulle va annars, men det lyssnar du dig till. Så mitt förslag är satsa på preamp för mest bang/buck. ( utgångar osv. är ju då antaget)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.