Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har en hemmastudio där jag har börjat göra mer och mer professionella projekt. Nu är jag rädd att jag börjar växa ifrån mitt gamla ljudkort. Det är en M-Audio Ozone som jag köpte för ca 10 år sedan. Den fungerar mycket bra men latencyn varierar vilket är jobbigt och jag är rädd för att converters och pre-amp inte håller måttet längre. Jag vill köpa upp mig och min budget är 10000 kr. Hur får jag mest för pengarna? Ska jag köpa ett interface eller converters och preamps separat? Jag köper mer än gärna begagnat.

Det jag minst måste ha:

- 2x preamps, min studio är för liten för att göra större inspelningar ändå

- En instrumentingång

- En balanserad line-in

- Låg latency

- USB eller firewire. Om det är firewire så räkna med att jag behöver ett firewire-kort också, kostar ca 1000

- Monitorutgång, balanserad, med volymkontroll

- Headphoneutgång med volymkontroll

- Windows-, Pro-Tools- och Reason-kompatibilitet

- Bra professionella grejjer

utöver det tackar jag inte nej till:

- Separata preamps och converters för att kunna byta det ena eller andra i framtiden.

- Att byta ut en preamp till en med varm gött ljud

- Ytterligare en balanserad line-in

- 2x balanserade line-ut

- Ytterligare en balanserad monitorutgång med volymkontroll

- Ytterligare en headphoneutgång med volymkontroll

- Snygg design. Helst svart, näst helst metallfärgad.

Övrig utrustning som jag redan har (ifall det påverkar).

Audio-Technica 4033 mic, Yamaha HS5-par och en ensam Avantone monitor som jag kan växla mellan med en separat switch. 880Pro hörlurar. Jättesnabb Windows 10-dator. Akustikbehandlat rum. ProTools 12 och Reason 8.

Jobbar för det mesta med elektronisk musik med sång och andra akustiska inslag. Ibland jobbar jag även med andra och då kan det bli helakustiskt/analogt. Dock spelar jag inte in hela band och sånt, jag har ingen plats för det som jag skrev tidigare. Kan mixa band däremot.

Ska jag endast köpa ett interface för 10000 (typ ett begagnat apollo) eller ska jag köpa ett billigare ljudkort (typ ett spl crimson) och köpa preamps för pengarna som blir över, vilka preamps man nu ska ha... Jag undrar även om någon kan svara på hur mycket skillnad det kommer att göra för mig? Kan jag matcha mig med de allra flesta andra med denna budget eller behöver jag öka på den?

Tack på förhand!

MVH Hans Rohdin

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Har du tittat på RME Fireface UCX?

Postat (redigerat)

Jag är ju svag för MOTU.

Ett interface som passar dina behov kan vara MOTU 4 pre Hybrid. Den har både fw och usb, vilket alla MOTUs hybrider har.

Vill du ha fler in- och utgångar finns 896 mk3 hybrid.

Hos tysken kostar 4:an 4912:- och 896:an 10947:-

Läs gärna recensionerna på dessa.

Redigerat av Radiogossen
Postat

En sak som jag tycker det verkar som om många missar när de funderar över nya prylar är arbetsflödet. Tror en vinner mycket på att försöka tänka igenom vilka moment en gör i sitt utövande som antingen kan kortas i tid, alternativt elimineras helt. T ex, om en konstant växlar mellan att spela in sång, gitarr och bas men bara har ett ljudkort med två ingångar så kommer en förmodligen känna det som en stor vinst att skaffa ett ljudkort med fler ingångar så att en slipper koppla ur och in saker hela tiden (även om det egentligen inte tar många sekunder att byta sladd mellan gitarren och basen). Eller att skaffa ett ljudkort som har hörlursutgången placerad så att en inte konstant riskerar att köra över sladden med stolen. Eller vad det nu kan vara 🙂

Två kort som jag tror skulle passa dig bra är SPL Crimson och Steinberg UR28M. Båda täcker in både dina måste-och "bra att ha"-krav. Dessutom kan du strunt i din externa monitorswitch och välja monitorpar direkt på ljudkortet (SPL har två monitor-utgångar, Steinberg tre).

Du kan inte byta ut preampsen. Däremot kan du koppla in ytterligare preamps på antingen någon linjeingång, alternativt SPDIF (om preampen stödjer det).

Det går inte heller att byta ut AD/DA-konvertersen, men det är ju högst tveksamt om det någonsin kommer behövas. Det har funnits ett gäng diskussioner genom åren (senast här) både på Studio Forum andra andra diskussionsplank. Sammanfattningsvis kan en säga att det hittills inte varit någon som anser att det är stor skillnad på olika konverters som också kunnat visa något slags underlag för att det är så.

Lägg hellre pengarna på att bli en bättre mixare. SAE erbjuder t ex privatlektioner.

Postat

Tack för alla förslag! 🙂 Jag har läst på om RME fireface UCX och MOTU 4 pre hybrid och de har ju båda fått mycket bra recensioner. Det är fler in- och ut-gångar och preamps än jag behöver men det gör ju inget. UCX:en har kanske lite för lite hårdvarurattar om man som jag gillar rattar (kan ej misstolkas..). Dessutom maxar de min budget. Om det nu är så att alla converters är så bra idag att det inte gör någon relevant skillnad, är det då inte smartare att köra på något mindre (SPL Crimson tex) och köpa en fin preamp, eller channel strip eller nåt, för pengarna som blir över? En Crimson kostar ju "bara" 4000 så det blir ju 6000 över till preamps eller nåt annat. Hur bör jag prioritera här?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jo viss kan du köpa någon fristående preamp. Det blir självklart dyrare och totalt onödigt. Varför skulle man vilja ha någon fristående preamp när man kan få med en eller ett par i ljudkortet?Och om du behöver spela in mer än en samtidigt? Då står du där med en preamp.

Kanallimpa? Får punga ut rejält för att få en som gör att dina mixar låter kanske 5% bättre än med mjukvara.

pme (oregistrerad)
Postat

Tack för alla förslag! 🙂 Jag har läst på om RME fireface UCX och MOTU 4 pre hybrid och de har ju båda fått mycket bra recensioner. Det är fler in- och ut-gångar och preamps än jag behöver men det gör ju inget. UCX:en har kanske lite för lite hårdvarurattar om man som jag gillar rattar (kan ej misstolkas..). Dessutom maxar de min budget. Om det nu är så att alla converters är så bra idag att det inte gör någon relevant skillnad, är det då inte smartare att köra på något mindre (SPL Crimson tex) och köpa en fin preamp, eller channel strip eller nåt, för pengarna som blir över? En Crimson kostar ju "bara" 4000 så det blir ju 6000 över till preamps eller nåt annat. Hur bör jag prioritera här?

Förutom att den saknar firewire och adat så verkar den vettig och har fått bra kritik. Är det bara ok med latens och prestanda så är det väl inte ett svårt val?
Postat

SPL Crimson är ett klockrent val. Även Audient id22. Sitter på ett sånt själv. Superkort för pengarna. Preamps som rockar stjärt. Testa preampsen du får i korten först och se om du gillar resultatet. Audient kortet är extremt neutralt vid lägre volym men närdu krämar på färgas det snyggt. Crimson en aning varmare ton. Karaktären kan du fixa med pluggar så länge inspelningen är bra.

pme (oregistrerad)
Postat

Ditt mic förråd är nog i mer behov av utökning än ditt preamp set. AT4033 är en utmärkt mic, men man får normalt mer utväxling på mikrofoner än preamps.
Postat

Die Hard: Vitsen med fristående preamp skulle i så fall vara att köpa en med varmt ljud. Preampsen i ljudkorten är väl designade för att färga så lite som möjligt. Du kanske har rätt i att det är mycket pengar för att få varmare ljud. Hur hade du prioriterat? Fler kanaler behöver jag inte då jag omöjligt kan göra större inspelningar i min studio ändå. Om jag mot förmodan skulle behöva kan jag låna eller hyra den gången.

PME: Mycket bra fråga! Hur mycket kan ljudkortet/kabeltyp påverka latensen? Hur mycket som helst naturligt vis men om vi snackar de ljudkorten som tagits upp i tråden. Det där med mic-utbud låter intressant!

MR P: Låter bra! Självklart lyssnar jag på preampsen först men jag kommer nog ändå inte veta vad jag går miste om då jag aldrig haft möjlighet att jämföra med och utan preamp genom samma ljudkort. Jag vet ju att alla stora ljudtekniker använder preamps och då blir man ju nyfiken på om det kan lyfta inspelningen. Du kanske har rätt i att jag kan åstadkomma samma sak med pluggar ioförsig?

Postat

Fast du måste tänka på en faktor som inte berör de flesta av oss. Proffsen jobbar med X antal stjärnor och upcomers vilka är vana med vissa mickar och preamps. En preamp passar ju inte alla röster eller instrument. Och ibland får de testa sig fram. Billigare då att ha snygga rena inspelningar där endast pluggarna sätter gränsen. Finns massa bra!

Kanske Apollos Uad Twin Solo USB kommer kännas mest rätt för dig.

Postat

Det mesta av mitt preamp-"begär" kommer från det som Young Guru säger här vid 35:20 :

Nu när jag lyssnar på det igen kanske jag har misstolkat honom. Han kanske menar att det är viktigt med bra preamps men inte att preampsen nödvändigtvis ska färga inspelningen till det bättre. Det framgår ju inte riktigt hur han menar så sett.

Som interface attraheras jag mest av SPL Crimson för att det finns mycket rattar, två hörlursutgångar, fler ingångar och att den är svart och snygg, MEN, möjligheten att spela in med pluggar på monitorn utan latancy, och att det följer med fina pluggar, lockar väldigt mycket med Apollo Twin. Kanske en bagagnad Apollo 8 så har jag allt jag vill ha men det lär ju bli ca 13-15k med firewire-kort. Jättesvårt! *huvudvärk*

Postat

JJRockford: Allt som kan ge sångaren bättre självförtroende. Kompressor, EQ, reverb, delay osv. Bara för att förtydliga vill jag inte spela in effekterna utan bara ha dem i monitor. Det är klart, finns det tex en bra analogt EQ som förbättrar ljudet spelar jag gärna in det och EQ:ar mer i datorn om det behövs. Digital EQ spelar jag inte gärna in. Då lägger jag det hellre som en insert i datorn när jag spelar in även om det blir latency. Då får sångaren bra ljud och det finns samtidigt möjlighet att justera i efterhand. Med apollon kan man ju göra detta utan latency, kan man med RME fireface UCX också såg jag men apollon passar mig bättre i så fall. En annan lösning hade ju varit att köpa en billig multieffekt och koppla till monitorn, varför inte? Man sparar ju dock tid om man kan bygga vidare på monitormixen när man mixar i stället för att mixa monitorn först och sedan börja om och mixa inspelningen i datorn.

Postat (redigerat)

Tycker inte du är ute o cyklar med externa preamps. Men då ska det vara någon bra. Jag gillar detta.

http://www.thomann.d...io_solo_610.htm

Gainstagar du denna rätt blir det riktigt fett. Bra till sång. Och lina gitarrer o bas.

En preamp med rör och transformatorer gör att det låter trovärdigt vilket man inte kan faka med pluggar, Slates kanske, men om du redan har en fetare signal blir det ännu bättre.

Redigerat av Casperfren
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ja men nu var hans budget 10 lakan för allt.

Postat

JJRockford: Allt som kan ge sångaren bättre självförtroende. Kompressor, EQ, reverb, delay osv. Bara för att förtydliga vill jag inte spela in effekterna utan bara ha dem i monitor. Det är klart, finns det tex en bra analogt EQ som förbättrar ljudet spelar jag gärna in det och EQ:ar mer i datorn om det behövs. Digital EQ spelar jag inte gärna in. Då lägger jag det hellre som en insert i datorn när jag spelar in även om det blir latency. Då får sångaren bra ljud och det finns samtidigt möjlighet att justera i efterhand. Med apollon kan man ju göra detta utan latency, kan man med RME fireface UCX också såg jag men apollon passar mig bättre i så fall. En annan lösning hade ju varit att köpa en billig multieffekt och koppla till monitorn, varför inte? Man sparar ju dock tid om man kan bygga vidare på monitormixen när man mixar i stället för att mixa monitorn först och sedan börja om och mixa inspelningen i datorn.

Steinberg-kortet jag har har inbyggd dsp-krets för att kunna lägga på effekter på det som spelas in, fast ändå spela in torr signal. Men jag gjorde ändå en egen lösning.

Köpte en liten Yamaha-mixer (analog, den minsta jag kunde hitta som hade inbyggd effekt-enhet) samt en mikrofon-splitter från Art (som där en av utgångarna är isolerad, så att micken bara får fantommatning från en preamp). Kopplade micken till splittern, sen en utgång till Yamaha-mixern och en till ljudkortet. Sen kopplade jag en av hörlursutgångarna på ljudkortet till en stereo-kanal på Yamaha-mixern.

Resultatet blir att sångaren får en egen liten monitoranläggning med noll latency på effekterna som hen dessutom kan ratta själv, volymen på mick, effekt och musiken hen ska sjunga till. Har dessutom monterat mixern och splittern på ett notstativ modell större från Thomann, så att det går att få upp i ståhöjd, dessutom med alldeles lagom plats kvar för ett papper eller iPad med sångtexten.

Postat

Casperfren: Mycket intressant, det är en sån preamp som man kan simulera med en apollo. Den kan t.o.m. styra impedansen i apollons preamps. De jag har hört prata om apollo säger alla att deras emuleringar är mycket verklighetstrogna. I så fall skulle en begagnad apollo 8 för ca 12-15k vara ett bra alternativ.

Men jag är rätt för apollon samtidigt! Är rädd att jag kommer låsa mig vid deras hård- och mjukvara. Det går ju inte att använda andra tillverkares pluggar i deras DSP vilket låser mig vid deras pluggar vid tracking och det går inte att tracka bra med UADs pluggar som inserts i min DAW då de generellt sett har högre latency än andra tillverkares pluggar. Dessutom, om jag investerar mycket pengar i deras pluggar är jag låst till att använda deras hårdvara också i framtiden. Detta är ett "Apple-tänk", som jag kallar det, och jag gillar det inte!

JJRockford: Mycket smart! Någon liknande lösning skulle jag också kunna tänka mig.

Börjar klarna för mig! Det blir ju inte SÅ stor latency så att det inte går att spela in med inserts och medhörning, lite latency funkar ju, eller vad tycker ni? Lutar åt en SPL Crimson och använda pengarna som blir över till annat som kan hjälpa mig. Begagnad 610:a, en mic till, channel strip eller nåt annat.

Mycker intressant tråd tycker jag! 🙂

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Skulle nog satsa på ett enklare ljudkort (färre kanaler men lika bra ljud då) och en mikrofonförstärkare som färgar ljudet på något sätt som du personligen gillar. Kör själv med en rörpreamp (PreSonus adl 600 om någon undrar) för att kunna ställa in olika grad av rörvärme när jag vill åt det. En fördel är att jag kan välja bort rörmickar då jag har rören i preampen, vilket leder till att jag kan köpa kondensatormickar och strunta i rörvarianterna helt. Jag har även kört spår som varit för hårda genom preampen för att få ett lite mjukare och varmare ljud på en del av, eller en hel, mix ibland.

Sedan så kanske du inte alls gillar rörljudet men det finns ju andra roliga färgningar man kan få. Finns ju prisvärda preaps med bara en kanal så kanske kan du hitta två beggade preamps med helt olika ljud, och får mera valmöjlighet än med en stereovariant.

Sedan så kan du ju kolla om du hittar någon rolig kanalstripp som passar din smak och din budget. Då får du ju oftast både EQ och kompressor i samma enhet som preampen.

För att få sångaren att bli mera imponerad så räcker det ju med en enkel men välljudande effektprocessor som du kör hörlurarna igenom.

Redigerat av k9
Postat

k9: Låter som en plan! Ungefär så jag tänkte också.

Men nu har jag ett litet annat bekymmer. Det verkar som att folk i andra trådar rapporterar att det är hög latency i SPL Crimson, typ 12ms i BÄSTA fall. Ni som har provat, stämmer detta verkligen?

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Funderar på om du kan tänka dig att köra med ett internt ljudkort, men då måste du ju ha en stationär dator och plast för ljudkortet på moderkortet och i chassit så klart. Tror att jag själv kommer att slänga ut mitt Focurite Saffire 56 och skaffa ett RME HDSPe AIO och sedan skaffa expansionskorten för att få fler ingångar. Är lite bökigt om man måste sätta i och dra ur kablar bakom datorn iofs, men har man en bra mikrofonförstärkare eller mixer eller liknande så behöver man ju inte dra eller trycka kablar alls. Då kopplar man ju allt via det ändå, så kablarna mellan preamp och dator drar man ju aldrig ut ändå. . Hade ett äldre RME kort förut och var nöjd med det.

Här är en länk till kortet jag pratar om:

http://www.rme-audio...s/hdspe_aio.php

Redigerat av k9
Postat

k9: Kan absolut köra internt. Det var något som jag inte tänkt på tidigare så det öppnar en helt ny dimension av valmöjligheter, som om det inte var svårt att välja redan 😉 Det enda är att det verkar svårt att hitta ett litet mixerbord med ca 2 ingångar, med toppklass-preamps, två hörlursutgångar och helst två monitorutgångar. Sen hur är det med AD/DA-omvandlarna i de korten, är de top-notch som de andra interfacens som vi pratat om här? Det låter ju otroligt att de fått in så många convertrar på ett så litet kort. Latencymässigt är de tydligen bland det bästa som finns enligt denna källan: http://www.dawbench.com/audio-int-lowlatency2.htm

Postat

Du ska nog inte vara rädd för apollot. Säkert grymma pluggar osv.

Jag är dock på ett annat plan mentalt. Att spela in med pluggar känns lite konstigt för mig. Vill fokusera på att komma så nära som möjligt med grundljudet först.

En riktig preamp är en riktig del av källan.

Haj. 🙂

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

RME korten är bland de grymmaste jag någonsin teststat, enligt mitt egna tycke. De är lätta och relativt billiga att expandera med några fler kanaler också. Finns små piskor med några fler in/ut-gängar man kan köpa. Eller små expansionskort, som man dock måste ha plats för i datorn. Kan vara lite bökigt att hitta rätt prylar till rätt kort. Men det går ju alltid att fråga dem man handlar av så får de dubbelkolla så att det blir rätt när man köper. Är lite begränsat med hur många av in/ut man kan lägga till, men det blir så att det lätt täcker de behov du har just nu.

När det kommer till lyssningen så skulle jag personligen inte försöka hitta en kombinerad enhet för lyssning och för inspelning. Skulle nog hellre rekomendera att köpa en bra preamp/kanalstripp och sedan en mixer eller hörlursmixer eller liknade som du skickar lyssningen till musikern med. Tycker det är ett bra sätt att få ut det bästa av prylarna. Blir ju lite dyrare kanske, men man blir mera flexibel så känner jag.

För mig så låter det som att du skulle ha mera nytta av några mikrofonförsärkare som låter lite olika än av att ha flera som låter likadant. Så för 10 000 så kan du köpa ett sådant ljudkort och en bra preamp, särskilt om du kan tänka dig att leta efter ett begagnat alternativ.

När du sedan hittar en preamp till så kan du expandera ljudkortet och kunna ha bägge i kopplade och bara välja att köra med den preamp som passar bäst just för tillfället. Kan ofta vara billigare och lättare att hitta en preamp som färgar ljuden snyggt och en annan som är ren och neutral än att hitta en rackare som verkligen är både och. Det är i alla fall min erfarenhet i denna djungel.

Fyra extra ingångar på ett kort här; http://www.thomann.d...nsion_board.htm

En breakeoutkabel här http://www.thomann.d...eakoutkabel.htm

Redigerat av k9
Postat

Har en tänkt köra med internt ljudkort, kabelpiskor och annat så är en patchbay nästan ett måste (om en nu inte tycker det är snyggt med kablar kors och tvärs överallt). Plus då ett rack att sätta den och preamps, hörlursförstärkare, DI-boxar och annat i.

Men har en plats för det är det ju kul. Jag kan visserligen inte påstå att det praktiska arbetsflödet just nu (Steinberg UR28M plus medhörningsanläggningen för ytterligare än musiker) egentligen blir någon skillnad jämfört med när jag hade lite mer plats och ett större mixerbord, med separata effektburkar, hörlursförstärkare o s v. Däremot kan det ju senare kännas något roligare, en är ju ändå matad med att det är så det ser ut i en "riktig" studio 🙂

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Varför ska man köra med en patchbay om man alltid har preampsen in kopplade i ljudkortet? Blir ju bara fler kablar om man ska koppla in en patchbay helt i onödan. 😮

Redigerat av k9

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.