Jump to content
Annons

Flera olika problem, hårddisk, USB, Windows 10 osv.

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag prövar här för det känns lite hårdvarumässigt..

1) Jag har en Roland System-1 Aira ansluten via usb den kan spela upp ljud i Nuendo och jag ser noterna men det skickas ingen signal tillbaka från Nuendo .den stänger också av ljudet om jag vill lyssna på något på You Tube men när jag stänger av synten kommer ljudet tillbaka.

2) Jag uppgraderade från Win 7 till 10. Mitt grafikkort påstods vara för gammalt för uppgradering.. så, jag tog bort det och använder nu moderkortets egna grafik. Kortet är ett Gigabyte GA-z97x-Gaming 3

3) Min audiodisk, som är äldre än resten av min DAW börjar sporadiskt att tugga o låta, när jag skall rendera MIDI till audio hänger den sig och systemet. kan börja stå och tugga och slutar inte så jag får tvångsstänga av burken.

Jag får för mig att det är något trassel kanske med USB, grafikutgången, kanske trasig hårddisk..det rapporterar inga konflikter eller problem när jag felsöker i Windows. Först tänkte jag att synten var problemet men nu lutar jag åt att det är något jag gjort med datorn som ställer till det.. USB som sagt eller grafiken kanske.

Jobbigt minst sagt, Hjälp! Någon som har en idè?

Micke S.

Annons
Postat

Lite tips på vägen.

* Säkerhetskopiera allt som du är rädd om till extern hårddisk

* Uppdatera alla drivrutiner inklusive eventuella drivrutiner till Roland System-1 Aira

* En felsökningsmetod är att koppla ur alla externa prylar utom tangentbort och datormus. Därefter kopplas en enhet in åt gången för att se när problem uppstår i Nuendo.

Postat (redigerat)

Verkar ju som att Airan tar över systemljuden när den är igång, ser ut som den har inbyggt audiointerface ? Borde ju gå att välja bort i W10 ? (sry, kör det inte själv..)

Hur kör du lyssningen utan Airan igång ?

Låter läskigt med disken, som sagt backup asap och testa med annan disk...

Redigerat av JakobP
Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hej tack för intresset. Jag kör ju på RMES asio drivare ni tror disken är trasig alltså?

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Det finns många program för att testa hårddiskar, men som tidigare sagts är det säkrast att göra backup på viktig data innan du kör testprogram.

Här är en lista på lämpliga program:

http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/tp/tophddiag.htm

En del är specifika för en viss tillverkare, andra fungerar på alla märken. Välj något som passar just din disk.

Tack! Skaffar ny disk och extern backup men skall ta hjälp av lämpligt program du föreslår bara för sakens skull!

Micke.

Postat (redigerat)

Hej tack för intresset. Jag kör ju på RMES asio drivare ni tror disken är trasig alltså?

Jo, tänkte mer på att youtube tystnade, kolla vad som händer i windows systemljud när du slår på den ? Den borde ju inte kunna påverka asio-inställningarna i Nuendo dock...

Kopplar du Arian analogt in i RME:s audio in för att få in signalen ? För det funkar väl inte att köra 2 olika ljudinterface samtidigt i Nuendo ?

Sorry, kanske helt ute o cyklar här...

P.S. Disken verkar ju vara ett annat problem...

Redigerat av JakobP
Soderlund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo, tänkte mer på att youtube tystnade, kolla vad som händer i windows systemljud när du slår på den ? Den borde ju inte kunna påverka asio-inställningarna i Nuendo dock...

Kopplar du Arian analogt in i RME:s audio in för att få in signalen ? För det funkar väl inte att köra 2 olika ljudinterface samtidigt i Nuendo ?

Sorry, kanske helt ute o cyklar här...

P.S. Disken verkar ju vara ett annat problem...

nja, internet tycksgå via moderkort till RME hårdvarumässigt. Synten är bara inkopplad till en usb port och låter utan inblandning av nuendo, ja det är ju som synten automatiskt lägger beslag på all audio hur det funkar vet jag ej. jag har då också såklart kopplat Left/Right out från synt till mixer för att kunna höra ljud från synt. I nuendo är synten dedikerad till två ingångar på ljudkortet RME

Redigerat av Soderlund
Postat

nja, internet tycksgå via moderkort till RME hårdvarumässigt.

Ok, så systemljuden (alltså ex. youtube) går genom RME-kortet normalt sett alltså menar du ? 😊 Du får inte ut youtube-ljudet genom Arian när den är igång då ? 😄 Allvarligt talat, inget av det här skulle ju förklara att nuendos ljud försvinner, för där har du väl ställt in RME ASIO-drivisar förstås ?

Tror inte att disken har med ljudproblemet att göra, låter som två olika problem tycker jag...

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Jag tror att usb anslutningen

Ok, så systemljuden (alltså ex. youtube) går genom RME-kortet normalt sett alltså menar du ? 😊 Du får inte ut youtube-ljudet genom Arian när den är igång då ? 😄 Allvarligt talat, inget av det här skulle ju förklara att nuendos ljud försvinner, för där har du väl ställt in RME ASIO-drivisar förstås ?

Tror inte att disken har med ljudproblemet att göra, låter som två olika problem tycker jag...

Jag tror usbanslutningen lägger beslag på utljudet, nå jag struntar i usb och är tillbaka till MIDI inkoppling istället. Köpt nu hårddisk ockå.. Skit alltihop..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.