Miffe Postat 9 januari 2016 Postat 9 januari 2016 (redigerat) Går det att höra om en låt är processad eller inte? Gör mitt blindtest och hör efter. Det rätta svaret meddelas här om en vecka. http://goo.gl/forms/1GzXcPMmjn Redigerat 10 januari 2016 av Miffe
Pesek Postat 9 januari 2016 Postat 9 januari 2016 Lyssnade precis och röstade/fyllde i. Gissar att jag inte ska skriva något om det här, men ville bara nämna att jag tog mig tid att lyssna. Bra jobbat och kul grej!
van Caine Postat 10 januari 2016 Postat 10 januari 2016 "Höra om en låt är mixad eller inte"? Vad är din definition av mixad egentligen? Frågan är när en mix är bra mixad & när den inte är det.
KillwithSkill Postat 10 januari 2016 Postat 10 januari 2016 Fattar inte frågan? Vadå mixad? Blir det per definition "bättre" bara för att det är mixat? Det enda jag kan säga är att ena låter bättre än den andra. Vilken som är "mixad" är oväsentligt då det går att ratta sönder ljudet.
k9 (oregistrerad) Postat 10 januari 2016 Postat 10 januari 2016 (redigerat) Tycker att ena spåret var något mera dynamiskt än det andra. Ena spåret har mera övertoner och spåren har en aningen annorlunda EQ. Men vilket av dem som är mixat är svårt att säga. Upplever skillnaden så marginell att jag undrar om de ena spåret låter aningen bättre för att det är lite redigerat så som jag själv skulle ha gjort, eller om det sämre som är pulat med och att det är mixaren som valt att framhäva något i ljudet som jag själv skulle ha bortprioriterat istället. Redigerat 10 januari 2016 av k9
Stamgäst Postat 10 januari 2016 Postat 10 januari 2016 Nu har han redigerat inlägget till "processad" istället för mixad. Right.
Pesek Postat 10 januari 2016 Postat 10 januari 2016 Jag tyckte klart och tydligt att ena spåret var betydligt mer lättlyssnat, balanserat och tydligt. En hade mer dynamik, en mindre. Frågan lyder 'processad eller inte'. Det kunde lika gärna stått mixad som det verkar ha gjort från början då det också är subjektivt hur en mixad låt bör låta. Förstår mig inte på er som alltid måste tolka sönder allt. Hör ni skillnad eller inte? Så jävla svårt kan det väl ändå inte vara att svara. Sen kan vi gå vidare om det är tanken från TS, är det mixade/processade välgjort? Om inte, varför tycker du så? Om ja, vad gillade du med mixen? Jag hade personligen velat ha lite mer fakta/tankar kring detta från TS för att förstå tanken bakom tråden, och hoppas självklart att det kommer när själva 'utfallet' kommer. Du fick ju ändå klicka i lite saker här och var och kommentera, så något måste väl komma som är av relevans.
Stamgäst Postat 10 januari 2016 Postat 10 januari 2016 Jag tyckte klart och tydligt att ena spåret var betydligt mer lättlyssnat, balanserat och tydligt. En hade mer dynamik, en mindre. Frågan lyder 'processad eller inte'. Det kunde lika gärna stått mixad som det verkar ha gjort från början då det också är subjektivt hur en mixad låt bör låta. Förstår mig inte på er som alltid måste tolka sönder allt. Hör ni skillnad eller inte? Så jävla svårt kan det väl ändå inte vara att svara. Sen kan vi gå vidare om det är tanken från TS, är det mixade/processade välgjort? Om inte, varför tycker du så? Om ja, vad gillade du med mixen? Jag hade personligen velat ha lite mer fakta/tankar kring detta från TS för att förstå tanken bakom tråden, och hoppas självklart att det kommer när själva 'utfallet' kommer. Du fick ju ändå klicka i lite saker här och var och kommentera, så något måste väl komma som är av relevans. Huh?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.