Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har bestÀmt mig för att spela live sjÀlv nÀrmaste tiden, till jag hittar rÀtt musiker. Tidigare har jag spelat sjÀlv med sÄng och gitarr, varvat med att köra ihop med andra musiker.

Ska slÀppa nytt i vÄr och tÀnkte att jag skulle ta och köra en del av lÄtarna playback för mer variation. Vill inte köra allt playback utan sÄngen och gitarren live.

Det jag tÀnker mig Àr att ta med datorn med Logic, koppla till ljudkortet, UAD Satellite och lÀgga pÄ effekter i musikprogrammet frÄn bl.a. UAD:s pluggar och koppla till PA:t. Problemet Àr att det blir en rejÀl fördröjning pÄ sÄngen/gitarren, sÄ det blir otajt med trummor/bas etc. Har en Mac & firewire. Ljudet blir sÄ grymt mycket bÀttre pÄ det hÀr sÀttet Àn om jag enbart anvÀnder mig av PA:s effekter som finns ute pÄ spelstÀllena,

problemet Àr som sagt fördröjningen.

NĎn hÀr som har erfarenhet och tips hÀr?

Annons
Postat

Vi kör med backing tracks. DÄ exporterar vi lÄtarna som mp3:or, med musiken panorerad till vÀnster och klicket till höger. Sen kopplar kan en spela upp lÄtarna med vilken mp3-spelare som helst. Vi anvÀnder oftast trummisens telefon eftersom det Àr han som startar och stoppar.

Panoreringen gör att det gÄr att fÄ ut musiken och klicket för sig frÄn hörlursuttaget pÄ telefonen m h a en vanligt minitelestero-2xmonorcakabel.

Postat (redigerat)

Har du ingen egen livemixer? FÄr man bara lite tid pÄ sig att hitta det bÀsta i tex reverbvÀg ur sina egna grejer lÄter det bra Àven om det Àr lite enklare grejer Àn mjukvaran i datorn.

Jag gör backintrax av nĂ€stan allt jag spelar in, tar bara bort leadsĂ„ng o leadgitarr o mixar ner det en tvĂ„spĂ„rs master som jag sen för över till minidisc kopplad till mixer o PA. FĂ„r ingen fördröjning pĂ„ nĂ„nting. Jag har en bra stereokompressor som jag kör pĂ„ insert i mixerns ingĂ„ngar, ena kanalen till sĂ„ngen, den andra till gitarren. NĂ„t klick behövs inte dĂ„ jag oftast Ă€r ensam, trummorna ligger ju pĂ„ backtracken. Är det mycket folk o trĂ„ngt (nĂ€ra mellan sĂ„ngmicken o PA-topparna) brukar jag fĂ„ dra ur sĂ„ngkompressorn, det blir lĂ€ttare rundgĂ„ng med komprimering. Men kan jag bara ha ett hyfsat avstĂ„nd till PAt lĂ„ter det enromt mkt bĂ€ttre o mer studio med kompressor.

Lyssnar gör i alltid i slutna lurar, HD280 Pro, dÄ hör jag exakt samma sak som gÄr ut i PAt, o kan sjunga utan att gallskrika som det brukar vara nÀr man spelar i rockband. Förr var jag lite betÀnklig över hur det ser ut med stora lurar pÄ skallen, men det Àr aldrig nÄn som kommenterar det. O det Àr lÀtt att dra ner dom om nÄn vill snacka mellan lÄtarna. Mkt lÀttare Àn med inear, och mina hörselgÄngar Àr sÄ smala att det inte finns nÄgra inear som funkar. Jag tror Àven att inear Àr mkt farligare för hörseln Àn lurar. HD 280 pro dÀmpar yttre ljuden sÄ bra att man kan ha lyssningsvolymen vÀldigt lÄgt, de Àr helt överlÀgsna allt annat jag provat live.

Kan du inte göra backtrax som du för över till en MP3-spelare? SÄ har vÀl de flesta enmansband, minidisc som jag har Àn Àr jag typ den sista i vÀrlden att anvÀnda. Men det verkar funka tom driftsÀkrare Àn MP3-spelare som tydligen pajar rÀtt som det Àr. MÄnga av mina kroglÄtar har jag pÄ samma minidiscar som för 25 Är sen...

Att inte ha en vanlig mixer bredvid sig nÀr man kör enmansband verkar lite svÄrt, jag justerar enkelt nivÄn pÄ backtracken samtidigt som jag spelar, o tar lite mer reverb pÄ balladerna, o rockabillyeko pÄ sÄna lÄtar. Jag har en TC M300 multieffekt till reverb o delay. I hemstudion har jag ett Lexicom MPX1, jÀmför jag de tvÄ hemma i studion med Neumannmick osv hör jag ganska stor skillnad men absolut inte live.

Har man spelat live mycket blir man förvÄnad över hur nÀstan alla totalt skiter i om man har bra eller vÀrdelöst ljud... Jag fÄr skitbra ljud med de livegrejer jag har och det Àr ju kul.

Framförallt Àr det kul att spela o sjunga nÀr man har sÄ enormt bra lyssning som jag fÄr, man kan anvÀnda samma mickteknik som i studion, jag stÀller gain pÄ Milabmicken sÄ det Àr lagom att vara tvÄ dm ifrÄn nÀr jag tar i som vÀrst, och helt nÀra om jag vill "visksjunga". Jag tror all livespelning med enmansbandet gjort att jag blivit mkt bÀttre pÄ att sjunga Àn förr, dÄ var det ofta lite vÀl surt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Som du beskriver det skulle du kunna anvÀnda en liten men bra livemixer, köra backrax frÄn en mp3 spelare pÄ en stereokanal och sÄng o gitarr pÄ en varsin mono. Lyssningen fÄr du med studiolurana i mixerns luruttag.

http://www.thomann.d..._mixer_246916_2

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Tack för svar! Intressant att höra hur ni gör och tack för vÀldigt tydligt svar Guitar Nilsson. LÄter intressant med livemixern, fÄr spara ihop till den..! Mp3 Àr jag lite allergisk mot tycker ljudkvaliten kÀnns viktig, sÄ det Àr dÀrför jag försöker komma pÄ en bra lösning för bÀttre ljud. Studiolurar "live" Àr sÀkert praktiskt, men funkar inte för mig eftersom jag tycker det Àr viktigt med publikkontakten.. Har tidigare haft en ljudtekniker frÄn spelstÀllet som kopplat upp till PA:t, har dÄ ofta fÄtt höra efter, synd att ljudet var sÄ dÄligt.. Vill inte höra det igen..!

Kom gĂ€rna med fler ideer och erfarenheter! 🙂

Redigerat av Minja
Postat

Guitar NIllson: vill bara dubbelkolla. Du kör med stora lurar live sÄledes? Har du nÄn bild?

Minja: ingen kommer att höra om du kör mp3 eller inte live. Inte en kotte.

Postat

Det Ă€r svĂ„rt att höra skillnad pĂ„ 320 kps mp3 och CD redan i en kontrollerad lyssningsmiljö med bra monitorer. Att nĂ„gon skulle höra skillnad i en PA-anlĂ€ggning pĂ„ en pub eller liknande Ă€r vĂ€ldigt osannolikt 🙂

Postat

Guitar NIllson: vill bara dubbelkolla. Du kör med stora lurar live sÄledes? Har du nÄn bild?

Minja: ingen kommer att höra om du kör mp3 eller inte live. Inte en kotte.

Ja för det mesta HD 280 pro, har köpt nya nyligt. Med inears Àr det skitkrÄngligt att försöka prata med folk mellan lÄtarna. NÀr jag Àr sÀker pÄ att ljudet Àr bra i lurarna kan jag ta av dom o köra pÄ utan nÄn scenlyssning. Yamahatopparna lÄter riktigt bra Ät sidorna med, jmf med andra grejer jag haft.

Enda nackdelen med studiolurar Àr att det inte gÄr att ha cowboyhatt.

MÄnga trummisar kör ju med stora lurar live, det Àr helt perfekt, det blir sÄ mkt roligare att sjunga o spela nÀr man hör exakt hur det lÄter ut.

Spelar man med band pÄ mindre stÀllen funkar det mkt sÀmre, för dÄ har man sÄ pass lite av trummorna genom mixern, direktljudet frÄn trummorna gÄr ju ut ÀndÄ, sÄ stÀller jag alla volymer efterlurarna blir det för mycket trummor i lokalen. Men med en tvÄspÄrs backtrack blir det kalas. Sen kör jag sÄng o elgitarr pÄ en varsin kanal pÄ det. TillrÀckligt krÄngligt det, jag fÄr justera ljudet hela tiden dÄ alla backtrax lÄter lite olika. Plus att jag vill ha olika reverb och/eller delay pÄ sÄng o gitarr. Allt hörs kanonbra i lurarna.Desutom, jag kan spela sÄ lÄgt i PAt att det hörs om nÄn fiser i baren o ÀndÄ ha fullt tryck i lurarna.

Postat

Som Nilsson skriver sÄ bör du ha en egen liten mixer, för att slippa den latency som blir med ljudkort och dator. Backtracken kan du ju spela upp frÄn datorn.

Till mixern bör du ju sen ocksÄ ha nÄgon bra effektburk.

TyvĂ€rr kommer detta inte att hjĂ€lpa om PA:t Ă€r dĂ„ligt pĂ„ det stĂ€llet du spelar. Jag tror faktiskt inte att det var dom dĂ„liga effekterna pĂ„ spelstĂ€llet som gjorde att det lĂ€t illa. Utan mer troligt Ă€r att det var balansen i mixen som var dĂ„lig, eller att PA:t helt enkelt lĂ„ter dĂ„ligt 😕

Men med en egen mixer kommer du Ätminstone att ha koll pÄ din egen mix. Och för att höra mixen behöver du ju nÄgon form av lyssning. PÄ smÄ stÀllen kommer det kanske att fungera med att ha PA:t bakom dig. Men du kanske behöver en monitor eller lurar pÄ större stÀllen, eller om PA:t sitter sÄ att du inte hör det.

Risken med att mixa sjÀlv Àr att den egna rösten kan komma att mixas för stark, (eller svag). Men prova hemma först, och spela in din mix, sÄ kan du ju lyssna pÄ den i efterhand och höra hur balansen blev.

PĂ„ större stĂ€llen anvĂ€nder man publikmickar för att höra publiken trotts tĂ€ta inearlurar. Kan vara ett alternativ om man vill ha lurar och publikkontakt. DĂ„ mĂ„ste man ju givetvis ha en separat mix för lyssning och PA 😉 Vilket ocksĂ„ kan vara nödvĂ€ndigt om du vill ha mer av din egen röst Ă€n vad som Ă€r lagom i PA mixen.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror du ska börja med att mÀta och korrigera roundtrippen mellan datorn och ljudkortet, det finns en lÀnk hÀr nÄnstans hur man gör annars gogla pÄ det. FÄr du ner fördröjningen och inte rÄkar ut för nÄgra fasfel sÄ kanske du kan köra som du tÀnkt.

Jag kör ungefÀr som du beskriver att vill göra nÀr jag sÀnder live web tv och det funkar. Jag har logic och mac.

En liten snutt för att demonstrera, lurarna Àr pÄ för att det inte ska lÀcka in för mycket av bakgrunden i och med att jag sÀnde detta live pÄ Youtube.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Min erfarenhet Àr att man sjunger sÀmre om man stÀller lyssningen sÄ man fÄr mer av sin egen röst i lyssningen Àn vad man vill ha i PAt eller pÄ en cd-mix. Jag har vÀldigt svÄrt att fatta varför nÄn vill ha ett annorlunda ljud i inear eller lurar Àn den man skickar ut i PAt. DÄ tappar man fullstÀndigt förmÄgan att sjunga rÀtt sÄ det blir rÀtt Àven ut i PAt. Men antagligen vill somliga inte alls ha koll pÄ hur det lÄter.

Att sjunga eller spela till backtrax handlar om att lyssna mer pÄ backtracken Àn pÄ sig sjÀlv, om man vill kunna spela tajt. Det Àr en sak som typ ingen som spelat med mig till mina backtrax förstÄtt. Det blir att man helst lyssnar pÄ sig sjÀlv och snart ligger man före i tempot utan att ens mÀrka det. Och dÄ lÄter det nÄt helt förjÀvligt i PAt.

Postat

HÀrligt med sÄ mÄnga ideer & erfarenher..! Flera hÀr menar att MP3 inte gör nÄgon skillnad pÄ ljudet, jag har Àven hört det av andra att de menar att de inte hör nĎn skillnad. Jag vet inte vad jag har för elefantöron, men jag mÄste ÀndÄ hÄlla fast vid att jag hör en stor skillnad i a f nÀr jag lyssnar pÄ mixen/mastringen genom monitorerna, stereon och datahögtalarna. UAD-pluggarna som ger ett skönt skimmer osv. kommer inte fram pÄ samma sÀtt. Jag spelar aldrig live pÄ skrÀniga pubstÀllen utan det Àr helt tyst dÀr.

Burnin Sven: Intressant, ska kolla upp det, dĂ„ finns det alltsĂ„ hopp att göra som jag tĂ€nkt ..! 😎 Anledningen till att jag vill köra genom ljudkortet Ă€r att jag vill anvĂ€nda mig av UAD-pluggarna, de tillför verkligen en hel del till sĂ„ngen. LA3kompressorn & Oxford EQ Ă€r verkligen helt fantastisk tycker jag. Skulle va kul att fĂ„ till det lika bra "live" ocksĂ„..! FrĂ€msta anledningen till att det blir en fördröjning misstĂ€nker jag framförallt Ă€r att ljudkortet och UAD Satellite Ă€r kopplade via en Hub till datorn. Datorn fixar inte att driva bĂ„da tvĂ„.

G4 Becker & Guitar Nilsson: Det lĂ„ter absolut som en bra ide och skaffa sig en mixer lĂ€nge fram, sĂ„ man kan ha kontrollen pĂ„ ljudet sjĂ€lv. Just nu Ă€r det lite ebb i kassan bara, sĂ„ det fĂ„r bli lite lĂ€ngre fram.. 😉

Postat (redigerat)

HÀrligt med sÄ mÄnga ideer & erfarenher..! Flera hÀr menar att MP3 inte gör nÄgon skillnad pÄ ljudet, jag har Àven hört det av andra att de menar att de inte hör nĎn skillnad. Jag vet inte vad jag har för elefantöron, men jag mÄste ÀndÄ hÄlla fast vid att jag hör en stor skillnad i a f nÀr jag lyssnar pÄ mixen/mastringen genom monitorerna, stereon och datahögtalarna. UAD-pluggarna som ger ett skönt skimmer osv. kommer inte fram pÄ samma sÀtt. Jag spelar aldrig live pÄ skrÀniga pubstÀllen utan det Àr helt tyst dÀr.

Burnin Sven: Intressant, ska kolla upp det, dĂ„ finns det alltsĂ„ hopp att göra som jag tĂ€nkt ..! 😎 Anledningen till att jag vill köra genom ljudkortet Ă€r att jag vill anvĂ€nda mig av UAD-pluggarna, de tillför verkligen en hel del till sĂ„ngen. LA3kompressorn & Oxford EQ Ă€r verkligen helt fantastisk tycker jag. Skulle va kul att fĂ„ till det lika bra "live" ocksĂ„..! FrĂ€msta anledningen till att det blir en fördröjning misstĂ€nker jag framförallt Ă€r att ljudkortet och UAD Satellite Ă€r kopplade via en Hub till datorn. Datorn fixar inte att driva bĂ„da tvĂ„.

G4 Becker & Guitar Nilsson: Det lĂ„ter absolut som en bra ide och skaffa sig en mixer lĂ€nge fram, sĂ„ man kan ha kontrollen pĂ„ ljudet sjĂ€lv. Just nu Ă€r det lite ebb i kassan bara, sĂ„ det fĂ„r bli lite lĂ€ngre fram.. 😉

Kan vara vÀrt att kolla. Jag kanske ska nÀmna att jag inte testat med usb grejor men mÄnga sÀger ju att usb Àr snabbt nu för tiden sÄ det kanske funkar jÀttebra. Varför ska man slÀpa med en massa hÄrdvara om man kan fÄ det ljud man vill via sin dator och mjukvara uppkopplat till ett PA du Àr helt rÀtt ute. Mainstage Àr vÀl annars programmet som mac anvÀndare brukar köra med live men har man redan Logic sÄ mÄste det ju funka lika bra tycker man.

Mitt exempel Àr ju kanske inte det bÀsta men du ska veta att jag har Logic 9 (med Adictive drums samt andra plugins igÄng), Camtwist och Flash Media Live Encoder. Ljudet kopplar jag frÄn spdif eller vad det heter frÄn mitt Saphire Pro 10 i/o FW ljudkort in i min kameramixer som sen skickar det via hdmi till capturekortet för videon. Allt detta pÄ en gÄng live rakt ut i etern pÄ en tre generationer gammal hackmac sÄ har du bara en nÄgorlunda snabb mac sÄ borde det ju funka för dig ocksÄ.

I och för sig sÄ kör jag ju ingen extern hÄrdvara utom ljudkortet och som oftast bara med nÄgra pluggar igÄng i Logic.

NÄja kört hÄrt det Àr bara att testa sig fram men gör nÄgra riktigt seriösa tester innan du kör ett gig.

Lycka till.

Edit: hittade lÀnken till filmen hur man mÀter och korrigerar latensyn i systemet.

http://play.macprovideo.com/logic9207/18

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Exportera till nÄgot loselessformat istÀllet?

Postat

...Det jag tÀnker mig Àr att ta med datorn med Logic, koppla till ljudkortet, UAD Satellite och lÀgga pÄ effekter i musikprogrammet frÄn bl.a. UAD:s pluggar och koppla till PA:t. Problemet Àr att det blir en rejÀl fördröjning pÄ sÄngen/gitarren, sÄ det blir otajt med trummor/bas etc. Har en Mac & firewire. Ljudet blir sÄ grymt mycket bÀttre pÄ det hÀr sÀttet Àn om jag enbart anvÀnder mig av PA:s effekter som finns ute pÄ spelstÀllena,

problemet Àr som sagt fördröjningen...

MÄste du köra sÄng o gitarr genom Logic ?

Kan du inte köra sÄng o gitarr med "direct monitoring" genom UAD-kortets DSP-effekter ? Vissa effekter i Logic ger ju oundviklig latency, som t.ex. Space Designer.

Postat

Kör du utljudet sjÀlv, eller med tekniker?

NÀr jag kör ljud Ät artister/band med backing tracks sÄ avskyr jag band som "mixar det sjÀlv" och att jag bara fÄr ett stereospÄr av en komplex mix. Jag vill ha separata spÄr, Ätminstone grupper/stems. Om inte grundljudet Àr tillrÀckligt bra (vilket ofta Àr fallet, speciellt med basmaterial) sÄ vill jag kunna fixa det utan att sabba soundet i hela mixen, vilket ofta blir nÀst intill omöjligt nÀr jag endast fÄr stereospÄr. Det Àr samma resonemang som att det Àr bÀttre att mixa om Àn att försöka fixa problemfrekvenser i mastringen.

Om du kör sjÀlv; hur lÄgt kan du sÀtta latency pÄ ingÄngssignalen? Mixa ner dina backingtracks med pluggarna pÄ sÄ du frigör processorkraft till dina livespÄr (sÄng/gitarr), och sÀtt latency sÄ lÄgt det gÄr.

Annars, hÄll ett öga pÄ SOundcrafts nya MTK-mixerbord. Du för det som ett interface och kan anvÀnda pluggar som inserteffekter pÄ mixerbordet, och det bör kompensera för fördröjningen mellan backingtracks och live. Ingen aning om det verkligen funkar dock, men pÄ papper bör det vara en bra lösning för dig.

Postat (redigerat)

Min erfarenhet Àr att man sjunger sÀmre om man stÀller lyssningen sÄ man fÄr mer av sin egen röst i lyssningen Àn vad man vill ha i PAt eller pÄ en cd-mix. Jag har vÀldigt svÄrt att fatta varför nÄn vill ha ett annorlunda ljud i inear eller lurar Àn den man skickar ut i PAt. DÄ tappar man fullstÀndigt förmÄgan att sjunga rÀtt sÄ det blir rÀtt Àven ut i PAt. Men antagligen vill somliga inte alls ha koll pÄ hur det lÄter.

Att sjunga eller spela till backtrax handlar om att lyssna mer pÄ backtracken Àn pÄ sig sjÀlv, om man vill kunna spela tajt. Det Àr en sak som typ ingen som spelat med mig till mina backtrax förstÄtt. Det blir att man helst lyssnar pÄ sig sjÀlv och snart ligger man före i tempot utan att ens mÀrka det. Och dÄ lÄter det nÄt helt förjÀvligt i PAt.

Visst Ă€r det hĂ€rligt att vi alla Ă€r olika 😉

Jag har mött artister som mÄste fÄ nÄgon "akustisk utslÀckning" pÄ sin egen röst nÀr de anvÀnder lurar, vilket resulterar i att dom vill ha vÀldigt mycket av sin egen röst för att fÄ balans. Andra artister upplever att dom hör sig sjÀlva vÀldigt bra nÀr dom har lurarna i öronen. Ni vet att er egen röst förstÀrks i skallen om ni anvÀnder tÀta hörselskydd...

SĂ„ det som av artisten upplevs som en bra mix i deras huvud behöver inte alls vara en bra PA-mix â˜ș

Och som Yulen skriver sÄ Àr det ju helt hopplöst som tekniker om man fÄr en fÀrdig mix som inte lÄter bra. MÄnga band / artister skickar till och med backtracksen pÄ flera kanaler just för att teknikern ska kunna mixa. T.ex separerar man trummor, keyboards, körer etc.

Det Àr inte helt enkelt detta....

Redigerat av G4Becker
Postat

Burnin Sven: Jag anvĂ€nder inte USB till ljudkortet utan Firewire och Logic Express 9.0 & Addictive Drums precis som du. Testade mig fram o tillbaka en del i helgen o jag slipper fördröjningen pĂ„ sĂ„ngen och gitarren om jag packar allt i en stereokanal och laddar ner pĂ„ datorns hĂ„rddisk. Verkar som att problemet kom av att jag anvĂ€nt mig av en extern USB hĂ„rddisk och UAD-pluggar pĂ„ mastringskanalen i mixningsprojektet. Datorns hĂ„rddisk Ă€r fylld till bredden nu bara sĂ„ det blir till att radera mera, sĂ„ ska det vĂ€l funka.. â˜ș Intressant video du skickade med om fördröjning, vĂ€rt att testa om det blir aktuellt Tack!

Yulen/G4Becker: Ja, det var det jag tÀnkte frÄn början att köra alla spÄr i mixen live, men som jag skrev ovan, sÄ har jag hitintills inte fÄtt till det utan fördröjning..

Jakob P: Du menar genom UAD:s Control Panel?

Postat (redigerat)

Ok och bra att det verkar lösa sig lite undan för undan. USB hÄrddisk Àr nog bra och speciellt USB3 samt att nÀsta version Ànnu bÀttre men jag tror att det i den hÀr typen av sammanhang ÀndÄ inte rÀcker till fullt ut. Vilket suger lite om man har en laptop eller en imac dÄ man bara har FW eller Thunderbolt (som Àr snabbare men ÀndÄ inte lika snabbt som en internt monterad hÄrddisk) att tillgÄ som alternativ till extra hÄrddiskar. Jag vet inte heller hur det blir prismÀssigt för en sÄn lösning men det Àr sÀkert inte billigt.

Netonnet sÀljer externa usb "hÄrddiskdockor" om du behöver avlasta dina befintliga som funkar för bÄde SSD och gamla versionen. SÄ sliper du kanske radera. Dom Àr usb3 och jÀmfört med en komplett "mÀrkes" usb hÄrddisk sÄ kan man sjÀlv bestÀmma hur snabba hÄrddiskar man vill ha utan att skruva isÀr nÄt.

https://www.netonnet....2/207749.8961/

AngÄende att fixa till latencyn sÄ Àr det nog att rekommendera faktiskt, jag menar man typ nollstÀller efterslÀpningen sÄ bra det gÄr utifrÄn det system man har. I ett lite lÄngsammare system sÄ blir det ju extra viktigt. Det blir lÀttare att spela in dÄ medhörningen bland annat svarar bÀttre/blir mera direkt sÄ att sÀga.

Det Àr ju som du sÄg ganska lÀtt + att det gÄr fort och det enda man behöver tÀnka pÄ egentligen det Àr att se till att man inte skapar rundgÄng nÀr man gör det. Men det Àr ju bara att stÀnga av monitorerna och eller hörlurar.

FÄr du bort alla flaskhalsar som dÄ onödiga fördröjningar i systemet sÄ kanske det rullar pÄ som du tÀnkt.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Burnin Sven: Det Àr en extern hÄrddisk med USB3 jag har, men eftersom datorn Àr 5 Är gammal fungerar den som ett "gammaldags USB". De hÄrddiskar med firewire som jag kollat upp gÄr pÄ ca 1700 kr ... Behöver ju rÀtt stort utrymme nÀr man pysslar med musik.. Ja, det dÀr med att gÄ in och justera latencyn, verkar absolut vÀrt att testa, tack för tipset!

Jakob P: Visst, jag har kört genom den, men det Ă€r ju de dyra pluggarna som jag laddat ner i UAD2 som jag vill Ă„t..! 😐

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.