Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2016 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Jo, så är det ju faktiskt, du har helt rätt. Och jag har sagt vad jag känner och hon verkar fullt medveten om det, men vinklar det ändå som att hon "inte har något val" , "inte skulle göra det om det verkligen inte krisade". Lite som att jag är hennes enda hopp. Vilket är en hemsk sak att säga till någon, eftersom det sätter mig i en sits att känna skuld om det nu skulle hända något. Fan. Och det rör ju upp känslor eftersom min mamma gick samma väg, vilket hon också vet.

Jag håller med SnigelDynamit; så länge hon suicidhotar ska du inte vara hennes bollplank; då är professionell hjälp det enda som hjälper. Tycker hon är fruktansvärt ego som säger så där till dig 😠

Val har hon massor av och om hon bara kunde komma ur sin lilla, lilla bubbla av angst och egoism så skulle hon säkerligen kunna tänka "hm, om någon sa alla de här sakerna till mig hur skulle jag känna inför det?" Nej, det skulle nog inte kännas så vansinnigt gott i magen...

Helvetes jävla skit. Sorry. Nu orkar jag inte vara den glada Memphan.

Inför längstah får du vara hur du vill, Memphan 🥰

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu senare har hon blivit ännu mer desperat och sagt att hon mår ännu sämre och har tankar på att "bokstavligen gå under jorden"... Helvete, då blev det ju en helt annan grej och jag måste förstås försöka hjälpa henne. Hur blev det såhär.

Vill inte tynga er men behövde lufta det här. 😏

Vad är det hon vill ha hjälp med? Varför ska hon gå under jorden? Läste fel först och trodde att du skulle göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det hon vill ha hjälp med? Varför ska hon gå under jorden? Läste fel först och trodde att du skulle göra det.

Hon vill ha hjälp att må bra. Först och främst närhet och känna sig älskad typ. Hon nämnde att hon dejtar en ny kille samtidigt som det här (!), förmodligen för just det. Jag var väl förra killen hon gjorde samma sak med, så länge jag stod ut. Hon är en svår och besvärlig människa (även smått autistisk) och därmed ganska få vänner. Bor inte i samma stad som sin familj. Hon har destruktiva vanor, tar inte hand om sig själv, vet knappt hur man gör. Jag förmodar att hon behöver proffesionell hjälp men kommer troligtvis inte söka den frivilligt. Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hon vill ha hjälp att må bra. Först och främst närhet och känna sig älskad typ. Hon nämnde att hon dejtar en ny kille samtidigt som det här (!), förmodligen för just det. Jag var väl förra killen hon gjorde samma sak med, så länge jag stod ut. Hon är en svår och besvärlig människa (även smått autistisk) och därmed ganska få vänner. Bor inte i samma stad som sin familj. Hon har destruktiva vanor, tar inte hand om sig själv, vet knappt hur man gör. Jag förmodar att hon behöver proffesionell hjälp men kommer troligtvis inte söka den frivilligt.

Jag vet inte vad du skulle kunna göra för henne utan att bli så indragen i det hela så du riskerar din egen hälsa. Har du haft sådan kontakt med hennes familj så du kan ta ett samtal med någon där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du skulle kunna göra för henne utan att bli så indragen i det hela så du riskerar din egen hälsa. Har du haft sådan kontakt med hennes familj så du kan ta ett samtal med någon där?

Har också funderat på att kontakta någon i familjen, har träffat hennes föräldrar vid ett tillfälle som gör det enklare.

Ska ringa min syster imorgon som är socionom på en psykiatrisk anstalt och dagligen hanterar svåra människor.

Mm, var ju min hälsa som tog stryk mot slutet av förhållandet, Jag fick ju flertalet kraftiga panikångestanfall och diverse otäcka psykosomatiska symptom, hamnar ogärna där igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också funderat på att kontakta någon i familjen, har träffat hennes föräldrar vid ett tillfälle som gör det enklare.

Ska ringa min syster imorgon som är socionom på en psykiatrisk anstalt och dagligen hanterar svåra människor.

Mm, var ju min hälsa som tog stryk mot slutet av förhållandet, Jag fick ju flertalet kraftiga panikångestanfall och diverse otäcka psykosomatiska symptom, hamnar ogärna där igen.

Det är familjen som måste ta ett ansvar om hon inte kan ta ansvar för sig själv. Men hur du ska göra vete fan. Psykvården tar sig väl inte an människor tvångsmässigt numera om det inte gått väldigt långt?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Varför ska jag alltid dras in i komplicerade saker. Har jag nån sorts problemmagnet i pannan?

Min ex-tjej som jag nämnt här, var rätt ordentligt ostabil psykiskt och mådde ofta dåligt i perioder. Var flera månader sedan jag gjorde slut och hon har hört av sig med jämna mellanrum och sökt social stöttning från mig. Har gett det ibland i mån av ork och tid, trots att jag inte haft lust för det, eftersom hon fick mig att må fruktansvärt dåligt när vi var tillsammans. Nu senare har hon blivit ännu mer desperat och sagt att hon mår ännu sämre och har tankar på att "bokstavligen gå under jorden"... Helvete, då blev det ju en helt annan grej och jag måste förstås försöka hjälpa henne. Hur blev det såhär.

Vill inte tynga er men behövde lufta det här. 😏

Dela med dig du bara. Uppskattas med lite innehåll i tråden då och då. Kan jag vara en källa till någon form av deltagande så uppskattar jag att jag ges chansen. Tror att det stämmer in på de flesta som hänger här så mycket.

Stötta henne när du orkar och förklara att du inte orkar när du inte orkar. Blir svårt att ställa upp med mer än man har att ställa upp med. Ibland så kan det räcka med att du bara säger att du blir ledsen över att höra att hon har det så svårt, men att du själv inte är i form för att vara ett bra stöd just nu. Var vänlig men bestämd här. Det kan vara bra att höra att andra har det jobbigt med, då det ofta gör att man inte känner sig så ensam och deppig när man känner någon annan som också har det svårt.

Många med depressioner känner en stor skam över att de inte kan ta sig i kragen. Här finns det en massa "goda råd" att ge. Det kan vara viktigt att få personen att acceptera att det är så svårt till och från, men att det går över mellan varven med. För om det är OK att må dåligt ibland så minskar skammen och/eller paniken över att man faktiskt mår dåligt. I vissa fall så är medvetenheten om att man mår dåligt en stor del av orsaken till att man mår extra dåligt, helt i onödan.

I de fall där du tror att något galet kan hända så kan ett råd att ge vara detta- "Tänk bara på vad du gör, och gör inte bara vad du tänker." ett vanligt råd som många som jobbar med dessa frågor ofta ger.

I de fall du märker att svårmodet börjar växa så kan det vara bra att påpeka att det är onödigt att oroa sig över sådant som man inte kan påverka men bra att ta itu med det man faktiskt kan påverka just nu. (Kan ju vara ett råd till dig med i detta läge, inser jag nu.)

Detta är ett exempel på hur jag tänker här. Om man oroar sig för att det kan bli regnigt och kallt på semestern så har man ju lidit två gånger om det faktiskt blir regnigt och kallt på semestern. Blir det en solig och varm sommar så har man ju lidit i onödan, just för att man oroat sig. Tor man att sommaren kommer bli regnig och kall så kan man ju skaffa bra och bekväma regnkläder, men hoppas på att inte behöva dem alls. Blir sommaren regnig och kall så är man förberedd på det, och blir sommaren solig så har man ju ändå förberett sig för hösten med sina regnkläder.

Det tredje rådet är riktat till dig och går ut på att helt enkelt försöka att tala om att du inte orkar höra en massa tunga och negativa saker, men att ni kanske kan prata om något helt annat. Svårt att veta hur det fungerar i praktiker i just ert fall, men ofta så kan det vara ett bra sätt att både ge stöd och erbjuda någon form av metod att tänka på annat än just hur dåligt man mår.

Vet inte om det var några bra råd du känner att du har nytta av. Men det var de råd jag kan ge dig här och nu. Vill du lätta lite på bördan så ventilera här i längsta. Vi är fler som gjort det redan så du behöver ju inte vara orolig för vad vi tycker om det. 😛

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är familjen som måste ta ett ansvar om hon inte kan ta ansvar för sig själv. Men hur du ska göra vete fan. Psykvården tar sig väl inte an människor tvångsmässigt numera om det inte gått väldigt långt?

De tar bara emot personer som vill eller går med på att äta psykofarmaka. Blir lite knasigt när läkare skriver ut mediciner ifrån bolag som de själva har aktier i. Men det är knasigt nog att det är så lätt att "droga" folk friska just nu med. Istället för att behandla orsaken/sjukdomen så behandlar man symptomen, brukar det ju heta. Så för att spara tid och pengar så är det "bättre" att skriva ut ett recept än att försöka bota patienten, dels så går det fortare men samtidigt så får man ju en ny "stamkund" på köpet. 😐
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Oj! Nu ska jag vist ut och gå, enligt mina pälsklingar. 🥰 :wub: 🥰

Nattinatt efter det. Här ska toksovas snart. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska jag alltid dras in i komplicerade saker. Har jag nån sorts problemmagnet i pannan?

Vill inte tynga er men behövde lufta det här. 😏

Det är ju hemskt svåra frågor det här. Har ju själv mått/mår rätt kass emellanåt, det går inte att logiskt sitta och resonera rätt och fel med en människa som faller mot botten. Grejen är att se till att vederbörande landar mjukt. Men det är inte ditt "jobb".

Har du talat med hennes päron, släkt mm? Deras "jobb" att ta tag i saker, inte ditt. Du har ju ditt egna bagage att släpa på! Då orkar man inte med att bära någon annans ryggsäck också! Stå på dig mannen, försök att sätta gränser, att hota med div. suicidäventyr är inte schysst å andra sidan resonerar man ju inte så logiskt eller förståndigt när man faller. Manhug på dig!! ☺️

Dark of Light verkar rätt oregerlig, eller är det här hans vanliga habitualtillstånd?

Han kanske bara behöver sova, pöjken.

Natti forumet. jag har tagit min stilnoct så ifall jag bara låtsas logga ut och om en stund kommer tillbaka och postar olämpliga saker så är det därför.Jag vet inte hur man inbäddar videos i det här tillståndet.

😆 :lol: Oregerlig is teh shaith verkar det som ja.

😳 Länge sedan någon kallade mig pôjk

Det blir kpd!

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådant här skit är lagom roligt att mötas av... 😏 Såg klisterlappar med "Se upp, du beträder ett kulturberikat område" för ett par dagar sedan. Uppsatta på varenda lyktstolpe i bostadsområdet där jag bor. Flygblad har mycket riktigt landat i brevlådan med div. uppmaningar. 🙁 Det där var ändå en de snällare varianterna. Sist var det en nidbild av en svartmuskig man som utnyttjade en blond kvinna...

Det hela verkar så väldigt "in your face", så väldigt direkt, farligt, svart & vitt(!) och utan omskrivningar.

Illa... mycket illa...

Har ni märkt av närvaron av ljusskygga typer med tvivelaktiga budskap, flygblad och dekaler?

Kul att Max Martin får polarpriset.

Han var väl en bra polare kan jag tänka. Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni märkt av närvaron av ljusskygga typer med tvivelaktiga budskap, flygblad och dekaler?

Har inte sett något sådant här. Men det är väl ytterst sällsynt att se hatkampanjer på mindre orter.

😕

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte sett nåt här heller, men det kanske är mer infekterat i Skövde?

Vet inte. Skövde har sin beskärda del av flyktingar och tiggare. Kanske har det och göra med rena slumpen var dessa organisationer får sitt fotfäste. Det är dock ganska skakande att se det så direkt som det blir. De behöver få sig ett nupp.

Det blir ytterligare en kpd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...