Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Förlåt att jag tjatar, men det verkar som att du vet något som jag inte vet så jag blir nyfiken, är inte hela grejen med svenska kyrkan att den är just protestantisk och Luhtersk? Är det inte Luthers 95 teser som ledde fram till reformationen som även Sverige följde?  

Postat

Är inte definitionen av att vara protestant och Lutherian att man inte ser påven som guds man på jorden?

Jo till viss del, MEN jag tror nog att Vatikanen vet mer än vad de berättat för världen. Som sagt, lite ordning och reda behövs trots att Vatikanstaten kanske är en av skökorna. Hemligheten är att det kanske inte finns nån Gud?

k9 (oregistrerad)
Postat

Jo till viss del, MEN jag tror nog att Vatikanen vet mer än vad de berättat för världen. Som sagt, lite ordning och reda behövs trots att Vatikanstaten kanske är en av skökorna. Hemligheten är att det kanske inte finns nån Gud?

Tror du på gud själv då? Är du i så fall protestant, katolsk eller ortodox? 

Finns det inte skäl att tänka på vad Jesus sade om de religiösa ledare och domare han fördömde då de stiftade för hårda lagar och inte själva kunde leva upp till dem? Han kallar dem ju för hycklare och menar att de bara ber för att försäkra sig om en plats i himmelen, men att de ber av själviska orsaker och därför kommer få svårt att komma dit. 

Hela stycket med liknelsen om kungen som blivit klädd när han var naken och fick mat när han svalt handlar ju även om dessa präster. 

Jesus säger att man inte ska använda sig av ord som rabbi osv för att det är att försöka stjäla ära ifrån gud. 

Finns det inte då skäl att ifrågasätta Vatikanen på sätt och vis? De har ju byggt de tempel som Jesus ville riva och har tagit de titlar han avskydde. 

Postat

Ingen är Gud. Gud har inget ansikte. Vem är då ingen? Människan är Guds avbild. Tänk om ingen är nån? Alla är någon. Allah är Gud. Jesus går bland er. Du ser, det går runt. Fadern sonen och den heliga ande. Tre men en. Jag kan redan allt det jag behöver för att leva här och nu.

Det är filosofi!

Har funderat mycket genom åren och kommit fram till att världen nog skulle må bra om religionerna föll samman och istället tog tillvara på budorden och Jesus liknelser.

" jag är Gud " - alltså Gud finns inom oss

k9 (oregistrerad)
Postat

Allt det jag skrev i förra inlägget står ju i Johannesevangeliget. 

Postat

Tror du på gud själv då? Är du i så fall protestant, katolsk eller ortodox?

Finns det inte skäl att tänka på vad Jesus sade om de religiösa ledare och domare han fördömde då de stiftade för hårda lagar och inte själva kunde leva upp till dem? Han kallar dem ju för hycklare och menar att de bara ber för att försäkra sig om en plats i himmelen, men att de ber av själviska orsaker och därför kommer få svårt att komma dit.

Hela stycket med liknelsen om kungen som blivit klädd när han var naken och fick mat när han svalt handlar ju även om dessa präster.

Jesus säger att man inte ska använda sig av ord som rabbi osv för att det är att försöka stjäla ära ifrån gud.

Finns det inte då skäl att ifrågasätta Vatikanen på sätt och vis? De har ju byggt de tempel som Jesus ville riva och har tagit de titlar han avskydde.

Ja. Men de samlar rikedomar på jorden för att de är förtappade och försöker göra bot. Citerar Thåström:

" inga pengar i världen hjälper, inga mutor, ingen bön".

k9 (oregistrerad)
Postat

Jag tror ju inte på gud alls. Det är ju inte att sprida bibeln jag är ute efter. Tycker bara att det är intressant och allmänbildande. Hela mitt intresse grundas ju på att jag måste sätta mig in i bibeln och sedan i teologin. Därför är skillnaderna mellan protestanter, ortodoxa och katoliker mera intressant än om gud finns eller inte för mig. 

k9 (oregistrerad)
Postat

Ja. Men de samlar rikedomar på jorden för att de är förtappade och försöker göra bot. Citerar Thåström:

" inga pengar i världen hjälper, inga mutor, ingen bön".

Jo det är ju det jag menar jag med. Så då är det kanske logiskt att inte blint lita på påven och tro på allt han säger. Men det är nog helt säkert bättre att lyssna på påven än på de frikyrkliga jönsarna såklart. 

Postat

Allt det jag skrev i förra inlägget står ju i Johannesevangeliget.

Ja det vet jag. Som världen ser ut så behövs tydligen kyrkan och jag har inget emot varken katoliker protestanter muslimer buddhister hinduister eller annat löst folk. Bara ingen prackar på mig sin tro

Postat

Jag tror ju inte på gud alls. Det är ju inte att sprida bibeln jag är ute efter. Tycker bara att det är intressant och allmänbildande. Hela mitt intresse grundas ju på att jag måste sätta mig in i bibeln och sedan i teologin. Därför är skillnaderna mellan protestanter, ortodoxa och katoliker mera intressant än om gud finns eller inte för mig.

Tror inte det är så stor skillnad på folk å folk. Tänk om alla såg på varandra som människor så skulle säkert världen se bättre ut 🙂

k9 (oregistrerad)
Postat

Tror inte det är så stor skillnad på folk å folk. Tänk om alla såg på varandra som människor så skulle säkert världen se bättre ut 🙂

Jo så tänker jag med. Men eftersom det är vanligt att många religiösa grupper försöker påtvinga sin religion på andra så är det intressant de grupper som säger sig följa Jesus bryter mot mycket av det han sa. 😲 

Dessa grupper har ju krigar mer mot varandra än de krigat mot muslimer och judar rent historiskt. Muslimerna var ju lika upptagna med att döda varandra så ett tag så funkade judarna som de som skötte Jerusalem så att kristna och muslimer kunde vallfärda till samma mål utan att det blev för mycket blodspillan. 

Det är dessa slitningar mellan och inom Islam, Judendomen och kristendomen som jag intresseras av. Men för att förstå teologin så känner jag att jag måste ha läst alla de största böcker som har med dessa tre religioner att göra. 

För tanken är att jag kanske ska plugga teologi men då vill jag ha en bättre uppfattning innan jag gör det. Så mycket av det man vet om bibeln är ju helt fel. Som t ex hur många djur hade Noak med sig på arken? Även många djupt troende tror att det var två av varje art. Men det var sju av varje rent djur och två av varje orent djur. 

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sen att det är de högljudda extremisterna som hörs och ger dåliga avtryck runt om i världen är ju förfärligt. Var i hellvette är kompressorn/normaliseringsknappen när man behöver den? 😄

😆  😆 

Det är lite den jag är ute efter. Men för att kunna hitta den så måste man jobba hårt. Hela syftet med det jag gör här är ju att bevisa att det inte är så stor skillnad mellan dessa religioner alls egentligen.

En muslimsk tradition är ju att den som utför det heliga kriget i form av jihadist (helig krigare och inte extremist då) får inte strida för att han hatar fienden. Han får bara strida om han gör det för att han älskar gud.

Islam säger att döda en är lika fel som att döda tusen, risken finns att om du dödar en så kommer tusen att dö och hela din familj utplånas. 

Sedan så är det ju samma problem med Islam som det är med kristendomen att teologer lagt sig i och tolkat lite som de vill för att försöka motivera en massa onödigt krig bara för att tjäna själva tjäna på det på ett eller annat sätt. 

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat

Istället för att läsa och analysera alla skrifter så är det bättre att du intervjuar folk från olika religioner och trosuppfattningar. Kom ihåg att böckerna skrevs för länge sen men att tiderna har förändrats.

Pratar med två som studerar till präst och tre muslimer till och från. 

För mig så räcker det inte alls med att ha hört folk berätta vad som står i skrifterna jag måste veta vad som faktiskt står där. Utan att ha läst dem själv så skulle jag ju få andras tolkningar som den enda källan för att bilda en uppfattning, vilket ju skulle kännas som en otrygg grund att stå på. 

Det är intressant att många händelser i nya testamentet beskrivs av så många olika profeter och apostlar vilket gör att de skiljer sig något åt trotts att de är snarlika i nästan alla fall. Ofta så är det ordningsföljden av händelserna som det "vittnas" om som skiljer sig. Men när man läser den efter varandra så gör dessa avvikelser att man känner igen sig samtidigt som det känns mera troligt att dessa saker skulle kunna ha hänt då dessa avvikelser skiljer sig så mycket att det känns som att de såg det hända mins och upplevde det olika bara. 

Men jag tror ju inte att det har hänt, men jag kan anta att det har den psykologiska effekten på många. 

k9 (oregistrerad)
Postat

Yes I agree with that! 

Nu ska ja netflixa!

Heda!

🙂

Vad ska du se där då? Har fått slut på saker att glo på därifrån. Du kanske har något tips på något som jag missat? 

Postat

Jag träffar många asylsökande från religioner och länder vitt spridda ofta där jag rör mig och vi är alla lika/olika. Enda skillnaden är att en del föredrar te istället för kaffe 🙁

Det är tillräckligt för att göra mig förbannad. 🙁

Postat

Det är tillräckligt för att göra mig förbannad. 🙁

Ja, vi skola en efter en förinta de otrogna tedrickarna, bränna deras löv, krossa öronen på deras koppar så de skålla sig och hälla ut den vedervärdiga honungen! De ska dö, dö, dö, de otrogna bladälskarna, dödas ska de alla, förbannad vare Lipton!

Detta är väldigt fint och rörande tycker jag. 

Postat (redigerat)

I helgen har jag legat med en tedrickare.

Eller ja, igår och imorse också.

Redigerat av Micke H
Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.