k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Jo men det är fortfarande en bok som inte är med på alla protestatna listor det är ju det jag försöker säga. Att den är med är en sak, men att den är mindre viktig verkar inte gå hem här. Har ju delat citat från dem som skrivit bibel 2000 där de påpekar att de ser apokryferna som tillägg till GT. Läs detta igen: "Apokryferna Bibelns andra del är en grupp judiska skrifter som inte tillhör den hebreiska bibeln och är omstridda inom kristenheten. Den grekisktalande kristna kyrkan använde som sitt Gamla testamente den översättning som kallas Septuaginta. Handskrifter med denna text har böckerna i en annan ordning, som också vanligen följs i kristna biblar: först berättande skrifter, därnäst poetiska skrifter och vishetsskrifter, slutligen profetböcker. På olika ställen inom dessa avdelningar finns texter som judarna inte tog med i sin kanon och som därför saknas i den hebreiska bibeln. Den romersk-katolska och de ortodoxa kyrkorna räknar dessa skrifter som fullgoda bibelböcker, alltså som kanoniska. I den mån man alls talar om dem som en särskild grupp kallar man dem deuterokanoniska, vilket innebär att de tillhör ett sent skikt inom kanon. Luther och 1500-talets övriga reformatorer sammanförde dem till en särskild del av bibeln och kallade dem apokryfer efter ett grekiskt ord apókryfos, som betyder gömd, i bildlig mening svårbegriplig. Somliga protestantiska samfund, till exempel Svenska kyrkan, följer Luther och räknar dem som en del av bibeln, fast mindre värdefull. Enligt andra samfund står de helt och hållet utanför bibeln. Det är numera vanligt att de samlas i en andra del av bibeln, som olika samfund kan använda, förbigå eller utesluta efter sin övertygelse. Denna internationellt spridda lösning tillämpas också i Bibel 2000, där uttrycket "Tillägg till Gamla testamentet" används som en neutral beteckning."
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 (redigerat) Såhär skiver folkbibeln: " BIBELN BESTÅR AV TVÅ TESTAMENTEN De 77 böckerna i Bibeln är samlade i två ”testamenten” och en apokryfdel. Ordet testamente betyder förbund och i Bibeln handlar testamente om Guds förbund med människan. Gamla testamentet sammanställdes av judarna Judarna sammanställde den första delen av Bibeln och kallar den Tanakh. Kristna kallar den för Gamla testamentet. I Moseböckerna, de fem första böckerna i Gamla testamentet, finns berättelser som också är gemensamma för muslimer. Apokryferna har inte samma status som testamentena Det finns dessutom böcker som ortodoxa kristna och katoliker anser hör till Gamla testamentet, men som protestantiska kyrkor - bland annat Svenska kyrkan - inte ger samma status. Av protestanterna kallas de för apokryfer." Redigerat 22 november 2016 av k9
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Bibeln ska man inte läsa pärm till pärm. Svårtydd men tolkas fritt. Tora är de 5 moseböckerna, - judarnas bok Min uppfattning är att Gud i det gamla testamentet var väldigt arg på hur människan betedde sig och därför skrev lagarna samt tuktade o förmanade. Lite mildare sen med Jesus intåg i det nya testamentet. Judarna väntar på sin Messias att komma första gången och de kristna att han återvänder (Jesus) för andra gången. Du borde gå på Bibelstudium k9, när du är så intresserad. 🙂
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Här är en tydlig förklaring på vilka böcker som ingår i de olika delarna av kristendomen Katolsk, ortodox och protestant. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Testamentets_kanon
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Det jag försökt att få fram är bara att det skiljer sig mellan dessa tre skolor vilka böcker som är de heliga. Varför är det så svårt att förstå?
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Folkbibeln? " Folkbibeln har fått fäste kanske främst i den evangelikala delen av frikyrkligheten samt hos de lutheraner, som själva betraktar sig som bekännelsetrogna. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga accepterar inte Bibel 2000, men godkänner läsning ur Svenska Folkbibeln."
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Det jag försökt att få fram är bara att det skiljer sig mellan dessa tre skolor vilka böcker som är de heliga. Varför är det så svårt att förstå? Bibeln i dess former har orsakat mycket ont också. Säger som Jesus: ta till dig det du vill, lämna resten. Och behandla andra som du själv vill bli behandlad
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Bibeln ska man inte läsa pärm till pärm. Svårtydd men tolkas fritt. Tora är de 5 moseböckerna, - judarnas bok Min uppfattning är att Gud i det gamla testamentet var väldigt arg på hur människan betedde sig och därför skrev lagarna samt tuktade o förmanade. Lite mildare sen med Jesus intåg i det nya testamentet. Judarna väntar på sin Messias att komma första gången och de kristna att han återvänder (Jesus) för andra gången. Du borde gå på Bibelstudium k9, när du är så intresserad. 🙂 Men det där är ju inget som jag inte visste. Ville bara klargöra att det ÄR skillnad på vilka böcker som de olika kristna lärorna faktiskt erkänner helt och hållet. På samma sätt som protestanter inte erkänner Påven som den kyrkliga ledaren så erkänner de heller inte Hesekiel som en av de stora profeterna. Därför än hans bok en apokryf och inte en del av GT, enligt protestant tradition. Därför så listas den inte alltid bland de heliga böckerna. Även om den gör det ofta med. Jag har ju sagt att det beror på vilken lista man ser på och inte att den inte finns på någon lista.
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Man ska ha en skeptisk inställning men öppet hjärta. Inte indoktrinera andra. Finns ju en satans bibel också. Å Koranen. Å Kabbala. Å mormonernas bok. Rubbet är ju för det mesta skit som skrivits för att trycka ner. Tacka vet jag neosus stora bok! ☺️
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Men det där är ju inget som jag inte visste. Ville bara klargöra att det ÄR skillnad på vilka böcker som de olika kristna lärorna faktiskt erkänner helt och hållet. På samma sätt som protestanter inte erkänner Påven som den kyrkliga ledaren så erkänner de heller inte Hesekiel som en av de stora profeterna. Därför än hans bok en apokryf och inte en del av GT, enligt protestant tradition. Därför så listas den inte alltid bland de heliga böckerna. Även om den gör det ofta med. Jag har ju sagt att det beror på vilken lista man ser på och inte att den inte finns på någon lista. Tro inte allt du läser!
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Känner att jag börjar bli anti! I AM ANTISLEJNARD!!! 😮
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Folkbibeln? " Folkbibeln har fått fäste kanske främst i den evangelikala delen av frikyrkligheten samt hos de lutheraner, som själva betraktar sig som bekännelsetrogna. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga accepterar inte Bibel 2000, men godkänner läsning ur Svenska Folkbibeln." Lutheraner är ju den största gruppen av troende här. Finns både inom svenska kyrkan och hos frikyrkorna. Därför är det vanligare att man inte tar med sagda bok på dessa listor. Även om den är med i bibel 2000 men bara som ett tillägg till just gamla testamentet och inte en del av de heligaste texterna. Många protestanta grupper ser dem inte alls som en del av gamla testamentet. Här är en bild på de stora Lutereanska grupperna i landet:
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Tro inte allt du läser! Vad menar du nu? Protestanter och Luthereaner ser ju inte påven som det allra heligaste, det är ju det som är hela grejen med att vara protestant. Medan katoliker ser honom mera som en betydligt heligare man som nästan inte kan ha fel. Hans ord är lag.
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Okej men det är ändå rappakalja. Det finns: En Gud och ingen Gud Djävlar och änglar Gott och ont Varmt och kallt Högt och lågt Nu till det viktiga: Känn skillnaden!
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Vad menar du nu? Protestanter och Luthereaner ser ju inte påven som det allra heligaste, det är ju det som är hela grejen med att vara protestant. Medan katoliker ser honom mera som en betydligt heligare man som nästan inte kan ha fel. Hans ord är lag. Enl katoliker så är han Guds ställföreträdare på jorden. Enl frireligiösa grupper är han antikrist och en av skökorna. Säger det igen: tro inte på allt!
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Gud är granne med kaos. Försök inte lära mig Bibeln tack.
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Och jehovas vittnen vill ha en Guds regering? åh nej Tack! 🙂
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 (redigerat) Enl katoliker så är han Guds ställföreträdare på jorden. Enl frireligiösa grupper är han antikrist och en av skökorna. Säger det igen: tro inte på allt! Men det är ju det jag också skrev. Att protestaner ( vilket Svenska kyrkan är då vi hade luteriansk kyrka som statskyrka ända till år 2000) inte ser Påven som Guds ställföretädare på jorden. Det är ju därför vår kyrka kallas för just protestantisk. Vi hade länge kungen som kyrkans överhuvud och inte påven. Kungen får ju inte ha någon annan tro än kristen protestantisk än idag. Jag pratar inte om frireligiösa här utan om vår statskyrka som ju av traditionen är protestantisk och Luthersk. Luther var ju en av dem som stred för reformationen då Sverige valde att inte lyda påven, det är ju återigen därför som vi är protestanter. Läs mer om svenska kyrkan här och följ de länkar som finns: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kyrkan Redigerat 22 november 2016 av k9
Dark Of Light Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Det enda trossamfund jag känner till är i min granntös klädgarderob. 😑
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Sej du säger emot mig och håller med mig samtidigt just nu. Blir förvirrad och smått road av det.
Bluddrik Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Känner att jag börjar bli anti! I AM ANTISLEJNARD!!! 😮 Briljant.
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Sej du säger emot mig och håller med mig samtidigt just nu. Blir förvirrad och smått road av det. Slej
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 (redigerat) Jag säger inte emot men vet saker. Är inte definitionen av att vara protestant och Lutherian att man inte ser påven som guds man på jorden? Redigerat 22 november 2016 av k9
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Tror ni på Gud? Frågan har varit upp tidigare.
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Nej jag tror inte på gud alls. Gör du?
Recommended Posts