k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Kpd, eller källa på det, som man säger. Oj! Nu talar du som en profet. KPD kan ju vara det visaste något sagt i denna tråd. KPD är ju uppenbart av dubbla betydelse. K står inte bara för kaffe utan också för källan. Den källan som släcker törst och sprider vishet och visshet i ostus godhet.
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 (redigerat) Vill minnas att Hesekiel finns i GT men jag kanske minns fel. Både rätt och fel. Beror på vilken del av kristendomen som man pratar om. Eller vilken grupp inom dessa delar till och med. En del ser det som en del av GT, andra ser det som en av alla apokryfer medans viss avfärdar den helt. Blir intressant att läsa om dessa teologiska skillnader. Redigerat 22 november 2016 av k9
Bluddrik Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Både rätt och fel. Beror på vilken del av kristendomen som man pratar om. Eller vilken grupp inom dessa delar till och med. En del ser det som en del av GT, andra ser det som en av alla apokryfer medans viss avfärdar den helt. Blir intressant att läsa om dessa teologiska skillnader. Sicket krångel. Den ingår i det som brukar kallas GT när man öppnar en vanlig svensk bibel.
Bluddrik Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Oj! Nu talar du som en profet. KPD kan ju vara det visaste något sagt i denna tråd. KPD är ju uppenbart av dubbla betydelse. K står inte bara för kaffe utan också för källan. Den källan som släcker törst och sprider vishet och visshet i ostus godhet. Oops.
Bluddrik Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 (redigerat) Grattis Slejnard. Redigerat 22 november 2016 av Bluddrik
Dark Of Light Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Nu är det jag som myntat uttrycket kpd och den ska inte smutskastas, förnedras, hädas, förringas, ondgöras eller dess betydelse förändras, förvanskas eller drivas, hycklas, häcklas, huttlas eller driva gäck med. Stegling, kölhalning, flås, kokas inne i en bronstjur, få besök av kättargaffeln, tänjas av sträckbänk, stänka vigvatten i ögonen, strappado, bli penetrerad av järnjungfrun, korsfästning eller stening borde vara ett lämpligt straff för ovanstående brott nu när det ändå väckts någon form av religiöst intresse i tråden! Man blir ju förbannad! KPD! a å e f t f e
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 (redigerat) Sicket krångel. Den ingår i det som brukar kallas GT när man öppnar en vanlig svensk bibel. Nej den gör väl inte det? För det är väl ändå en av just apokryferna vi pratar om nu? Hesekiel framställs ju som en falskprofet av många med. Vissa tycker att han dock är intressant att nämna som ett varnade exempel just för att folk inte ska lita på alla som kan sia och göra vissa små under. Tycker det han skrev är roligast då det låter som att det är UFON som kommer till jorden då han pratar om änglarna och gud. Redigerat 22 november 2016 av k9
Dark Of Light Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 (redigerat) Grattis Slejnard. Vad är det!? Fyller han år? Hur många, 500? Grattis för faen då!!! ☺️ Redigerat 22 november 2016 av Dark Of Light
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Blev osäker på Hesekiel nu. haha! Men jag vet att man enligt traditionen inte fick läsa denna bok innan man kunde uppvisa en teologisk och personlig mognad. Just för att den är så metaforladdad och talar i så mycket bilder. Det var många som tydligen blivit galna av att läsa just denna bok.
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Vilket ju skulle göra den till en apokryf då det även betyder dold eller svårtolkad. 🤪
Bluddrik Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Nej den gör väl inte det? För det är väl ändå en av just apokryferna vi pratar om nu? Finns det. eller finns det inte. en bok i Gamla Testamentet, om man öppnar en svensk Bibel, mellan Klagovisorna och Daniel en bok med namnet Hesekiel eller Hesekiels bok?
Dark Of Light Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Blev osäker på Hesekiel nu. haha! Men jag vet att man enligt traditionen inte fick läsa denna bok innan man kunde uppvisa en teologisk och personlig mognad. Just för att den är så metaforladdad och talar i så mycket bilder. Det var många som tydligen blivit galna av att läsa just denna bok. Intressant iakttagelse. Hela bibeln har denna inverkan.
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Finns det. eller finns det inte. en bok i Gamla Testamentet, om man öppnar en svensk Bibel, mellan Klagovisorna och Daniel en bok med namnet Hesekiel eller Hesekiels bok? Beror på vilken lista man följer. Den boken är inte alltid med då den ses som en apokryf och vi protestanter inte ser den som en lika betydelsefull bok. Det är ju det som är en av skillnaderna mellan protestanter, katoliker, ortodoxa och frikyrkliga. Det är ju det jag sagt hela tiden. Intressant iakttagelse. Hela bibeln har denna inverkan. 😑 ☺️
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Här är en jämförande boklista av dessa olika delar inom kristendomen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Testamentets_kanon
Dark Of Light Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 (redigerat) Här är en stark scen från Jesus barndom och hans hittills okända hygienproblem... I övrigt så tycker jag att... Redigerat 22 november 2016 av Dark Of Light
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 😆 😆 😆 😆 😆 Politik och religion är ju de bästa ämnena för att väcka allmän trivsel och harmoni, eller hur? 😛
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Får paketet idag. Ska bli kul att se om störningarna försvinner med en PB10 eller om jag måste ta hit en elektriker ändå. 😑
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Jag läser ju inte bibeln av religiösa orsaker, utan av politiska. För att förstå mycket av politisk historia så måste man ha bättre koll på teologin. För att förstå vad man läser om lär man läser teologi så måste man förstå bibelns olika skillnader hur de kristna grupperna skiljer sig åt på samma sätt som man måste förstå skillnaderna inom judendomen och islam. Sedan så är det lättare att sätta sig i både skillnader mellan och inom judendomen, islam och kristendomen. Därför så läser jag gamla testamentet, nya testamentet och sedan koranen innan jag sätter tänderna i teologin. Tror inte på gud och blir mindre och mindre troende av att läsa det jag läst hittills. För mig så handlar inte teologin om hur man ska betjäna gud bäst, utan jag intresserar mig av teologin då jag vill förstå teokratiska stater på ett bättre sätt. Bara för att kunna argumentera emot dem i ett projekt jag är inblandad i.
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 En sån här skulle jag vilja ha:http://studio.idg.se/2.1078/1.669696/haftigt-hybridinstrument-antligen-fardigt
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Ändrade mig och vill inte alls ha en sådan längre. Allt lät ju så onaturligt när jag kollade videos med den. Skulle vara mycket bättre med ett keyboard eller någon mera praktiskt trumkontroller för mig.
Dark Of Light Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 En sådan här skulle jag vilja ha: Jag förstår inte varför jag tänker på Eddie Meduzas låt K-runkarmaskin när jag ser denna bild..? Det var kanske var så den fungerade? Man sätter sig i, slänger i mynt och sticker in dolmen genom ett hål och så händer det där... ? Ja vad faen vet jag..? Vad säger Pluttrix som ändå pratat med karl´n???
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Vad ska du men henne på bilden till? Hon måste ju vara jätte gammal om hon ens lever idag. 🙁
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Fastnade med Niel Young på youtube. Har lyssnat för lite på honom känner jag nu. 🥰
Bluddrik Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Beror på vilken lista man följer. Den boken är inte alltid med då den ses som en apokryf och vi protestanter inte ser den som en lika betydelsefull bok. Det är ju det som är en av skillnaderna mellan protestanter, katoliker, ortodoxa och frikyrkliga. Det är ju det jag sagt hela tiden. 😑 ☺️ Och jag pratar om den vanliga bibeln som finns i svenska hem och som är standard i svenska kyrkan. Finns den där?
Bluddrik Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 En sådan här skulle jag vilja ha: Jag förstår inte varför jag tänker på Eddie Meduzas låt K-runkarmaskin när jag ser denna bild..? Det var kanske var så den fungerade? Man sätter sig i, slänger i mynt och sticker in dolmen genom ett hål och så händer det där... ? Ja vad faen vet jag..? Vad säger Pluttrix som ändå pratat med karl´n??? Ingen aning. Jag hade inte hört hans låtar, utom punkjävlar som jag tycker är rätt kul, så jag hade bara en svag aning om vad han höll på med, och han svarade inte upp till dom förväntningarna ens.
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Och jag pratar om den vanliga bibeln som finns i svenska hem och som är standard i svenska kyrkan. Finns den där? Nej inte om det är en protestantisk bibel.
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Såhär skriver ju svenska kyrkan om apokyferna "Apokryferna har inte samma status som testamentenaDet finns dessutom böcker som ortodoxa kristna och katoliker anser hör till Gamla testamentet, men som protestantiska kyrkor - bland annat Svenska kyrkan - inte ger samma status. Av protestanterna kallas de för apokryfer."
slejnard Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 Tack så mycket för era GRATTIS och för tårtan Bluddrik 😄
k9 (oregistrerad) Postat 22 november 2016 Postat 22 november 2016 https://www.svenskakyrkan.se/bibelnhttp://www.ljudbibeln.se/index2.html
Recommended Posts