Jump to content
Annons

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)
Postat

Tackar. Det var längesen det hände. Morsan dog 94, mitt under fotbolls-vm i USA, och farsan dog 99. 

Jag hade rätt mycket olösta grejer med dom, men de hade nog aldrig gått att lösa ändå.

Beklagar! Kan du inte försöka förstå mer varifrån de kommer och vilka villkor de levt under? Känner många som blivit hjälpa av försöka förstå varför det blivit som det blivit. Även om du inte kan lösa saker med dem så kan du lösa känslor och knutar som de orsakat om du kan förstå varför ni sagt och gjort så som ni gjort. 

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Öl och glas.

UG nu i SVT med deprimerande innehåll.

Lite som Allahs Soldater på SVT Play, en mycket sevärd dokumentär. Skrämmande hur en del lättledda människor tror på religiöst dravel i turbo fart. Konsekvenserna är förödande.

Jo det är just det att vi är så lättledda som oftast ställer till det för oss. Varje individ som stöts ut ur samhället är en lätt måltavla för extrema grupper att värva. 

Även OG, HA, Bandidos, NMR, AFA osv är ju grupper som uteslutande vänder sig till de utsatta och utstötta för att värva dem till sina undergrupper. 

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat

Så ja! Nu har jag läst och svarat i kapp. Blir vist lite samma svar från mig som andra skrivit. Men det blir ju än längre tråd så.  😛

k9 (oregistrerad)
Postat

39 dagar kvar nu. Bara julafton/juldagen som ska passeras först.  🙂

Postat

Har förmodligen någon form av atypisk epilepsi. Min neurolog säger att jag han inte kan säga att jag har EP men han kan heller inte säga att jag inte har det. 

Nästan alla upplever eller genomgår någon form av EP anfall under sitt liv. De flesta när de sover, men då är det bara små anfall som vara i någon sekund. 

Innebär det att du inte kan medicinera?

Jag hade flera rejäla anfall i mitten av nittiotalet, men de var förmodligen självförvållade iom att jag mixade kodein och alkohol. Det var ganska dramatiskt flera ggr, Vid ett tillfälle fick jag ett anfall på stan och sprang omkring och skrek på hjälp. Man ska ha fått brotta ner mig för att få in mig i ambulansen. Dessutom har jag haft andningsstillestånd några ggr, så man hade väl tur att det fanns folk omkring som visste vad de skulle göra. 

Det som var riktigt hemskt var att vakna upp från dessa anfall eftersom sinnena kom tillbaka i omvänd ordning som de försvann. Det första som försvann var synen, och det var det sista som kom tillbaka. Det innebar att när jag vaknade så blev jag medveten om någon form av existens, eller vad man ska kalla det, men inte mer. Detta är väldigt svårt att beskriva och förklara, men flera gånger trodde jag att jag var död.

Anfallen upphörde när jag slutade med kodeinet.

k9 (oregistrerad)
Postat

Fick en "bra" grupp i år. 

Grupp A

Sverige
Finland
Tjeckien
Schweiz
Danmark

Grupp B 

Ryssland
Kanada 
Slovakien 
USA
Lettland

k9 (oregistrerad)
Postat

Innebär det att du inte kan medicinera?

Jag hade flera rejäla anfall i mitten av nittiotalet, men de var förmodligen självförvållade iom att jag mixade kodein och alkohol. Det var ganska dramatiskt flera ggr, Vid ett tillfälle fick jag ett anfall på stan och sprang omkring och skrek på hjälp. Man ska ha fått brotta ner mig för att få in mig i ambulansen. Dessutom har jag haft andningsstillestånd några ggr, så man hade väl tur att det fanns folk omkring som visste vad de skulle göra. 

Det som var riktigt hemskt var att vakna upp från dessa anfall eftersom sinnena kom tillbaka i omvänd ordning som de försvann. Det första som försvann var synen, och det var det sista som kom tillbaka. Det innebar att när jag vaknade så blev jag medveten om någon form av existens, eller vad man ska kalla det, men inte mer. Detta är väldigt svårt att beskriva och förklara, men flera gånger trodde jag att jag var död.

Anfallen upphörde när jag slutade med kodeinet.

Jo det innebär att de inte vet vilken medicin jag skulle kunna ha nytta av. Att börja testa olika preparat och vilken mängd skulle kunna orsaka biverkningar som är värre än symptomen som jag har. Så det känna ointressant. 

För mig så är det skönt att vakna efter ett anfall då det känns som att jag tränat hårt och har lite av en adrenalinkick och en avslappnad kropp samtidigt. Men det bästa är att jag vet att jag kommer kunna somna djupt och sova länge efter ett sådant anfall. 

Det där med att vara medveten om en existens, men inte mer, låter lite som när jag har en sömnparalys som är lätt. Man är ytligt vaken men inte vid fullt medvetande, man vet att saker händer runt en, men man kan inte reagera på dem, bara notera dem. Är det så du också kände? 

Postat

Beklagar! Kan du inte försöka förstå mer varifrån de kommer och vilka villkor de levt under? Känner många som blivit hjälpa av försöka förstå varför det blivit som det blivit. Även om du inte kan lösa saker med dem så kan du lösa känslor och knutar som de orsakat om du kan förstå varför ni sagt och gjort så som ni gjort. 

Du får ursäkta, men det där är ganska självklart. Jag citerar den gamle rebelrockaren Tonio K

your mommy and your daddy

didn't teach you what you really need

to know

but your mommy and your daddy had

problems of their own

Ibland är det inte mycket att göra åt. Nu tror jag mig ha rätt bra koll på varför jag är som jag är osv, men jag fick den insikten alldeles för sent. Det har det inte hjälpt mig att ändra mitt beteende mer än marginellt. Jag är betydligt trevligare mot folk osv. 

Vissa saker är som inbrända i hårdvaran, eller vad man ska säga.

Postat

Det där med att vara medveten om en existens, men inte mer, låter lite som när jag har en sömnparalys som är lätt. Man är ytligt vaken men inte vid fullt medvetande, man vet att saker händer runt en, men man kan inte reagera på dem, bara notera dem. Är det så du också kände? 

Jag tänkte på det när jag skrev det. För mig var det som sagt skrämmande. Kanske för att man hade förlorat sin identitet. Jag var medveten om någon slags närvaro, men inte om vem jag var, eller vad jag var. Sedan släppte det efter hand som sinnena kom tillbaka. Det kunde dock dröja en tid efter det att synen kom tillbaka som jag hade grepp om läget igen

Nu är det här tjugo år sedan, så jag är inte säker på att jag minns allt rätt.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du får ursäkta, men det där är ganska självklart. Jag citerar den gamle rebelrockaren Tonio K

your mommy and your daddy

didn't teach you what you really need

to know

but your mommy and your daddy had

problems of their own

Ibland är det inte mycket att göra åt. Nu tror jag mig ha rätt bra koll på varför jag är som jag är osv, men jag fick den insikten alldeles för sent. Det har det inte hjälpt mig att ändra mitt beteende mer än marginellt. Jag är betydligt trevligare mot folk osv. 

Vissa saker är som inbrända i hårdvaran, eller vad man ska säga.

Jo det är ju inte ett så udda och spännande råd att ge. Men många behöver det rådet ändå. Men självklart så verkar det ju inte varit ett råd du personligen behöver. Så att det är självklart och onödigt kan du understryka med all rätta.

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat

Jag tänkte på det när jag skrev det. För mig var det som sagt skrämmande. Kanske för att man hade förlorat sin identitet. Jag var medveten om någon slags närvaro, men inte om vem jag var, eller vad jag var. Sedan släppte det efter hand som sinnena kom tillbaka. Det kunde dock dröja en tid efter det att synen kom tillbaka som jag hade grepp om läget igen

Nu är det här tjugo år sedan, så jag är inte säker på att jag minns allt rätt.

För mig så var det skrämmande när jag var liten. Men när man väl vant sig vid det så är det bara en "jaha nu igen" känsla jag får. 

Hade missat Tonio K helt. Ska nog kolla upp mer med honom. 

k9 (oregistrerad)
Postat

Har alltid haft dessa paralyser så jag vet inte hur det är att leva utan dem.  🙂

k9 (oregistrerad)
Postat

Tusan också! Nu är jag redan jätte taggad på att få följa JVM i hockey. Skulle inte läst så mycket om det. 

Sverige får guld. Finland Silver och USA brons i år. Så det så! 

k9 (oregistrerad)
Postat

Okej!

Då slipper jag kolla 🙂

Nej! Du måste ju kolla för att kunna imponeras av mig. Kommer att dumpa en massa anda små påskägg när de väl börjat spela med. Som t ex vilket lag som kommer vinna trots ett 3-1 underläge i början på sista period. Tänker inte avslöja att det är USA i detta läge.  😑

k9 (oregistrerad)
Postat

Vill se på någon film eller serie. Är sugen på lättunderhållning men hittar inget jag blir intresserad av just nu. Någon som har tips på roligt och tramsigt tittande att slösa lite tid på?

😮

Sa flickan! 

k9 (oregistrerad)
Postat

Historieätarna rekommenderas k9!

Sett alla avsnitt redan. Grymt kul. Kollar QI serie M nu. Insåg att jag bara sett något enstaka avsnitt av den serien. 

Tycker det är kul med Sandy som programledare i serie N.  

Postat

Sett alla avsnitt redan. Grymt kul. Kollar QI serie M nu. Insåg att jag bara sett något enstaka avsnitt av den serien. 

Tycker det är kul med Sandy som programledare i serie N.  

Vad är QI serie M ? Vad är serie N?

k9 (oregistrerad)
Postat

QI (Qite Interesting) är ett underbältet humorprogram från BBC. De pratar om skrönor, myter och fakta om vart annat. När någon går på en fråga och tror på en skröna eller myt så får de minuspoäng enligt ett smått obegripligt poängsystem. Man lär sig lite nyttiga saker och man kan skratta åt den låga humorn och i bland förbluffas över fakta eller smarta tankegångar. 

Varje serie har ett tema som börjar på en given bokstav. Alla ämnen i första serien börjar på A. Nästa serie på B osv. Just nu så är det serie N som de sänder. 

Intresseklubben heter den svenska varianten. Tycker även den är kul men mera städad. 

k9 (oregistrerad)
Postat

QI Finns på youtube om någon vill kolla på ett avsnitt eller så. 

k9 (oregistrerad)
Postat

QI XL är längre avsnitt som ofta har med lite råare skämt som är bortklippta när de sände på prime time. 

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.