k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Pratade med en Irakier som sa att gymnasieutbildnigarna i Irak ger behörighet till högskoleutbildningar i Sverige. Så de ligger inte så långt efter som man kanske tror när det handlar om utbildning för dem som faktiskt får den.
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Morn! Hoppas på paket idag. De har tydligen utlämning på lördagar med nu för tiden. Men det är ju Postnord som har fraktat paketet så man får kolla vilket skick det verkar var i när man löser ut det. 😐
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Hmm blir konstigt att prata om paket som löser ut och Irak i posterna efter varandra, va? 😳 😳 😳
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Hittade just denna video: https://www.youtube.com/watch?v=pABvTWSxOes
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 (redigerat) Oj nu hamnar Ludvika på kartan igen:http://www.tv2.no/nyheter/8667400/ Redigerat 22 oktober 2016 av k9
Pico Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Jo det är mycket som inte är bra med det landet rent demokratiskt. Men vad har det med arkitekterna att göra? Det är ju inte dessa eller de som utbildar sig till arkitekter som styr landet. Även om många som har råd med denna typ av utbildningar hör till den samhällselit som är av de ledande stammarna och familjerna. Många som har råd med dessa utbildningar studerar stora delar i andra länder med. Så för ett ganska stort antal högskole och universitetsstudenter betyder de att deras utbildning leder dem till USA, England, Frankrike, Sverige osv osv. Därför måste deras utbildningar hålla samma eller liknade klass som övriga universitet runt om i världen. Irak har haft bra skolor och en skolplikt med en hög procent av barnen som faktiskt gått i skola. Under perioden 2008–2012 gick 93 procent av pojkarna och 87 procent av flickorna i grundskolan. Enligt FN. 53 procent av pojkarna och 45 procent av flickorna fortsatte gick ut gymnasiet. Många fler skulle nog gjort det om de haft möjligheten att utbilda sig och inte varit tvungna att börja arbeta för att försörja sig och sina släktingar. Därför blir det också så att de som är rikare och har råd med utbildningen är de som utbildas och får högre social status. Tänkte du vinna argumentation med textmassa? Grattis i så fall, jag läste din första rad... Jag säger att där har de en byråkrati, här har vi en.
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Tänkte du vinna argumentation med textmassa? Grattis i så fall, jag läste din första rad... Jag säger att där har de en byråkrati, här har vi en. Och vad ska det betyda?
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Eller skit i det förresten vi kan ju skippa detta nu. Finns ju intressantare saker att ta upp istället.
Pico Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Och vad ska det betyda? Jag tröttnar rätt snabbt när du direkt börjar svara på frågor eller påståenden som jag aldrig ens ställt/hävdat.
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Jag tröttnar rätt snabbt när du direkt börjar svara på frågor eller påståenden som jag aldrig ens ställt/hävdat. Nej men du svarar så kryptiskt och för kort då.
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Fysikens lagar är desamma... inga andra lagar. Hur ska man tolka detta menar du? Tänker du på bygglagarna som jag trodde att du gjorde. Är det andra lagar du tänker på där?
Pico Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Nej men du svarar så kryptiskt och för kort då. Men då kan ju knappast lösningen vara att lägga ord i munnen på mig...
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Men då kan ju knappast lösningen vara att lägga ord i munnen på mig... Insåg inte att jag gjort det. Vart gjorde jag det då?
Pico Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Hur ska man tolka detta menar du? Tänker du på bygglagarna som jag trodde att du gjorde. Är det andra lagar du tänker på där? Menar du på fullaste allvar att du kom till dessa frågor i ditt ursprungliga inlägg? Jo det är mycket som inte är bra med det landet rent demokratiskt. Men vad har det med arkitekterna att göra? Varför börjar du med dynga som det där om du kommer till det jag faktiskt sagt? Du kanske har poänger men om du börjar med att snacka massa dynga och lägga ord i munnen på folk så diskvalificerar du dig själv redan från start. I'm out...
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Jo men jag säger ju att det är ett odemokratiskt land och att det är stor skillnad mellan de olika folkgrupperna. Hade du läst vidare så kanske det vore så att du skulle förstå bättre vad jag menade. Eller så kunde du ju frågat vad jag menade. Då kunde jag ju förklara mig bättre. Det jag skrev var mera ett utlägg baserat på din kommentar och inte ett direkt svar på det. Men du väljer ju att angripa mig på en mera personlig plan i stället.
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 (redigerat) De har pissiga lagar för hur de fattigaste lever. Bostadskvalitén är inte lika hög som den är här. Den skiljer sig även mycket mer mellan de fattiga och de rika i Irak. De rikaste bor ju i lyxiga hus som de flesta svenskar gladeligen skulle bo i, om de byggdes här istället då.Ett flertal andra orättvisor finns det med. Men skolan och utbildningen är ändå relativt hög och de får fram många kvalificerade akademiker.Var det jag ville ha sagt. Men jag var för trött när jag skrev och det blev för många ord. Orkar ju inte alltid sitta och renskriva inläggen i denna OT tråd på ett forum som inte handlar om dessa frågor. Men vist kan vi strunta i detta nu. Finns ju roligare och intressantare saker att prata om. Redigerat 22 oktober 2016 av k9
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Vore det inte dags med en forum festival igen?
Pico Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 (redigerat) Jo men jag säger ju att det är ett odemokratiskt land och att det är stor skillnad mellan de olika folkgrupperna. Hade du läst vidare så kanske det vore så att du skulle förstå bättre vad jag menade. Eller så kunde du ju frågat vad jag menade. Då kunde jag ju förklara mig bättre. Det jag skrev var mera ett utlägg baserat på din kommentar och inte ett direkt svar på det. Men du väljer ju att angripa mig på en mera personlig plan i stället. Bollocks, du utövade regelrätt härskarteknik. Läs om meningen som jag citerade... Ordbajsa i din egen mun, skitstövel! Redigerat 22 oktober 2016 av Pico
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 (redigerat) Bollocks, du utövade regelrätt härskarteknik. Läs om meningen som jag citerade... Ordbajsa i din egen mun, skitstövel! Läs inlägget jag gjorde under det som du just citerade. Förtydligar mig där. Nu är det ju du som lägger orden i munnen på mig och säger att jag gör si och så. Eller hur? Redigerat 22 oktober 2016 av k9
Pico Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Läs inlägget jag gjorde under det som du citerade. Förtydligar mig där. Nu är det ju du som lägger orden i munnen på mig och säger att jag gör si och så. Eller hur? Nice try, nej... Jag hävdar något, jag lägger inte ord i munnen på dig. bajs, bajs, demokrati... bajs, bajs... Men vad har det med arkitekterna att göra? Bra jävla fråga, jag har aldrig varit inne på det till att börja med. Vad har det med det jag skrev att göra?
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Nice try, nej... Jag hävdar något, jag lägger inte ord i munnen på dig. Bra jävla fråga, jag har aldrig varit inne på det till att börja med. Vad har det med det jag skrev att göra? Att jag använder ordet demokrati kan väl i sig inte vara så förbannat provocerande? Jag skrev ju "Jo det är mycket som inte är bra med det landet rent demokratiskt". Jag har ju inte sagt att du påstått detta eller hur? Så jag har ju inte lagt orden i munnen på dig alls, hur kan du få det till det? Du hävdar att mitt syfte var något som det inte var, så vist du lägger inte ord i munnen men du påstår att jag försökte använda en härskarteknik vilket ja ju inte tycker att jag gjorde. Möjligen så skulle du kunna påstå att jag missförstod dig men i så fall så kan det ju vem som helst av oss som brustit här. Det du gör nu är att klä dig i en för stor offerkofta tycker jag.
Pico Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Att jag använder ordet demokrati kan väl i sig inte vara så förbannat provocerande? Jag skrev ju "Jo det är mycket som inte är bra med det landet rent demokratiskt". Jag har ju inte sagt att du påstått detta eller hur? Så jag har ju inte lagt orden i munnen på dig alls, hur kan du få det till det? Du hävdar att mitt syfte var något som det inte var, så vist du lägger inte ord i munnen men du påstår att jag försökte använda en härskarteknik vilket ja ju inte tycker att jag gjorde. Möjligen så skulle du kunna påstå att jag missförstod dig men i så fall så kan det ju vem som helst av oss som brustit här. Det du gör nu är att klä dig i en för stor offerkofta tycker jag. Förstår du vad ordet "Jo" indikerar i din mening? Du håller med om något jag aldrig sagt, sedan följer du upp med en fråga kring någon hittepå-kontext jag aldrig gett... Fucking läs vad du skrivit, jag tröttnar så rejält på dig nu att jag inte vet var jag skall ta vägen.
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Oj nu fattar jag vad du reagerade på Pico. Denna fråga var faktiskt inte helt nödvändig ser jag nu "Men vad har det med arkitekterna att göra?" Är det den som gjorde att du tycker att jag lägger orden i munnen på dig? Det var menat att markera att man måste skilja på de som styr och på de som är arkitekter. Frågan var tänkt som en retorisk inledning för det resonemang jag ville lyfta fram. Den var inte menad till dig även om du nu känner dig träffad.
Pico Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Min poäng var enkel och kort... där finns en byråkrati och en uppsättning lagar, här har vi en annan. Det är några av de hinder jag tänker mig en arkitekt från annat land kan mötas av när de kommer hit... men du ordbajsar en jävla massa om demokrati och skit i fyra miljarder A4:or som jag inte ens orkar läsa för det är så satans irrelevant.Fucking våga komma till din jävla poäng utifrån mitt korta påstående, eller så frågar du mig om något är oklart. Sitt inte där och hitta på någon jävla kontext... idiot! Oj nu fattar jag vad du reagerade på Pico. Denna fråga var faktiskt inte helt nödvändig ser jag nu "Men vad har det med arkitekterna att göra?" Är det den som gjorde att du tycker att jag lägger orden i munnen på dig? Det var menat att markera att man måste skilja på de som styr och på de som är arkitekter. Frågan var tänkt som en retorisk inledning för det resonemang jag ville lyfta fram. Den var inte menad till dig även om du nu känner dig träffad. Tack, nu ångrar jag och ber om ursäkt att jag kallat dig idiot.
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 (redigerat) Min poäng var enkel och kort... där finns en byråkrati och en uppsättning lagar, här har vi en annan. Det är några av de hinder jag tänker mig en arkitekt från annat land kan mötas av när de kommer hit... men du ordbajsar en jävla massa om demokrati och skit i fyra miljarder A4:or som jag inte ens orkar läsa för det är så satans irrelevant. Fucking våga komma till din jävla poäng utifrån mitt korta påstående, eller så frågar du mig om något är oklart. Sitt inte där och hitta på någon jävla kontext... idiot! Jo men min poäng var ju att det inte är arkitekterna som sätter dessa lagar. Arkitekterna kan därför inte förväntas ta ansvar för hur dessa lagar ser ut. Byrokratin (mutsystemet i många fall ) har ju inget med utbildningen att göra. Att våra lagar är starkare här är nog heller inget problem för en arkitekt med en akademisk bakgrund, då även Irakiska arkitekter läser om hur man bygger i andra länder. De får ju ofta praktik i andra läder och har därför större insikter och förstående för hur man bygger i andra länder och på andra kontinenter. Det var det jag ville understryka med att försöka påvisa att deras skolor inte är så dåliga som man tror. Tvärtom så har de relativt bra skolor där. Särskilt de privata skolorna som har många rika sponsorer. Redigerat 22 oktober 2016 av k9
Pico Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Jo men min poäng var ju att det inte är arkitekterna som sätter dessa lagar. Arkitekterna kan därför inte förväntas ta ansvar för hur dessa lagar ser ut. Att våra lagar är starkare här är nog heller inget problem för en arkitekt med en akademisk bakgrund, då även Irakiska arkitekter läser om hur man bygger i andra länder. De får ju ofta praktik i andra läder och har därför större insikter och förstående för hur man bygger i andra länder och på andra kontinenter. Det var det jag ville understryka med att försöka påvisa att deras skolor inte är så dåliga som man tror. Tvärtom så har de relativt bra skolor där. Särskilt de privata skolorna som har många rika sponsorer. Nu är du ute i periferierna återigen... Hur många ord behöver du för att svara på frågan om 4 är en siffra?
k9 (oregistrerad) Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 Vad är det för argument tycker du? Varför måste alla svaren vara korta?
slejnard Postat 22 oktober 2016 Postat 22 oktober 2016 4- Fyra Är En Siffra ☺️ Sluta tjäbblas. Ni missförstår varandra och k9 är ordblind så det blir fel. Fuskar ned dieten å äter lite chips
Recommended Posts