Jump to content
Annons

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tycker jag blir motsagd här hela tiden.

Dig borde jag som jag sagt tidigare avhålla mig från att diskutera med. Att du inte förstår när jag skämtar är en sak, men hur du kan få för dig att killen skulle ha ett garanterat jobb efter en kurs och bita dig fast i den ståndpunkten in absurdum fattar jag bara inte.

I övrigt får det va bra så.

Jag har inte sagt att han har ett jobb helt garanterat. Det är dock högst troligt att han skulle ha det då det råder brist på just den yrkesgruppen det handlar om. Eftersom han gjort praktiken och fått beskedet att han kan jobba i Sverige bara han går en datakurs så tyder det ju på att han har kunskaper som är goda nog i övrigt. 

Varför är det så viktigt för dig att han måste vara en dålig arkitekt bara för att han kommer ifrån det land han kommer? För det är ju det du förlängningen säger. 

Det som gör att jag tycker detta blir intressant är ju för att det ser ut att ligga en massa FlachBack retorik bakom det du skriver här nu. Frågan är om du trollar eller om du är medveten om att dessa argument är de exakt samma som SD skrek ut när Balkankrisen var som mest aktuell. Innan det så var det VAM som stod för denna retorik och vände sig mot den stora yrkesinvandrigen som skedde, och emot Irak flyktingarna såklart. Även vi finnar möttes med denna exakta retorik. Därför roar det mig att se hur långt du är villig att dra den.

Men kan du motivera varför han måste vara en sämre arkitekt och varför han inte skulle kunna lära sig att bygga efter de regler och bestämmelser som råder i Sverige så är jag idel öra. Men du har ju inte kommit med något argument om detta alls. Nu försöker du ju slingra dig från att argumentera för din sak genom att säga att det inte går att diskutera med mig. Lägg fram några argument och försök, eller ge fan i det. Men försök inte lägga skulden på mig för att du inte hittar några bra svar för ditt synsätt. Men vill du inte leka denna lek så behöver du inte. 

Redigerat av k9
Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Ptja, den södra...

😑

Postat (redigerat)

Det som gör att jag tycker detta blir intressant är ju för att det ser ut att ligga en massa FlachBack retorik bakom det du skriver här nu. Frågan är om du trollar eller om du är medveten om att dessa argument är de exakt samma som SD skrek ut när Balkankrisen var som mest aktuell. Innan det så var det VAM som stod för denna retorik och vände sig mot den stora yrkesinvandrigen som skedde. 

Frågan är om du trollar eller om någon faktiskt kan va så uppblåst, självgod och nedlåtande som du är i dessa rader?

Redigerat av Bluddrik
k9 (oregistrerad)
Postat

Frågan är om du trollar eller om någon faktiskt kan va så uppblåst självgod som du är i dessa rader?

Haha! Jo det är ju ett troll för att "tvinga" dig att reagera fast att du sagt att det räcker så.   😄 

Detta är bara en liten lek för mig. När jag möts av passivt aggressiva påhopp så svarar jag alltid så. Eftersom du undviker att svara på en fråga genom att säga att det inte går att diskutera med mig gör det upplagt för mig att svara att du borde försöka om du kan, eller hur? Alternativt är att jag säger man kan inte diskutera med dig heller. Men så länge jag har argument och ställt frågor som du väljer att undvika genom att angripa mig så är det roligare att försöka få dig att svar på dessa frågor.  😛 

Varför måste man vara en sämre arkitekt om man kommer från Irak? Svara nu. Jag har ju svarat på dina frågor.  😉 

Som sagt jag tycker att detta är roligt och tar det inte så seriöst som det verkar. Det sparar jag till ställen där debatterna är intressantare. Som om hur man bör tolka arbetsmarknads statistiken, hur man får fart på KPI, varför KPI är viktigare än BNP, varför hela grejen med jobbskatteavdragen kostat dem som arbetar betydligt mycket mer än de tjänat på det i längden, varför självmorden fortsätter öka och varför dessa nya riskgrupper för självmord och självskadebeteende uppstår osv. 

k9 (oregistrerad)
Postat

Bra film såg vi! :

😎 

Såg ut att vara en film jag skulle gilla.  ☺️

k9 (oregistrerad)
Postat

Hur seriös är du i dessa poster Bluddrix? 

Har utgått från att du inte är det då detta är helt fel forum för denna typ av ämnen. Eftersom ja överväger att tacka ja till jobb som är knutna till politik på ett eller annat sätt, så ser jag detta som en liten lekstuga där man hitta nya sätt att använda sin retoriska förmåga. Lite som med den där gamla vikingaleken där man man kommenterar något som den andra personen äger tills någon av deltagarna får slut på kommentarer eller börjar skratta. Den leken kan gå till såhär.

Person 1: Vilka fula skor du har. Sticker gör de med. Du borde ta en långpromenad i en hundskit så kommer de att synas mindre och lukta bättre. 

Person 2: Visst skulle mina skor må bra av en promenad i hundskit, men jag har ju vistats så nära dina byxor att mina skor förorenats. Dina byxor är ju så vidriga att man undrar om du någonsin ens tagit på dig byxor, eller om du bara låter skiten rinna och sitta kvar där den fastnar. 

Person 1: Vist kan man kan man undra om jag har byxor på mig. Men det är ju för att du lagt din skitiga jacka på dem. Din jacka är ju så vidrig att flugorna använder den för att skärma sina barn till lydnad. Inte ens en död fluga skulle kunna vistas på den utan att ha ångest. 

Sedan så fortsätter man så tills någon ger sig eller börjar skratta, som sagt. 

k9 (oregistrerad)
Postat

Har man en publik så förlorar den som folk buar ut helt enkelt. 

Postat

Hur seriös är du i dessa poster Bluddrix? 

Har utgått från att du inte är det då detta är helt fel forum för denna typ av ämnen. Eftersom ja överväger att tacka ja till jobb som är knutna till politik på ett eller annat sätt, så ser jag detta som en liten lekstuga där man hitta nya sätt att använda sin retoriska förmåga. Lite som med den där gamla vikingaleken där man man kommenterar något som den andra personen äger tills någon av deltagarna får slut på kommentarer eller börjar skratta. Den leken kan gå till såhär.

Jag börjar tro att du inte är riktigt klok.

k9 (oregistrerad)
Postat

Däremot så vore det intressant att diskutera hela upplägget som Expressen haft på den artikeln som du länkade till först. Tycker det är genialt för att den trollar på så många plan. Finns så mycket att hänga upp sig på. Hittar många triggers i den. 

Jag börjar tro att du inte är riktigt klok.

Va? Är du seriös i det du skriver här?  😮

k9 (oregistrerad)
Postat

Så du menar på allvar att han måste vara dålig arkitekt för att han kommer från Irak?  

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Irak har ju bland världen mest uppskattade arkitekter och byggnader. Det är ju långt ifrån alla som bor i hyddor och gettoliknande kvarter. Vissa områden får ju vissa småorter i Sverige att se ut som ett uland i jämförelse. 

Araberna var ju länge helt överlägsna när det handlade om estetisk och hållbar arkitektur. Se bara på de moskéer och pallats de byggt som både är vackra och stått i flera hundratals år. Eller Zaha Hadids moderna mästerverk som ju influerat ett flertal OS byar med. Hon tog ju influenser från andra världsdelar och ritade en massa stora projekt.  Kolla dessa tågstationer i USA som hon ritade:

nordpark01.jpg

http://www.belowtheclouds.com/2008/06/04/tagstationer-av-zaha-hadid/

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Var får du det ifrån?

🤪

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat

Den här mannen är inte utbildad för att arbeta som arkitekt i Sverige. 

😑

k9 (oregistrerad)
Postat

Vad är det som skiljer en svensk arkitekt från en irakisk? Är det inte samma fysiska lagar som gäller i bägge länderna?  😛

Postat (redigerat)

Vad är det som skiljer en svensk arkitekt från en irakisk? Är det inte samma fysiska lagar som gäller i bägge länderna?  😛

Jag orkar inte med dit hjärndöda tjafsande. Du kan ta dina påståenden om flashback och vam och fara åt helvete. 

Redigerat av Bluddrik
k9 (oregistrerad)
Postat

Jag orkar inte med dit hjärndöda tjafsande. Du kan ta dina påståenden om flashback och vam och fara åt helvete. 

😄

k9 (oregistrerad)
Postat

Att argumentera bara för att man kan är inte konstruktivt!

😱

Nej men att hävda något man inte kan argumentera för är rent destruktivt.  ☺️

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men nu är jag nyfiken på riktigt... Vad är det för skillnad på en svensk arkitekt och en irakisk? Skiljer sig väder och omgivning så mycket att man verkligen inte kan rita hus som funkar i Irak om man är svensk, eller rita hus som funkar i Sverige om man är från Irak? Borde det inte vara exakt samma fysiska lagar för byggnader i bägge länderna? Vist behöver man säkert mer isolering här i norden, men det blir ju ganska kalla nätter och mycket regn om vintern i Irak med. Har fått för mig att det är nära nollan som kallast och nästan 50 grader varmt som varmast där. Så man kanske måste vara ännu smartare för att kunna rita fungerande hus i Irak om något av länderna skulle vara ett värre husbyggar land än det andra. 

Redigerat av k9
Postat

Nej men att hävda något man inte kan argumentera för är rent destruktivt.  ☺️

Att medvetet missförstå den andra är mer destruktivt .   😑

k9 (oregistrerad)
Postat

Att medvetet missförstå den andra är mer destruktivt .   😑

Vem gör det menar du?  😲

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

.

Redigerat av k9
k9 (oregistrerad)
Postat

Ptja, ingen utbildning här som sagt... jag tjänar ju på sätt och vis mer än en del kollegor då jag inte har några studielån. Men då bygger jag inte hus heller...

Jag har heller inte någon utbildning men när jag jobbade på en förskola så kunde jag löneförhandla bara för att jag var kille. Det räckte med att jag bara var delvis utbildad och att jag var hyfsat bra på mitt jobb för att jag skulle kunna konkurrera med de tjejer som hade en utbildning och var bättre på sitt jobb. Så jag fick en särbehandling som jag tjänade på då. Tänkte inte så mycket på det då men nu känner jag ju att det kanske inte var helt juste av mina chefer. En eller två påpekade till och med att det faktiskt var så att jag borde dra nytta av att jag var just kille inom det yrket. 

k9 (oregistrerad)
Postat

Tror att jag går och lägger mig nu. Sitter och lyssnar på en som demar gratis kompressorn (som Neo tipsade om) på tuben. Först fick jag spola tillbaks för att höra att han sa masterfader och inte mastrubater. Och sedan polulate och inte copulate..  😊

Postat

Men nu är jag nyfiken på riktigt... Vad är det för skillnad på en svensk arkitekt och en irakisk? Skiljer sig väder och omgivning så mycket att man verkligen inte kan rita hus som funkar i Irak om man är svensk, eller rita hus som funkar i Sverige om man är från Irak? Borde det inte vara exakt samma fysiska lagar för byggnader i bägge länderna? Vist behöver man säkert mer isolering här i norden, men det blir ju ganska kalla nätter och mycket regn om vintern i Irak med. Har fått för mig att det är nära nollan som kallast och nästan 50 grader varmt som varmast där. Så man kanske måste vara ännu smartare för att kunna rita fungerande hus i Irak om något av länderna skulle vara ett värre husbyggar land än det andra. 

Fysikens lagar är desamma... inga andra lagar.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fysikens lagar är desamma... inga andra lagar.

Jo det är mycket som inte är bra med det landet rent demokratiskt. Men vad har det med arkitekterna att göra? Det är ju inte dessa eller de som utbildar sig till arkitekter som styr landet. Även om många som har råd med denna typ av utbildningar hör till den samhällselit som är av de ledande stammarna och familjerna. Många som har råd med dessa utbildningar studerar stora delar i andra länder med. Så för ett ganska stort antal högskole och universitetsstudenter betyder de att deras utbildning leder dem till USA, England, Frankrike, Sverige osv osv. Därför måste deras utbildningar hålla samma eller liknade klass som övriga universitet runt om i världen. 

Irak har haft bra skolor och en skolplikt med en hög procent av barnen som faktiskt gått i skola. Under perioden 2008–2012 gick 93 procent av pojkarna och 87 procent av flickorna i grundskolan. Enligt FN. 53 procent av pojkarna och 45 procent av flickorna fortsatte gick ut gymnasiet. Många fler skulle nog gjort det om de haft möjligheten att utbilda sig och inte varit tvungna att börja arbeta för att försörja sig och sina släktingar. Därför blir det också så att de som är rikare och har råd med utbildningen är de som utbildas och får högre social status. 

Redigerat av k9
Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.