k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Dom kan väl inte höja om man väljer fast pris? Abonnemangsavgiften kan de höja som de vill, med nuvarande regler. Det är ju där kostnaden ligger till större del just nu på många orter. Det ser ut som att priserna kommer att höjas med 30-50% fram till 2019 hos vissa elleverantörer. Såhär skriver SVT om det hela: http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/storsta-prishojningen-i-modern-tid
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Lite lustigt att jag gissade rätt om Trump med. Nu har det ju haglat in en massas sexövergrepp som han beskylls för. http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-slar-tillbaka-mot-anklagelser-om-sexovergrepp
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Ja, det är bedrövligt! Jo det är det. Det är ju bra att det kommer upp nu. Detta kan vara den fråga som sänker alliansen så att vi får mera möjligheter till ett bredare samarbete över blocken. Det är ju alliansens reformer som lett till detta i stora delar. De vill ju ha en fri och oreglerad marknad och då blir det såhär. Självklart så höjer de priserna på sådant vi inte kan vara utan. Får se vilka direktiv Vattenfall får nu. Känns lite som att Regeringen måste agera och visa framfötterna snart. Detta är ett sådant tillfälle där de kan agera om de spelar sina kort rätt. Vattenfall är nog rätt väg att påverka det hela med. Samtidigt så har vi som följer ekonomin lite mer sett att det skulle bli såhär med största sannolikhet. Vet att vissa kommuner klagade på de nya reglerna när de infördes för flera år sedan och motsatte sig att de får så stora möjligheter att fiffla med elpriserna, just för att de menade att de företagen som är vinstdrivna KOMMER att agera just såhär.
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Tänk om man skulle ta och spela in lite trummor istället för att sitta här och spamma.
Bluddrik Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Ok. e-on elnät 317.78 + elavtal 34.53 per månad. Det blir 352.31 per månad. Detta + den summa jag nämnde tidigare 383.10 = 735.41 borde alltså vara min genomsnittliga månadskostnad, eller?
Bluddrik Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Tänk om man skulle ta och spela in lite trummor istället för att sitta här och spamma. Det har jag ingen glädje av.
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Hur vet man vad abonnemanget kostar då? Man kräver ett skriftligt svar där samtliga priser och eventuella prisändringar framgår klart och tydligt. Läs vad det står under specifikationer. Vissa företag är bättre på att skriva ett mera exakt pris än andra företag är. Men ofta så står det att det är förra månadens elpriser som det gäller i texten och att priserna kan komma att ändras. Höjer de som står för infrastukturen priset på ledningshyran så höjs ju priset för det företaget du handlar elen genom också. Väljer du ett elbolag som handlar med el som framställs i andra länder så är prisskillnaderna jätte stora med. Att handla el från källor som påverkas av årstid och väder är ju lite riskabelt just nu med. Blir ju mindre soltimmar så solelen kan bli lite dyrare. Rysk el är ju som Ryssland är i allmänhet.
Dark Of Light Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Det är en märklig historia det där... Risken vore att resultatet blev ännu mer skrämmande. Trumps förflutna kommer mer och mer fram i ljuset. Lite lustigt att jag gissade rätt om Trump med. Nu har det ju haglat in en massas sexövergrepp som han beskylls för. http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-slar-tillbaka-mot-anklagelser-om-sexovergrepp Ja, det är lustigt. 😳 Ok. e-on elnät 317.78 + elavtal 34.53 per månad. Det blir 352.31 per månad. Detta + den summa jag nämnde tidigare 383.10 = 735.41 borde alltså vara min genomsnittliga månadskostnad, eller? Man kräver ett skriftligt svar där samtliga priser och eventuella prisändringar framgår klart och tydligt. Läs vad det står under specifikationer. Vissa företag är bättre på att skriva ett mera exakt pris än andra företag är. Men ofta så står det att det är förra månadens elpriser som det gäller i texten och att priserna kan komma att ändras. Höjer de som står för infrastukturen priset på ledningshyran så höjs ju priset för det företaget du handlar elen genom också. Väljer du ett elbolag som handlar med el som framställs i andra länder så är prisskillnaderna jätte stora med. Att handla el från källor som påverkas av årstid och väder är ju lite riskabelt just nu med. Blir ju mindre soltimmar så solelen kan bli lite dyrare. Rysk el är ju som Ryssland är i allmänhet. ... och här sitter jag och tänker på
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Ok. e-on elnät 317.78 + elavtal 34.53 per månad. Det blir 352.31 per månad. Detta + den summa jag nämnde tidigare 383.10 = 735.41 borde alltså vara min genomsnittliga månadskostnad, eller? Är det ett rörligt eller fast avtal du kollar på där? Här skulle bara elen kosta 800kr i månaden för en liten lägenhet. Har du dessutom värmeräkningar på det så blir det ju ännu dyrare. Men detta pris gäller ju bara om du faktiskt byter till e-on och inte om du redan är kund där. Är du redan kund så får du inte rabatten som jag skulle få om jag bytte till just e-on. Så för dig som redan har e-on så blir det helt andra summor när man räknar på denna sida. Det är detta jag menar med att det brukar bli dyrare att köpa billigare el. Man måste sätta sig in i så många siffror och alla företagen skriver lite olika så man får först förstå vilka kostnader som är vad innan man ens kan börja räkna på vad det faktiskt kommer att kosta.
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Ja, det är lustigt. 😳 ... och här sitter jag och tänker på Jobbigt att göra armhävningar när någon sitter på ryggen sådär. 😏 😑
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Regeringen har bestämt att man i samband med att man gör det lättare att få skuldsanering även ska se till så att det blir lättare att få hjälp med att hitta rätt när det handlar om avtal för t:ex elpriserna med. Finns redan en lag som säger att man har rätt till det, men det finns inget sätt att se till så att denna lag följs.
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Kul att vi tömt en släktings lägenhet på möbler och ska renovera och fixa bättre möbler utan att denne vet om att vi gör det. Frågade om vi kunde slänga ett bord och en stol men gick lös på nästan allt. Får skylla sig själv när man ger oss fria händer och ger oss nyckeln till lägenheten. Personen i fråga har lidit av en depression och är inte hemma på ett halvår, så vi röjer och fixar för att det ska bli lättare när hen kommer hem igen. Stod till och med ut med att umgås med min bror några timmar då han hjälpte till att köra med släp.
Bluddrik Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Här skulle bara elen kosta 800kr i månaden för en liten lägenhet. Det låter orimligt. Jag har 500 under sommarmånaderna när elementen inte är på. Får kolla om det finns nån konsumentvägledare eller liknande på orten.
Bluddrik Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Personen i fråga har lidit av en depression och är inte hemma på ett halvår, så vi röjer och fixar för att det ska bli lättare när hen kommer hem igen. Stod till och med ut med att umgås med min bror några timmar då han hjälpte till att köra med släp. Det var ju hyggligt. Det blir som det där tv-programmet. Kommer du inte överens med din bror?
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Det låter orimligt. Jag har 500 under sommarmånaderna när elementen inte är på. Får kolla om det finns nån konsumentvägledare eller liknande på orten. Beror lite på att det är det lokala VB energi som sköter underhållet samt leveransen just här i kommunen och att de hör till Vattenfalls företag. Så e-on måste köpa tjänster av dem för att kunna leverera alls. Dessutom så har ju elpriserna höjts mycket sedan i sommar med. Här är en politiskt motiverad men ändå intressant skrivning till Opinion på SVT. http://www.svt.se/opinion/article10494956.svt
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Det var ju hyggligt. Det blir som det där tv-programmet. Kommer du inte överens med din bror? Nej tyvärr inte. Vi har inget gemensamt förutom att vi är lika knepiga bägge två. 😊 Han är SDare och jag är av någon form av gråsosse men samtidigt vänstersosse, beror lite på vilka frågor det handlar om. Han politiska åsikter grundas på vad som skrivs och delas på FB och flachback. Jag vänder mig alltid till regeringens hemsida, SCB eller berörda myndighetssidor när jag tycker något verkar galet. Men ofta så räcker det med att bara göra ett bildsök på bilden, som det oftast handlar om, så ser man hur pass trovärdigt det är att bilden och texten ens hör i hopp till att börja med. Bara att högerklicka på bilden och välja bildsök, sök efter bild eller vad det heter i just den webbläsare man använder.
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Det låter orimligt. Jag har 500 under sommarmånaderna när elementen inte är på. Får kolla om det finns nån konsumentvägledare eller liknande på orten. Kräv att få hjälp. Säg att det är jobbigt för ögonen om det underlättar för att någon ska hjälpa till. Tror att kommunen redan har bra koll på dessa frågor om man bara hittar rätt person att fråga.
Bluddrik Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Kräv att få hjälp. Säg att det är jobbigt för ögonen om det underlättar för att någon ska hjälpa till. Tror att kommunen redan har bra koll på dessa frågor om man bara hittar rätt person att fråga. Näpp. Det fanns ingen. Dom har ett samarbete med norrköping dock.
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Näpp. Det fanns ingen. Dom har ett samarbete med norrköping dock. Jo så är det med alla mindre orter nu mera. Allt flyttas till centralorterna. Men fråga dem istället. Ska se om jag kan hitta texten om att det faktiskt är lag på att de ska hjälpa till. Undrar om det inte stod något om det i texten som handlade om skuldsaneringen?
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 (redigerat) Punkt 2 och 4 här funkar ju som fingervisning:http://www.regeringen.se/debattartiklar/2015/12/fler-ska-kunna-fa-skuldsanering/ Redigerat 15 oktober 2016 av k9
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 (redigerat) Jösses vilken seg läsning det blir om någon vill läsa ikapp i denna tråd nu. 😉 Så jag skriver kika snöpp bara för att göra någon stackare lite gladare. ☺️ Redigerat 15 oktober 2016 av k9
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Tycker fortfarande att årets Idol deltagare inte är så starka som de varit vissa år. Så det så! 😑
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Idol? Va e de? 😑 På tv4. Något som ni gamla inte ser på antar jag. 😑 😛 😛
k9 (oregistrerad) Postat 15 oktober 2016 Postat 15 oktober 2016 Nu ska jag tydligen ut och gå. Hundarna säger att det är dags för mig att röra på dököttet en sväng.Hehå! Som Göte brukade säga.
Recommended Posts