Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

I Danmark.

Danska vädernissar som säger, men de tror att det blir så här i Sverige med. I alla fall i södra Sverige. Skiljer ju inte så mycket i avstånd. 

smileys-coffee-810335.gif

+1

Postat (redigerat)

Kan det här vara något för Slejs altan?

Alltså, Hr Dylan...

Är han bara dum, lat eller arrogant? Trög, döv eller död?

Ett Nobelpris är väl inte något att skita på? Varför denna tyssssssstnad? Oavsett om man tycker mannen förtjänar den eller inte. Oavsett vad man tycker om karl (jag har själv ingen relation till honom) så kan det väl inte vara ok att gå runt och vara "svår och djup artist som uppnått gudomlig insikt iklädd hatt & solglasögon" i ett sådant här läge?

Nääääääääääääääääääääääääääh. Bläh, säger jag...

Ett enkelt tack räcker...

och fäll pungen och landa Bob.

Redigerat av Dark Of Light
Postat

Elen är billig men abonnemangskostnaden är skyhög just nu. Vissa abonnemang är dyrare än andra. Därför kan det bli snarlika kostnader även om ett boende är större än ett annat. För mig är det nästan billigare att värma huset genom bastun än att använda fjärrvärmen som det ser ut just nu. Då elen är billigare än den fjärrvärme jag förbrukar.

Vad gör man åt det då? Det enda jag vet är att det står e-on på räkningarna.

k9 (oregistrerad)
Postat

Vad gör man åt det då? Det enda jag vet är att det står e-on på räkningarna.

Man svär tyst och betalar som lagarna och reglerna ser ut just nu. Det är dock förslag uppe i riksdagen på att man ska reglera dessa avgifter. Men det blir förmodligen ingen förändring ändå när det bara är de rödgröna som vill ha till en förändring. 

Postat

Finns mycket du kan göra.

Byt elleverantör, nuppa, tjacka en motionscykel koppla dit en generator och en kupévärmare, kolla så du inte har kalldrag, nuppa, stäng kylskåpdörren, hälsa på väldigt länge hos någon som har det varmare, kamelhårs långkalsipper, krama folk, elda värmeljus in absurdum, nuppa, flytta, ät chili, ta dig, ta på dig, ta på någon annan, hamna i fyllecell, nuppa, börja med friidrott, hamna på sjukhus... har jag sagt nuppa?

k9 (oregistrerad)
Postat

Det enda man faktiskt kan göra är att säga upp elen så att man slipper betala för abonnemanget.  😛

k9 (oregistrerad)
Postat

Skulle inte bli förvånad om Dylan inte tänker ta emot något tramsigt pris. Strider ju lite mot hans image. Säkert mot hans personlighet med. 

Postat

Finns mycket du kan göra.

Byt elleverantör, 

Det enda man faktiskt kan göra är att säga upp elen så att man slipper betala för abonnemanget.  😛

Lägstas konsumentupplysning.Försöker reda ut begreppen här.

Det enda vettiga DOL säger hävdar K9 att man inte kan göra. 

Postat

Längstahs nya upplysande program för konsumenter, Konsument Upplysnings Kansliet.

Lägstas konsumentupplysning.Försöker reda ut begreppen här.

Det enda vettiga DOL säger hävdar K9 att man inte kan göra. 

Här är man snäll och... 🙁

Postat

Jaja. Det här med dylan tycker jag är rätt kul faktiskt. Här försöker akademien bredda och popularisera priset, och så bryr sig inte ens pristagaren om det hela.

k9 (oregistrerad)
Postat

Det hjälper inte att byta elbolag då de flesta tar ut en hutlös summa för att ens få elen levererad till dig. 

Läser man det finstilta så ser man att det ofta blir dyrare att köpa billigare el. Just för att de tar ut mera pengar för att ens leverera elen till dig om du byter till ett "lågpris" abonnemang. Så länge vattenfall tar ut höga priser så kommer de företagen som använder deras linjer ju att ha högre priser med, eftersom vattenfall är dem som "äger" ledningarna och allt som krävs för att elen ska kunna skickas till dig. 

Man kan få en lägre räkning om man väljer något utav storbolagen, men skillnaden är oftast inte så stor ändå. 

Det som hjälper bäst är att flytta söderut för att få lägre behov av värme. Och att se till att flytt till ett område med bra priser. Men då ska man ju ha råda att köpa en fastighet i dessa områden med. 

Postat

Det som hjälper bäst är att flytta söderut för att få lägre behov av värme. Och att se till att flytt till ett område med bra priser. Men då ska man ju ha råda att köpa en fastighet i dessa områden med. 

Och då har du lagt dig på ungefär samma nivå som DOL, så det där Kansliet är nog ganska dödfött. 

Postat (redigerat)

Morsan har fått el-räkningen nu på 1594 kr.

Där betalar hon:

Elöverföring 20.70 öre/kWh

Abonnemang 3693 kr/år och 303.53 på 30 dagar

Moms 25%

Årsavgift 260 kr/år och 21.37 på 30 dagar

Förbrukning 42.00 öre/kWh

Energiskatt 19.30 öre/kWh

Moms 25%

1159 kWh på en månad

Detta i ett helt hus på 118 kvm!

Redigerat av Neosus
k9 (oregistrerad)
Postat

Och då har du lagt dig på ungefär samma nivå som DOL, så det där Kansliet är nog ganska dödfött. 

Det är så det ser ut på riktigt just nu. 

k9 (oregistrerad)
Postat

Brukar bara löna sig den första månaden med dessa tjänster. De har lockpriser som är rörliga och skiljer sig från månad till månad. Tror att det kallas för spottpriser som lurar en för att de är låga just när man kollar priserna. Abonnemangsavgifterna har de ju höjt, på alla elbolag, utan att så många reagerat på det.  De föreslår ju även på den sidan företaget Nordic Green Energy som så många haft klagomål på då de blivit grundlurade och fått skyhöga räkningar. 

Mitt elabonnemang är två öre billigare men det dyker inte upp som ett alternativ där. Blir ju ännu billigare då jag även har fjärrvärmen och får rabatt för att jag har bägge abonnemangen hos samma företag. 

Postat (redigerat)

Min förbrukningsprognos för året säger  att det kommer att gå åt ca 6 000 KWh. Då blir rörligt pris på e-on 379.75 och fast 383.10 per månad.

Ska man då lägga till kostnad för abonnemanget, eller vad?

Japp! Lägg till abonnemang och el överföringen! 

+ moms

Redigerat av Neosus
k9 (oregistrerad)
Postat

Sedan så kan de höja priser en hel del denna eller nästa månad bara för att det är vinter. Vissa av de företagen jag fick upp där har inte uppdaterat denna månad, men de har höjt priset ändå. 

k9 (oregistrerad)
Postat

Min förbrukningsprognos för året säger  att det kommer att gå åt ca 6 000 KWh. Då blir rörligt pris på e-on 379.75 och fast 383.10 per månad.

Ska man då lägga till kostnad för abonnemanget, eller vad?

Jo och ibland får man betala även för att de man anlitar hyr in sig på andras ledningar .Därför blir det dyrare och medför en massa extrakostnader. Vilket ju är fullt logiskt då dessa företag inte delat på kostnaden för att underhålla eller att dra alla kablar till att börja med. 

k9 (oregistrerad)
Postat

Därför blir det intressant att se om det blir politiska åtgärder för att komma till rätta med dessa höjningar. Alliansen ser ju inget problem med att det är så, tydligen inte heller SD.

De nämnde ju detta som hastigast i debatten de hade. Eller så var det i riksdagens partiledardebatt de pratade lite om det.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.