Bluddrik Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 Men va fan, nu sitter väl folk med datorn? Var är alla?
slejnard Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 276 gäster, 2 anonyma medlemmarBing, Yahoo, Googlebot-Mobile, Google, WHAT the hell is that?!?
Neosus Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 Int lönt å förklar för dem som int begrip! Jåh!
Bluddrik Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 Är inte Filip Hammar påtänd i Breaking News?
Bluddrik Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 Fick ett ganska långt svar från Johan Hakelius på ett mail jag skrev till honom efter en av hans krönikor. Kul.
CHAE Postat 7 september 2016 Trådstartare Postat 7 september 2016 😆 Men va fan, nu sitter väl folk med datorn? Var är alla? Not it! 😮 Jag begriper ingenting. Mmmmmmmm'kay... Fick ett ganska långt svar från Johan Hakelius på ett mail jag skrev till honom efter en av hans krönikor. Kul. S T A R S T R U C K-Pluttrix
k9 (oregistrerad) Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 Skönt att det varit en relativt var avslutning på sommaren nu. Kanske har råd att skaffa något mer till studion eftersom värmekostnaderna varit så låga. Sen blir det till att snåla och hålla hårt i slantarna igen. Kostar nästan mer pengar än jag får de kallaste vintermånaderna. Får hoppas att de kan reglera upp min sjukersättning en smula snart. 🙂 Tycker det börjar bli dags för det. 😑
k9 (oregistrerad) Postat 7 september 2016 Postat 7 september 2016 Postade en fråga om Bax-shop i storforat. Vore kul att få veta om någon eller några brukar handlar där och vad de tycker om stället. Innan man handlar själv då. Har ju inte råd att köpa något dyrt och sedan tvinga skicka tillbaks det om man måste stå för frakten då. Börjar få fart på spelandet igen så jag kan nog börja med inspelandet med snart. 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Jag kan spela in i 96kHz med mitt ljudkort i min DAW. Windows ger mig bara 44.1kHz möjligheten. Så jag gissar att det är samma sak för dig, Windows bara visar 16 bits möjligheten Vad är detta? Stämmer det inte att jag kan spela in och exportera i 24 bit - trots att det finns det alternativet i musikprogrammet?
Dark Of Light Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Fick ett ganska långt svar från Johan Hakelius på ett mail jag skrev till honom efter en av hans krönikor. Kul.Ah. Han och jag har oftast så pass likadana åsikter om saker och tings tillstånd så att det gör ont. Kul att han tog sig tid att svara också. Skällde du mycket på honom eller var det ett rakvatten doftande beundrarmail?
Bluddrik Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Ah. Han och jag har oftast så pass likadana åsikter om saker och tings tillstånd så att det gör ont. Kul att han tog sig tid att svara också. Skällde du mycket på honom eller var det ett rakvatten doftande beundrarmail? Här är länk till krönikan han skrev. http://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/de-aldras-vardigt--till-skillnad-fran-i-sverige/ Här är mitt mejl till honom. "Jag läser ofta dina kåserier. Oftast med stort nöje. I dag var det dock en sak som gjorde mig lite förvånad. Du skriver "Saken med spanjorer, eller åtminstone kastilianare, är att de är artiga, blyga och en aning stela. Som svenskar, ungefär, fast med bättre klimat och en riktig kultur." Menar du, som Mona Sahlin, att det inte finns någon svensk kultur, eller är du inne på att den svenska kulturen inte är mycket att ha? Det skulle vara intressant att läsa ett kåseri om detta. PS: Tycker att ordet krönika är oerhört fånigt. Det är därför jag använder ordet kåseri i stället. Förr var den ende som skrev krönikor Fantomen i Djungelgrottan. Numera tycks alla vilja vara fantomen." Här är hans svar. "Det har inget att göra med Mona Sahlin. Klart att det finns en svensk kultur i den enkla bemärkelsen. Det jag menar är helt enkelt att Sverige t ex aldrig var en del av romarriket, kristnades sent och urbaniserades sent. Vi är, brukar jag säga, ett naturland, inte ett kulturland. Vi skiljer oss från de kontinentala länderna (till och med Danmark) genom att mycket sent få ett bildat samhällsskick att tala om utanför hovet och prästerskapet. Svenskar plockar hellre svamp i ensamhet än konverserar och läser romaner. Det är en del av den svenska kulturen. Men det är inte kultur, om du förstås vad jag menar." Tycker väl att han svävar iväg väl mycket, och jag borde kanske svara honom, men man vill ju inte bli nån slags stalker. Jag skulle normalt sett inte lägga ut ett privat svar, men detta är en så liten krets.
Dark Of Light Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Intressant! Måste än en gång säga att jag gillar honom skarpt. Han har en blick för sin samtid som är vass. En annan jag gillar är Malin Wollin i AB (här hade jag i en vacker värld satt in en länk men detta är ju ett bajsforum). Men visst spretar svaret en aning även om han har rätt i detaljer. Kpd!
k9 (oregistrerad) Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 "Det har inget att göra med Mona Sahlin. Klart att det finns en svensk kultur i den enkla bemärkelsen. Det jag menar är helt enkelt att Sverige t ex aldrig var en del av romarriket, kristnades sent och urbaniserades sent. Vi är, brukar jag säga, ett naturland, inte ett kulturland. Vi skiljer oss från de kontinentala länderna (till och med Danmark) genom att mycket sent få ett bildat samhällsskick att tala om utanför hovet och prästerskapet. Svenskar plockar hellre svamp i ensamhet än konverserar och läser romaner. Det är en del av den svenska kulturen. Men det är inte kultur, om du förstås vad jag menar." Oj vad han missar mycket historia när han skriver så. Sverige var inte en del av rommariket men vi hade nära kontakter med det tysk-romerska riket. Vi hade en viktig roll inom handeln och vi hade en massa "legosoldater" som tjänade under Karl den store. Vi hade dessutom stort utbyte med den muslimska världen och med de ryska herrarna. Även judarna hade vi goda kontakter med. Vi fungerade ju som en handelslänk mellan dessa grupper som inte ville handla av och med varandra. Vi transporterade ju varor i våra skepp och var en viktig del för denna civilisation som han menar att vi inte hade. Samtidigt så är det ju snarare England som förlorat på att ha varit en del av just romarriket, då deras kulturhistoriska arv till största delen gått helt förlorat under romarriket och sedan kristendomen. Just romartiden var ju snarare en tillbakagång för civilisationen än ett stort framsteg. Romarna var ju mera barbariska och hänsynslösa mot sin befolkning än många av de små "barbarstammar" de erövrade i många fall. Hela grejen med kejsare var ju ett sätt att få fram en militärdiktator och inget annat. De kallades ju diktator då med, men det var en militär rank av den allra högsta graden och motsvarar vår ÖB i dagens Sverige. Eftersom de var tvungna att hålla Rom med militära styrkor så slutade Romarriket att styras som en demokrati och blev alltså en diktatur där den familjen/strategen som lyckades samla flest soldater också var den som styrde Rom. Han borde nog uppdatera sina historiekunskaper en smula. Han borde nog uppdatera sina historiekunskaper en smula. Även Spanien i sig har ju en trasslig och mörk historia på många sätt och vis. Förstår verkligen inte hur han kan tycka att de skulle ha mera kultur än vi har. Förmodligen så går han vilse i en annan kultur och upplever den rikare bara för att han upplever den starkare då han inte är van vid den.
Bluddrik Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Jo. Jag vet inte när man kan börja tala om en svensk högkultur, vilket väl är vad han menar, men på sextonhundratalet kommer ju figurer som Georg Stiernhelm och Skogekär Bergbo. Jag kan väl tycka att det börjar där. Det är i alla fall innemot 400 år. Har svårt med tanken att vi skulle va ett folk av svampplockare.
k9 (oregistrerad) Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Att vi urbaniserades och kristnades sent har ju gynnat vår kultur snarare än att den har hämnats av den. Vi kastade ju ut katolska kyrkan och har i våra grundlagar en lag som säger att kungen måste vara protestant eller avgå, just för att vår kultur var så stark att vi inte ville få en sämre kristen kultur med en massa lagar och regler vi inte behövde. Våra lagar var ju starka och mer demokratiska än den katolska kyrkas.
k9 (oregistrerad) Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Men redan våra vikingar hade ju stora och små besättningar i eller kring de stora städerna långt innan 1600 talet. Det är snarare den kristna adeln och kyrkan som får stort fäste i landet då. Man har ju funnit vikingasamhällen på otroligt udda platser nu med. Man har ju hittat en rik svensk civilisation som dog ut på ett drastiskt sätt som är äldre en vikingatiden anses vara. Man tror att det var ett vulkanutbrott som ledde till en massdöd och att våra förfäder tvingades söder ut och att dessa händelse ligger bakom stora delar av vår nordiska mytologi. Så hela myten om fimbulvintern kan det finnas historiska belägg för. Var en intressant dokumentär om det på Vetenskapens värld i vintras.
k9 (oregistrerad) Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Jo det är jätte bra när man får personliga svar sådär. Visar att skribenten faktiskt vill skriva för att nå någon med. För ofta så är det bara ett jobb och ett sätt att tjäna pengar på. Så det var bussigt av honom att svara, det håller jag verkligen med om.
k9 (oregistrerad) Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Nu har bajsumet blivit ett forum för mig igen. 😛 Funkar bättre än innan uppdateringen här. 🙂
k9 (oregistrerad) Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 Hittade det avsnittet från vetenskapensvärld som jag pratade om. Det handlar mest om just det jag skrev, så kolla på det om ni vill och orkar. http://www.svtplay.se/video/8405842/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-svt-1
k9 (oregistrerad) Postat 8 september 2016 Postat 8 september 2016 (redigerat) Snart sida 500. Det tar sig. Men inte som i fornstora dar. 😛 Vem tar det inlägget? Är det redan taget? 😏 Redigerat 8 september 2016 av k9
Recommended Posts