drloop (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Oj! Många ser den som en riktig kultpryl... 😮 😆 Och en lysande ninja på det med. 😱 https://www.youtube.com/watch?v=FbpFcWBc-9o Yamaha DX FTW
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Korg M1!! 😛 Fender Rhodes däremot... 😎
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Fast DX:an skulle jag kunna tänka mig som VST faktiskt. Tack för tipset.
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Gick ju ganska fort att komma tillbaks till VST hanterandet känner jag. Var över 6 år sedan jag höll på med pluggar på det sättet. Föredrar ju att spela in riktiga instrument istället.
drloop (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 (redigerat) Gick ju ganska fort att komma tillbaks till VST hanterandet känner jag. Var över 6 år sedan jag höll på med pluggar på det sättet. Föredrar ju att spela in riktiga instrument istället. Jag har inga riktiga instrument om pluggar inte är instrument? Ungefär lika löjligt som på 80 talet att man sa att syntar inte var riktiga instrument. Så det så... Pluggar och DAW är det grymmaste som hänt för musiken de senaste 20 åren. Redigerat 11 augusti 2016 av drloop
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Jag har inga riktiga instrument om pluggar inte är instrument? Ungefär lika löjligt som på 80 talet att man sa att syntar inte var riktiga instrument. Så det så... Pluggar och DAW är det grymmaste som hänt för musiken de senaste 20 åren. Oj! Nu övertolkar du det jag skrev känns det som. Jag gillar ju syntar och keyboards med. Men föredrar att spela på dem istället för att programmera dem i ett program. När det kommer till ljudbanker så är det ju inte fråga om riktiga instrument heller. Däremot så blir de ju instrument i kombination med ett klaviatur, eller ett sequenserprogram då ljuden triggas för att skapa ljust musik. Men spelar man en VST gitarr så spelar man ju inte gitarr på riktigt, eller hur? Då spelar man keyboard vilket ju är ett instrument men inte en riktig gitarr. Så när jag spelar in gitarr på riktigt så spelar jag ju in en riktig gitarr. Säger ju inte att det är fel att använda VSTi alls. Bara att jag inte tycker att det är roligt att göra det...
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 (redigerat) När det kommer till syntar så var ju många av mina favoriter pionjärer på den punkten. Fast då pratar vi 60 och 70-talet. Hårdrocken och bluesrocken var ju de genre som drev syntarna framåt innan 80-talet. 😉 Redigerat 11 augusti 2016 av k9
drloop (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 (redigerat) Oj! Nu övertolkar du det jag skrev känns det som. Jag gillar ju syntar och keyboards med. Men föredrar att spela på dem istället för att programmera dem i ett program. När det kommer till ljudbanker så är det ju inte fråga om riktiga instrument heller. Däremot så blir de ju instrument i kombination med ett klaviatur, eller ett sequenserprogram då ljuden triggas för att skapa ljust musik. Men spelar man en VST gitarr så spelar man ju inte gitarr på riktigt, eller hur? Då spelar man keyboard vilket ju är ett instrument men inte en riktig gitarr. Så när jag spelar in gitarr på riktigt så spelar jag ju in en riktig gitarr. Säger ju inte att det är fel att använda VSTi alls. Bara att jag inte tycker att det är roligt att göra det... Well en tolkningsfråga vad som är riktigt. Här är det "orikigta" gitarrer blandade med riktiga och det är helt ointresant vad som är riktigt eller inte. Det är alla instrument. https://www.youtube.com/watch?v=L4c8PQTuzS8 EDIAT: Kom på att allt är på låtsas i den låten förutom en gitarr och sången. Redigerat 11 augusti 2016 av drloop
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Jo men en VST plugg blir ju aldrig en gitarr hur du än vänder och vrider på det. Blir ju lite som att säga att om man tar ett foto av någon så blir fotot en riktig person, grovt överdrivet men ändå. 😛 En gitarr är ett instrument av släktet stränginstrument. Keyboards och syntar är ju av släktet klaviaturinstrument. VST är ju virituella instrument som kräver externa källor för att triggas till skillnad från instrument som går att spela på utan att ansluta t ex klaviatur, midipads eller dataprogram. Även om de låter som t ex trummor så är det ju inte fråga om riktiga trummor där av namnet Virtual Studio Technology. Men man måste ju inte ens använda instrument för att skapa musik. Hur man skapar musiken är dessutom oviktigt så länge musiken mans skapar låter bra.
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 (redigerat) Well en tolkningsfråga vad som är riktigt. Här är det "orikigta" gitarrer blandade med riktiga och det är helt ointresant vad som är riktigt eller inte. Det är alla instrument. https://www.youtube.com/watch?v=L4c8PQTuzS8 EDIAT: Kom på att allt är på låtsas i den låten förutom en gitarr och sången. Men det låter ju inte alls som helt naturliga gitarr ljud, eller hur? Fast det kan ju låta bra ändå. Redigerat 11 augusti 2016 av k9
Neosus Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Om du använder en midikeyboard att spela dina pluggar med så blir det ju ändå på riktigt fast på låtsas men ändå inte. Det är ju som att spela på en riktig synt med ljud men skillnaden är ju bara att ljuden ligger i datorn istället. Så det blir ju ändå på riktigt fast på låtsas. Men ändå inte. Men tvärtom. Men att härma en riktig gitarr så är vi inte riktigt där ännu. Precis samma när det gäller att härma en saxofon. Men utvecklingen har kommit en bit på väg ändå. Folk behöver inte be någon gitarrist att komma och spela. Samma med trummor och annat skräp. 😑
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Själv så använder jag ju en Boss GT6 för att få ett gitarr ljud som blir kraftigt förvrängt och älskar att göra så. Så även om jag använder en vanlig gitarr så syntetiserar jag ju ljudet genom en effektprocessor för att skapa ett mindre naturligt men mera intressant och passande ljud. Men spelar jag synt eller gitarr när jag gör så?
Neosus Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 (redigerat) Du spelar ju gitarr ändå! Det är anslaget som gör det naturligt. Och dom små förändringar som blir när du trycker ned strängen. Och beroende på var anslagspunkten på strängen är. Och hur intonerad gitarren är. Och hur mycket känsla du har. Det sitter i fingrarna. 😑 -_- 😑 -_- 😑 -_- kaffe på D!! ☺️ ^_^ ☺️ Redigerat 11 augusti 2016 av Neosus
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Fördelen med VSTi är ju att man kan programmera olika pluggar med sin DAW vilket ju gör ens DAW till ett instrument ändå. Något annat har jag inte sagt.
Neosus Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 ja och spelar man så är det smidigt att redigera efteråt oxå
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Ett problem med många samplade gitarrljud är ju att de ofta spelar in gitarrer som är för intonerade och som klingar för rent. En del av det naturliga ljudet ligger ju i att det blir en massa övertoner som inte stämmer helt i tonläge med den tonen man faktiskt spelar. Detta fenomen gör ju att gitarren låter större och mera levande än om den skulle vara helt intonerad och bara låta som den gör just där man trycker ner strängen. Det är ju delvis därför det är så svårt att få till ett helt naturtroget gitarrljud av samplade gitarrbibliotek. Men oftast så kan man få till så likartade ljud att det verkligen inte spelar någon roll alls. Låter det bra, så låter det bra. Vill man ha något som låter som en gitarr men inte har möjlighet eller vill använda en gitarr så är ju VST ett sjukt bra alternativ. För många så är det ett bättre val än en riktig gitarr med.
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Haha! Kull att vi diskuterar och argumenterar för samma sak just nu Neo. Fast det är ju skönt att ha en debatt där bägge parter är överens som omväxling. 😛
Neosus Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Finns många bra gitarr vstier som härmar akustiska gitarrer med olika kompstilar. Däremot finns det inte lika bra vstier som härmar elektriska gitarrer där man spelar olika riff eller solon (och komp). Där är en bit kvar innan det är naturtroget. Haha! Kull att vi diskuterar och argumenterar för samma sak just nu Neo. Fast det är ju skönt att ha en debatt där bägge parter är överens som omväxling. 😛 Jomen så borde ju alla debatter vara.. 😄
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Bara herrarnas handboll som känns lite intressant i dagens OS.
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Drar igång golfsäningen nu och lyssnar medans jag städar upp efter allt plundrande jag gjorde igår. Funderar på om jag ska skriva exakt vad jag gör, hur jag gör det och när jag gör det. DoL verkar ju gilla att jag gör så. Börjar med att sortera kläder i kasta, slänga och donera högar nu. Uppdatering kommer snart. 😛
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 STOPPA PRESSARNA! Ändrade planer. Måste sortera kartonger och papper först. 😑
drloop (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Men det låter ju inte alls som helt naturliga gitarr ljud, eller hur? Fast det kan ju låta bra ändå. Vilka gitarrer är på låtsas och vilka är på riktigt?
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 Vilka gitarrer är på låtsas och vilka är på riktigt? Svårt att höra om det är mycket effekter eller samplade gitarrer som gör att det låter ganska onaturligt. Men det spelar ingen roll, bara det låter bra. Orkar inte lyssna igen just nu.
k9 (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 (redigerat) Och ordet "lossas" passar ju inte riktigt. Samplade vore ju mera korrekt. 😉 Redigerat 11 augusti 2016 av k9
drloop (oregistrerad) Postat 11 augusti 2016 Postat 11 augusti 2016 (redigerat) Egentligen är det helt ointressant, för musikskapandet är inte beroende på någon speciell input device som keybaord, gitarr eller trumstock. Och jag är inte ute efter att härma instrumenten utan skapa skön musik. Hade jag varit ute efter att härma ett instrument på riktigt hade du aldrig kunnat höra skillnad på "riktig" gura och "oriktig". Redigerat 11 augusti 2016 av drloop
Recommended Posts