slejnard Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 Det känns tryggt. Vad spelar ni in på när ni använder den där behringermixern? Dator å reaper
k9 (oregistrerad) Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 Oj! Har ju glömt att äta för att jag varit vaken så länge...
Dark Of Light Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 Akta så du inte svälter ihjäl, du måste köpa ljudkort denna månaden! 😮
Neosus Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 Det är nog ingen fara.. han kommer att köpa ett ljudkort ändå. 😄
Bluddrik Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 Det har varit aktuellt ett tag! 🙂 Riktigt roligt! Blandar in väldigt mycket ikoniska trummaskiner och synthar i mina produktioner nuförtiden. 😑 Frågan är vad nästa grej blir. Vi sitter inte riktigt fast i ett "pop-träsk" som vi gjorde i EDM-eran. Just nu sitter jag och jobbar på en pop-platta som osar ganska mycket 60-70 tal sett till produktionen. Fast med moderna grejer, såklart! Kör du med sampes eller vsti har du gamla trummaskiner att använda, Jag är rätt fast i att popmusik ska var smart gitarrpop, eller möjligen tidig syntpop. Vad har du för influenser när det gäller popmusik från 60- och 70-talet?
slejnard Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 Fiskat igen! Sambon fick en till STOR abborre! Kul! De kostar visst 199kr kg i nån saluhall 🙂 Känns ju som man tjänar pengar -☺️
k9 (oregistrerad) Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Abborre är ju den godaste fisken med. 🙂 Måste se till så att farsan lägger ut nätet snart. 😑
Dark Of Light Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Nåja... han slipper ju lugncancer i alla fall. Ja, gälar... Morn´kpd.
k9 (oregistrerad) Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Konstaterade just att min sämsta sångmick är den jag själv låter bäst i... 😳
drloop (oregistrerad) Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Morgon! Städar i studion. (eller vad jag skall kalla den, arbetsrummet...) Otroligt vad bra väder det har varit, försökt att städa vid dåligt väder och städningen har minsann tagit tid denna sommar.
Naymari Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Kör du med sampes eller vsti har du gamla trummaskiner att använda, Jag är rätt fast i att popmusik ska var smart gitarrpop, eller möjligen tidig syntpop. Vad har du för influenser när det gäller popmusik från 60- och 70-talet? Samples. Hade gärna velat äga lite trummaskiner, men de är så sjukligt dyra. Kör mycket med Linndrum, Oberheim DMX, samt Rolands olika maskiner (606 och upp). Det jag tar därifrån är väl mycket av det fulsnygga. Torra trummor, små ljud överlag, korta bandslap-DLY. Lite ADT, alá Beatles typ. 😆 fast sen blandar man in lite allt möjligt i det. Chorus från 80-talet. Ljudbilden från 2016, ish. Ska bli kul att se om folk gillar det.
drloop (oregistrerad) Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Linn, favorit. Använder mycket gamla trummaskins samplingar men ofta i layers med nåt annat för att få till en annan karaktär. Kantslaget, virveln och pukorna är oslagbara på LM1 tycker jag. Gjorde en kort demo med några ljud jag gjort på syntarna som skall låta lite som tidigt 80 tal. Linn fick stå för trummorna. Syntljuden låter lite som Roland JX10, stort och fett!
Bluddrik Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Samples. Hade gärna velat äga lite trummaskiner, men de är så sjukligt dyra. Kör mycket med Linndrum, Oberheim DMX, samt Rolands olika maskiner (606 och upp). Det jag tar därifrån är väl mycket av det fulsnygga. Torra trummor, små ljud överlag, korta bandslap-DLY. Lite ADT, alá Beatles typ. 😆 fast sen blandar man in lite allt möjligt i det. Chorus från 80-talet. Ljudbilden från 2016, ish. Ska bli kul att se om folk gillar det. Jaha. Jag trodde det var musiken från 60- och 70-talet du var intresserad av. Så det är mera ljudet då? Om du inte gör några misstag får du väl lägga in några. När det gäller trummaskiner gillar jag Roland CR-78 mycket. Ju äldre desto bättre.Wurlitzer Sideman är också bra. Själv ägde jag en Roland TR-606 som jag köpte ihop med en TB-303 för att dom skulle funka bra som kompmaskiner för trubadurer som det stod i reklamen. Jag tänkte att det skulle funka med pop/rock också och att det skulle spara spår på portan. Dessutom skulle det gå att synka dom med en annan Rolandsynt jag hade. Detta var före midi. Jag sålde dom efter något år eftersom jag tyckte att dom var helt användarfientliga. Jag tyckte dessutom att det lät skit om dom. Jag minns att dom var svåra att bli av med och att jag bara fick ut en struntsumma.
Bluddrik Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Linn, favorit. Använder mycket gamla trummaskins samplingar men ofta i layers med nåt annat för att få till en annan karaktär. Kantslaget, virveln och pukorna är oslagbara på LM1 tycker jag. Jag gillar norska 80-talsbandet Fra Lippo Lippi som använde mycket Linn Drum. Dom hade inte så mycket framgångar förutom att dom var stora i Filippinerna.
Naymari Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Jaha. Jag trodde det var musiken från 60- och 70-talet du var intresserad av. Så det är mera ljudet då? Om du inte gör några misstag får du väl lägga in några. När det gäller trummaskiner gillar jag Roland CR-78 mycket. Ju äldre desto bättre.Wurlitzer Sideman är också bra. Själv ägde jag en Roland TR-606 som jag köpte ihop med en TB-303 för att dom skulle funka bra som kompmaskiner för trubadurer som det stod i reklamen. Jag tänkte att det skulle funka med pop/rock också och att det skulle spara spår på portan. Dessutom skulle det gå att synka dom med en annan Rolandsynt jag hade. Detta var före midi. Jag sålde dom efter något år eftersom jag tyckte att dom var helt användarfientliga. Jag tyckte dessutom att det lät skit om dom. Jag minns att dom var svåra att bli av med och att jag bara fick ut en struntsumma. I min värld skiljer sig inte själva musiken så värst mycket. Vissa delar av Dagens musik hade likväl kunnat vara skrivet på sjuttiotalet. Det är främst ljudet och produktionerna jag hämtar. Jag kan gilla att de sounden som fanns känns så opretentiöst på något sätt, det är det som gör att det låter coolt i mina öron.
Bluddrik Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 I min värld skiljer sig inte själva musiken så värst mycket. Vissa delar av Dagens musik hade likväl kunnat vara skrivet på sjuttiotalet. Jag antar att du menar topplistemusiken. När jag försöker lyssna på den hör jag i storts sett bara eurodisco och edm, och låtar där rytminstrumenten omotiverat försvinner under långa partier. Vad är det jag missar?
Bluddrik Postat 2 augusti 2016 Postat 2 augusti 2016 Jag rekommenderar den här filmen om Jussi Björling om ni inte har sett den. Ligger länge på Svt play. http://www.svtplay.se/video/9737286/sagan-om-jussi/sagan-om-jussi-avsnitt-1
Recommended Posts