Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2016 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Om man hör en siren så får ljudet högre frekvens, viss tonartshöjning, när den närmar sig och blir lägre (lägre frekvens ej volym) när den avlägsnar sig. Dopplereffekten...

Såg en video där de testade med en liten blåsorkester också. Lät ganska skruvat när flera instrument fick den effekten samtidigt.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hur minskar man rädslan med tanke på hur världen ser ut? Och om det inte går att minska rädslan, hur ska man få det att inte leda hat?

Vad har politikerna för lösning för att göra världen tryggare för att minska rädslan?

Det är ju frågor som vissa partier jobbar mera med än andra. Mycket av det vi ser i samhället just nu är ju en del av det psykosocialt hårda klimatet som råder just nu. Eftersom all politisk fokus har legat på att dela samma gamla "nyheter" på sociala medier så har det varit lättare att skrämma folk till att tänka så som man vill att de ska tänka, än att uppmuntra folk att tänka om genom att visa på små förändringar som tar oss steg för steg mot ett varmare psykosocialt klimat.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Angående mr Dickinson så hör jag faktiskt ofta två röster när det bara är han som sjunger utan att köra sig själv. Han sjunger ju ofta med både bröst och skallklang samtidigt. Vid visa lägen så blir det som två olika röster samtidigt.

Samma sak när jag spelar in en gitarr. Gitarren är alltid två instrument för mig. Det ena är själva grundtonen i gitarren det andra är just övertonerna. Ger gitarrkroppen ett fett och varmt ljud med sprider knepiga övertoner i akustiska gitarrer så får jag ångest. Som tur är så går det ofta att rädda med t ex en rörpreamp som ju framhäver de älskvärda övertonerna och motverkar de förhatliga övertonstrollen.

Skälet till att jag tjatat om detta är att jag börjat misstänka att det har med mina sömnstörningar och de krampanfall samt sömnparalyser jag drabbats av. Funderar på om det filter som man har i hjärnan som ska filtrera bort onödig och överflödig information inte funkar som det ska i min kött hator, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ja det kan ju vara en möjlighet men det är mycket maskinljud. Själva kaffet solo då? ☺️

Kaffet är ju det som rinner och låter som vätska bukar låta. Sedan så har du ju ett väsande ljud som uppstår av den ångan och luften som pressas igenom tillsammans med den flytande vätskan. Själva det mekansiska ljudet består ju av ett litet, litet surr. Sena så är det en massa resonans ljud i själva maskinen med. Kan vara värt att påpeka att jag inte försöker skriva något vettigt just nu, utan bara tramsar här medans jag väntar på att telefonen ska ringa. När den ringer så kommer jag höra en massa ljud som inte hör till telefonen men som finns där av andra naturliga orsaker. HAr lagt luten i en proslinsskål som står på ett bord, gjor helt i glas, vilket brukar skapa en sån kraftig resonans att jag hör telefonen vibrera trots att jag är en våning ner. Så det är en av de ljud som jag..... nu ringer det!

Laters all!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hur länge ska man behöva ha på sig den här mössan?

Man möste inte ha på sig mossan alls. Det är friovilligt att ha den.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Oj! Vad hände nu då. Mina hator är en srartor men ljudkortet jag spelar in med funkar inte.... 🤪😱 :ph34r:

Tror att jag byter hobby. Hört att det är en bra tid på året att räkna snöflingor på. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...