Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2016 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Haha!

Hör ni bilen som ett enda ljud, eller för bilen en massa olika ljud när den passerar.

Svårt att förklara vad jag menar märker jag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Dumt exempel med just en bil. Ta ett knapptryck på tangentbordet, om ni har ett som väsnas lite. Hör ni ett ljud av tangenttycket eller hör ni alla de olika ljuden som tillsammans utgör det totala ljudet.

Själv så hör jag tangentens plastrasses, mekaniken som registrerar vilken knapp som trycks ner, ljudet där knappen fjädrar tillbaks, stomljuden både från tangentbordet och skrivbordet. Upplever det som många olika ljud och inte bara ett ljud när jag trycker på en knapp.

Hmm blir nog svårt att svara på denna fråga om någon börjar lyssna för noga iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems är bilen? 😛 Det är klart att det är en massa olika ljud, smatter från dubbdäck, motorljud, ev. gnisslande anliggande bromsar, kanske musik som spelas inuti. Allt mixat till stereo och kommer att upplevas som en bil.

Jag ser framför mig hur du sitter nu och trycker febrilt på ett tangentbord och jag funderar om du fått nog med sömn inatt? 😄

Ljud från mekaniska ting består inte av ett ljud sm du redan upptäckt utan av en hel massa olika som bildar en enhet. Lite som piptobak. Det doftar & smakar som sådan men man kan gå loss och analysera till små nyanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kan förövrigt konstatera att reklamlänkarna är borta även på min hator, trots att jag inte har något reklamblockeringensprogram på den alls. Yeey! Bra där forums-ansvariga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan förövrigt konstatera att reklamlänkarna är borta även på min hator, trots att jag inte har något reklamblockeringensprogram på den alls. Yeey! Bra där forums-ansvariga. 🙂

va gott!

I volvon är det en himla massa olika ljud kan jag lova er... 😆😳

Och dom hör jag! Gnissel och gnek!

gott e va d e!

KPD!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag ser framför mig hur du sitter nu och trycker febrilt på ett tangentbord och jag funderar om du fått nog med sömn inatt? 😄

Jo jag gick och la mig efter det sista inlägget jag gjorde här igår. Och postade det första inlägget medans kaffebryggaren stod för förspelet. Så jag sov ovanligt många tilmmar i sträck, tackar som frågar. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ok men om ni tar en gitarr och spelar en ton på en sträng, hur många olika ljud tycker ni att gitarren ger ifrån sig då?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Lite roligt att en bekant visade ett par leggings som hon beställt för en gemensam vän när de var på besök här hos mig. Nu får jag en massa fina länkar som tipsar om var jag kan köpa leggings. Intressant med hur riktad reklam kan bli missriktad med. 😏

Får tokgoogla lite intressanta saker så att jag får bättre reklam med. Reklamen stör mig inte så mycket så länge den inte påverkar texten i inläggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Hur ska man hinna räkna? Kan man vara överens om att det mesta består inte av en beståndsdel allena? Det är en hel massa olika frekvenser/ljud/smaker/dofter som i sig kan bilda en enhet beroende på mottagarens känslighet. Lite som billjud, ensamkommande flykting"barn", grogg eller en fullmogen fotbollsstrumpa. Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fast de är skillnad på hur olika personer upplever ljudet. De flesta upplever ljudet som ett ljud sammansatt av alla olika frekvenser och ljud från en källa.

Medan det för andra blir en massa olika ljud från samma källa snarare.

För vissa så är det ett grundljud med biljud. För andra är det bara en massa biljud som blir ett.

Gaaaahhhh! Svårt att förklara vad jag menar. Ska kriga lite PC-spel istället. 😆 :lol: 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hmm sjunger Bruce Dickinson med en eller två röster? ☺️

Låter som att jag tramsar nu men det är något jag undrar över hur folk upplever på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast de är skillnad på hur olika personer upplever ljudet. De flesta upplever ljudet som ett ljud sammansatt av alla olika frekvenser och ljud från en källa.

Medan det för andra blir en massa olika ljud från samma källa snarare.

För vissa så är det ett grundljud med biljud. För andra är det bara en massa biljud som blir ett.

Gaaaahhhh! Svårt att förklara vad jag menar. Ska kriga lite PC-spel istället. 😆 :lol: 😆

Jah. Det blir nog bra det. ☺️

Hmm sjunger Bruce Dickinson med en eller två röster? ☺️

Låter som att jag tramsar nu men det är något jag undrar över hur folk upplever på riktigt.

Han kanske har lagt stämmor 😆

Jag tar en kpd och konstaterar att det är bra mycket vanligare att snubbar tafsar på tjejer än jag trodde. T o m högstadie tjejer anser att man får bara vänja sig 🙁 Nu är det ju aktuella fall lite här och där där sheriffen & en del media haft ironiskt nog beröringsskräck i frågan när det handlat om stora grupper nyanlända/flyktingar eller ensamkommande sk. ungar. Man har varit rädd att händelserna skulle spela SD i händerna. Tycker nog att någon mörkläggning spelar dem mer i händerna med deras extrema åsikter.

Man kan inte dra alla över en kam, visst finns det svennar som går loss på yngre tjejer framför allt på krogen men man kan inte låta bli att fundera på om just den här aktuella problematiken beror på deras ursprungsländernas generella syn på kvinnor. Känns ju inte spontant att MENA länder arbetar för kvinnors rättigheter eller jämlikhet direkt.

Intressant fråga är det. D e d d e.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fast att göra taffsandet till en invandrarfråga blir ju helt galet. Att skylla det på MENA ländernas kultur blir ju också lite galet. För även om kvinnornas rättigheter är minst sagt sorgliga där, så är det i många fall så att kvinnor är mera fredade där, då det är förbudet med kroppskontakt, till och med enkel beröring, mellan könen.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

När jag gick i högstadiet så var det inte helt ovanligt att tjejer blev "näckade" alls. Det förekom en massa skit som varken lärare eller andra vuxna fick höra något om. Allra oftast så var det inte invandrare som stod för ofredandet alls. Skälet till att det inte pratats om att det taffasts på småtjejer här i Sverige ligger ju i stor del på att det inte skedde några polisanmälningar från offren. Att det sedan är mestadels unga killar som tafsat och att det inte bara är invandrare är två faktorer som SD-svansen gärna utelämnar med.

Ta SD toppar som bokstvilgen sagt att kvinnor får värna sig själva och inte vara så mesiga. Eller som uppmanar unga svenska män att åka till Thailand för att skaffa sig sexuella erfarenheter bland villiga och billiga kvinnor där, vad skicka det för signaler till de unga killarna i landet?

För inte så många år sedan så var ju ordet feminist något nedlåtande även bland allianspartierna så även om vi kommit långt så har vi långt kvar att gå för att komma tillrätta med sexuellt ofredande.

Ska vi komma tillrätta med det problemet så måste de som ser något galet börja ingripa tidigare istället för att bara stå och se på när det händer. Kommer själv ihåg hur mycket mera intressant det var att se två killar slita tröjan av en tjej än att ingripa när det skedde, när jag gick i sjuan. Tydligen så tänkte alla de andra tjejer och killar som såg på att det inte var kränkande nog för att faktiskt ingripa vid det tillfället. Det sjuka var att det började som en flirt mellan en tjej och en kille och slutade med att två andra killar drog av henne tröjan. Ingen var beredd på att det skulle hända, förmodligen inte de som drog av heller tröjan heller. Det bara hände, hur fel det nu än var. 🙁

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast att göra taffsandet till en invandrarfråga blir ju helt galet. Att skylla det på MENA ländernas kultur blir ju också lite galet. För även om kvinnornas rättigheter är minst sagt sorgliga där, så är det i många fall så att kvinnor är mera fredade där, då det är förbudet med kroppskontakt, till och med enkel beröring, mellan könen.

Jag håller helt med. Detta är ingen invandrarfråga, detta är en feministfråga. Att kalla svenska män för oskyldiga lamm men utländska diton för våldtäksmän är så himla typiskt SDs retorik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!

Hör ni bilen som ett enda ljud, eller för bilen en massa olika ljud när den passerar.

Svårt att förklara vad jag menar märker jag. 😛

Om man hör en siren så får ljudet högre frekvens, viss tonartshöjning, när den närmar sig och blir lägre (lägre frekvens ej volym) när den avlägsnar sig. Dopplereffekten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men om ni tar en gitarr och spelar en ton på en sträng, hur många olika ljud tycker ni att gitarren ger ifrån sig då?

Gitarrsträngen har en grundton och en massa övertoner. Dem kan man hitta via flageoletter.

Mungigan har en grundton och en massa övertoner som man kan få fram genom att ändra munhålans storlek.

Det är övertonerna som ger olika instrument deras karaktär plus anslaget, om man startar tonen genom att knäppa på en sträng eller startar den med en tangent. Tar man bort anslaget kan en del instrument låta rätt lika.

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med. Detta är ingen invandrarfråga, detta är en feministfråga. Att kalla svenska män för oskyldiga lamm men utländska diton för våldtäksmän är så himla typiskt SDs retorik.

Jåh, kan bara hålla med. Detta är en fråga om sunt förnuft. Vill bara klargöra att problemet är mycket mer utbrett än "invandrarna" Inte är det en invandrarfråga men just de aktuella händelserna jag pekade på i div. tidningar just nu är ju det. Köln. Malmö olika musikfestivaler, helt plötsligt går proppen ur och det är bra på så sätt att problemen aktualiseras och inte göms undan i någon slags rädsla för att SD säger "vad var det vi sa".

Det är ju alldeles för djävligt när unga tjejer tycker att det är helt normalt att bli utsatt för tafsande och övergrepp eller våldtäkter. Hur faen blev det såhär???

Att kvinnor skulle vara speciellt fredade i dessa länder tror jag inte på. De blir ju straffade för att de blivit våldtagna, visar håret, får inte vara självständiga individer, får inte klä sig som de vill. Inte sminka sig, inte uttrycka sig utan har ett bildligt koppel på sig hela tiden, är inte värda så mycket helt enkelt. Ska helst gömmas undan under klädesplagg. Allt detta förtryck gör de bara till en slags barnfödeskor/matlagningsmaskiner. Bortgifta i väldigt ung ålder eller kolla bara på situationen i Indien. Det är för djävligt helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för jävligt och behöver bekämpas på alla sätt och vis, definitivt! Men jag hoppas folk börjar öppna ögonen för hur situationen ser ut även här i Sverige. DN hade en artikel imorse med intervjuer med tre gymnasietjejer och tre gymnasiekillar och alla berättade sina erfarenheter. Hur "normalt" det är att två killar sliter tröjan av en tjej och liknande.

Hur många kvinnor utsätts för våldtäkt av sin make? DÄR kan vi snacka mörkertal av gigantiska proportioner, mest därför att många förövare, offer och för den delen samhället tycker att det är helt okej. Men det är det inte! Om du inte vill ha sex med din make så ska han ge fan i dig, så enkelt är det. Annars är det våldtäkt. Punkt.

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur minskar man rädslan med tanke på hur världen ser ut? Och om det inte går att minska rädslan, hur ska man få det att inte leda hat?

Vad har politikerna för lösning för att göra världen tryggare för att minska rädslan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...