Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2016 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Testade denna hörseltest och kom fram till att jag fått sämre hörsel. Bytte sedan lyssning och då blev det genast bättre. Hör en tydlig, men obehaglig (nästan smärtsam) signal ner till 14 hz. 15 till 18 hör jag jätte svagt. 19 och 20 mycket svagt. 21 och 22 knappt hörbart men obehagligt som fan. När jag lyssnade i mina trådlösa hör lurar.

När jag lyssnade med datorns ljudkort som är kopplad till en ministereo så hörde jag inget över 14 alls.

http://www.noiseaddicts.com/2009/03/can-you-hear-this-hearing-test/

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Då kanske du mixar ljud bättre än alla andra? 🥰

PT på det!

Tror att det blir tvärtom. Jag har nog snarare överkänslig hörsel istället för en bra hörsel och upplever ljud som obehagliga där andra kanske tycker att det låter bra. 🙁
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ska göra om testet när jag vilat öronen för att se om det gör någon skillnad. Tänkte försöka upprepa testet några gånger om dagen nu. Kanske vore det kul att testa lite olika uppspelnings enheter med. Vore kul att testa ett ljudkort som låter lite bättre än ett Focusrite Saffire 56 med. Saknar mitt gamla RME pci kort just nu. Fast de är ju relativt billiga att köpa idag iofs. Fast jag måste ju fixa en startor först.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Nä det är ju inte så roligt när det blir jobbigt! Mixar du mer med ögonen då när du mixar?

Nej jag går bara på öronen. Men oftast så lägger jag hellre tid på att hitta rätt ljud från början och springer runt med mickarna till jag är nöjd. Sedan så handlar mixandet för mig mest om att se till så att ljuden inte krockar med varandra och de ligger rätt panorerade i stereobilden. Brukar försöka ha så få instrument som möjligt för att framhäva det unika i varje instrument. Är inte så förtjust i ljudmattor då jag tycker att det är lite fusk och riskerar att bara bli tungt och grötigt. Men på många produktioner så funkar det ju bra, även om det inte är så jag jobbar.

Lite kul när jag jobbade med två polare som älskar körer och lade en massa stämmor. De använde Ooh och aah när de körade och testade med ett oooh och ett aaaah på varje stämma. Sedan så varierade vi (jag) lite olika mellan vilka stämmor som hördes mest och fick till ett ljud som var så levande och närvarande att många kommenterade ljudet på just körerna innan de kommenterade något annat i musiken. Vilket jag tyckte var kul då jag stod för ljudet och polarna för musiken i just det fallet.

Har sökt efter en kopia på låten men hittar ingen. Postade här på forat förut men hittar den inte här heller, efter att mitt konto raderades (på min egna begäran) från forumet förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

15 funkar men sedan är det tvärdött. Alla år i "gruvan"...

15 är bra om man är 40+. Är man över 40 så brukar man fastna på 12-13 redan.
Link to comment
Dela på andra sajter

Melovi is featured on the song Say Somethin' (So So Def Remix) by Mariah. www.youtube.com/watch?v=uliNd1rytV4 at 01:41, 03:16, 3:36 (6 times totally) Check it on youtube on different sources/uploads and you'll know it's not edited by anyone else except than "Mariah".

Mariah, a silly criminal, breaking in to a 16-year old's computer stealing audio his clips of singing and releasing it. This during her mega-sucess of "The Emancipation of Mimi" 2005. Happened on an internet fan board "The Butterfly Room" (now closed), Melovi's nickname was "Lafa".

Don't Forget About Us, Mariah. - Melovi

https://soundcloud.com/melovi/say-somethin-melovi

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tusan också! Efter att ha gjort det där hörseltestet så står jag inte ut med att vara is amma rum som min notebook, då jag märkte att den ger ett svagt ljud på runt 20 hz ifrån sig. Måste ha igång en ljudfil hela tiden just nu. Undrar om jag pajade något i hörseln under testet? 😱🙁

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, låter inte kul k9. Jag fyller 50 om ett par månader och har stått massor i överhögljudda replokaler utan hörselproppar innan jag växte upp. Otroligt att man hör något överhuvud taget 😳 Det kanske ligger en sanning i att man tål ljud man gillar bättre än vice versa... inom rimliga gränser förstås. Köpte sedemera "musiker hörselproppar" funkade bra. Ja, sedan har jag en svag tinnitus som kommer och går, förmodligen stressrelaterat och hörs mest när jag ska lägga mig.

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Insåg just att jag ju inte sitter vid hatorn utan vid min notebook och har alltså ADblocker installerat nu när jag surfar. Kanske är reklamen i inläggen kvar ändå. Och jag tänker inte tillåta den, även om jag inte har något emot viss reklam, på denna sida. Bara för att protestera. 😑😠

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hmm, låter inte kul k9. Jag fyller 50 om ett par månader och har stått massor i överhögljudda replokaler utan hörselproppar innan jag växte upp. Otroligt att man hör något överhuvud taget 😳 Det kanske ligger en sanning i att man tål ljud man gillar bättre än vice versa... inom rimliga gränser förstås. Köpte sedemera "musiker hörselproppar" funkade bra. Ja, sedan har jag en svag tinnitus som kommer och går, förmodligen stressrelaterat och hörs mest när jag ska lägga mig.

Har för mig att upp till en viss ålder så kan hörseln skadas tillfälligt (för att skydda sig mot permanenta skador) för att sedan återhämta sig om man låter den vila. Vet inte om jag kommer ihåg rätt på den punkten, men jag tror att tillfällig diskantdövhet är ett sådant fenomen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, se där. Man lär sig något nytt varje dag. Visste ite att hörsel kan "läka" i vissa fall. Nåja, jag märker inte av någon nedsatthet i hörseln utom när det är för surrigt t ex klassrum & liknande.

Ogh!? hette en variant av coverbandet Hog jag var medlem i. Samma medlemmar, bara ett annat namn. När Hog uppträdde på MC-klubbar/raggarjoints/pubar med en något "mjukare framtoning", släppte Ogh!? på med öppna spjäll. Denna inspelning från en videokamera(!) är från Valhall i Skövde. En febrig och förkyld DoL uppträder och det hörs. Rösten spricker emellanåt av ren princip 😆 Lok var förband... eller det vill vi säga i alla fall då de spelade före oss 😛

https://soundcloud.com/user-78130018/let-there-be-rock

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Skönt maidenvrål runt 3.00 börjar och slutar som Paul Di'Anno och låter Bruce Dickinson i mitten av vrålet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Skönt maidenvrål runt 3.00 börjar och slutar som Paul Di'Anno och låter Bruce Dickinson i mitten av vrålet. 😛

Oj!! Den nijan var dödlig 😱 :ph34r: 😱 :ph34r: .

Ippon! Tio poäng till dig och du vinner på en enda väl genomförd teknik. Jag var chanslös där Neo. 😛

Citatet var ju menat som svar till DOL såklart. Ska lyssna på ditt spår nu. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt maidenvrål runt 3.00 börjar och slutar som Paul Di'Anno och låter Bruce Dickinson i mitten av vrålet. 😛

Ja precis jag håller med! Coola grejer alltså! 😄

Inte nyttigt med sådana övningar när kroppen bara säger ta ett par Alvedon, pissa & gå och lägg dig. Men vad gör man inte... Show must go på då va.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hemska tider!!

Ska testa med andra gitarren och fixa annat gitarrljud iallafall.

😱 :ph34r: 😱

http://www.grahnsmusik.com/oldsong.mp3

hur låter det tycker ni?

Hemska tider!!

Ska testa med andra gitarren och fixa annat gitarrljud iallafall.

😱 :ph34r: 😱

http://www.grahnsmusik.com/oldsong.mp3

hur låter det tycker ni?

Dat riff!! 😮😎 B)
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...