niknoctis Postat 30 december 2015 Postat 30 december 2015 Hej! Sitter starkt och funderar på att byta från PC till Mac. Nu äger jag ett påkostat stationärt PC bygge, bestående av; - i7 4770k (3,5ghz) - Samsung SSD 840 Series 250GB - SATA HDD 2TB - 1600MHz RAM (16GB) Samt lite annat smått och gott. I vilket fall, datorn används till att skapa musik och inget annt. Med tankar på att byta musikprogram från Fruity Loops till Apples egna, Logic Pro, så är det ett måste att byta till Mac. Tänker mig en bärbar 15". http://www.elgiganten.se/product/dat...na-skarm-mjlq2 Frågan lyder, är det ett stort hopp neråt? Eller tror du att den är tillräcklig för uppgiften? Vill tillägga att jag hatar när saker går långsamt. Jag kör tunga plugins (Kontakt, Omnisphere etc). Hoppas jag inte varit allt för otydlig, fråga om det är något. Tack!
peterT Postat 30 december 2015 Postat 30 december 2015 i7 4770k har prestanda index 10 166 i7 4770hq har prestanda index 8 985 enl cpubenchmark.net Din pc är 13 % snabbare.
JohnRick Postat 30 december 2015 Postat 30 december 2015 Är det enbart för att du vill byta till Logic som du känner behovet av att byta ner dig till en Mac? Eller kan du överväga andra likvärdiga miljonanvändarprogram i stil med SONAR, Cubase, Samplitude, Digital Performer etc.?
engineer Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 Bra fråga! Varför vill du byta upp dig till en Mac? Gissar att det har att göra med andra saker en rå prestanda?
Momo Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 Där är väl inte plats för fler hårddiskar i Macen? Kanske budgetera för en större SSD än den du länkar till. Off topic: Länken till Elgiganten går via Flashback. Är det meningen, eller är det forumet som gör så? Verkar konstigt.
pme (oregistrerad) Postat 24 mars 2016 Postat 24 mars 2016 Där är väl inte plats för fler hårddiskar i Macen? Kanske budgetera för en större SSD än den du länkar till. Off topic: Länken till Elgiganten går via Flashback. Är det meningen, eller är det forumet som gör så? Verkar konstigt. Vi thunderbolt kan du koppla in diskar. Du behöver inte ens följa SATA's hastighetsbegränsningar, men det blir inte speciellt bärbart då...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 mars 2016 Postat 24 mars 2016 Släpp loss kraften i din PC gör en hackmac av den så kan du köra Logic på den
DenGode Postat 24 mars 2016 Postat 24 mars 2016 Släpp loss kraften i din PC gör en hackmac av den så kan du köra Logic på den Kan du länka till någon sajt som beskriver hur man gör det på ett enkelt sätt? Och vad är den stora fördelen med att göra det, i stället för att köpa Mac, eller att fortsätta köra sin PC som PC?
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 mars 2016 Postat 24 mars 2016 Insanelymac.com där finns allt du behöver. Det blir många gånger under halva priset mot en mac, han kan köra Logic.
Cathrine Postat 24 mars 2016 Postat 24 mars 2016 [...] Frågan lyder, är det ett stort hopp neråt? Eller tror du att den är tillräcklig för uppgiften? Vill tillägga att jag hatar när saker går långsamt. Jag kör tunga plugins (Kontakt, Omnisphere etc). [...] Som andra påpekat är CPUn långsammare, men det är faktiskt inte ett speciellt stort hopp nedåt rent prestandamässigt. CPUn är som sagt lite långsammare, men i övrigt är det en väldigt bra dator. Värt att veta är att just bärbara datorer inte riktigt är gjorda för att maxa CPUn hela tiden, så även Macbookar. Detta betyder att under konstant hög belastning (som i en DAW) kommer antingen: 1. Processorn blir jättevarm ca. 80-100 grader 2. Med t.ex. "Fan Curve" installerad kommer den låta rätt mycket. Alla macar med bärbara komponenter (d.v.s alla macar utom Mac Pro) är gjorda för att vara små och tysta, vilket betyder att kylningen inte är jättebra. Tröskelvärdet för fläktarna är satta till över 80 grader för att prioritera just tysthet. Alternativet är som sagt att installera t.ex. "Fan Curve" och tolerera ett högre fläktljud. (Vilket jag gjort på min jobb-mac.) Men för att göra en kort historia lång: Ja, det är en bra dator. Den är ganska liten skillnad prestandamässigt. 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.