Jump to content
Annons

Lättaste lösningen på multitrack inspelning i Pro tools 8?


Kingen

Recommended Posts

Hej. Är ny på studioforum

Tänkte ställa en fråga angående multikanals-inspelning i pro tools 8.

Vill kunna spela in alla trummor samtidigt och sedan mixa varje trumma för sig men jag kommer ingenvart på min mbox 2 eftersom den bara har två kanaler.

Har ungefär 3000-5000 kr att röra mig på. Kommer jag någonstans på det? Mickar, kablar, stativ, fästen och trummor har jag.

Vad skulle ni göra?

Tack på förhand för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det Pro Tools m-powered 8 du har? m-powered är låst till m-audiointerface, som din mbox, och då är enda alternativet att köpa ett interface med fler ingångar. Här är en lista som officiellt stöds av Pro Tools 8 mpowered: http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/compatibility/en354419

Har du Pro Tools LE så är det den här listan att titta på:http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/Compatibility/en353241

Senare versioner av Pro Tools stöder betydligt fler ljudkort men då blir det ju dyrare allt som allt. Det billigare valet hade ju att köpa nytt ljudkort och sen testa gratisprogramvara förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är pro tools 8 LE. Version 8.0.5

Antingen så får jag nog försöka hitta en digirack 003+ eller en digirack 003 och en adat.

Firewire input på datorn kommer jag också att behöva fixa.

Förslag på senare versioner av pro tools samt ljudkort? Gärna med 8 kanaler eller fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte sett så många 003+ ute på begagnatmarknaden men det dyker väl upp förr eller senare. Alternativ är som sagt en äldre 003a sen ADAT som du skriver.

Jag tror att de släppte Pro Tools öppet till mer än deras egen hårdvara från version 9 och framåt. Rekommenderar självklart senaste versionen. 🙂

På Thomanns hemsida kan du sortera sökresultaten baserat på ljudkort med exempelvis minst 8 ingångar. Ett tips för att se vad som finns!

Redigerat av kristiang
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...