Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att konfigurera en ny Mac Pro på Apples hemsida. Det finns säkert mycket trådar kring detta sedan tidigare. Men jag undrar ifall man behöver stoppa in 64 gb ram i och behåller standard CPU:n som är 3,7 GHz Quad-Core med 10 MB L3-cache.

Att stoppa in 64 Gb ram är kanske lite overkill för musikproduktion. Det kanske räcker med 32 Gb ram och standard grafikkortet på Dubbla AMD FirePro D300-grafikprocessorer med 2 GB GDDR5 VRAM vardera.

MacPro är inte direkt billig i investering, men känner att jag inte vill sitta och hålla på och tweaka hit och dit för att få en dator att fungera för musikproduktion.

Vad tror ni som är erfarna av detta?

God jul och god fortsättning på er alla.

Annons
Postat

Jag skulle vänta på att slå till på en Mac Pro. Den kom december 2013 och bara ökat i pris pga dollarn och prishöjningar. Den är dyrare idag än den var för 2 årsen och det med samma hårdvara. Det sägs att en ny är på gång. Man har sett kommande drivrutiner läggas in i El Capitan för just Mac Pro.

64 är nog lite overkill, jag själv kör med 48 och det är lite i överkant. Men jag uppdaterade för att jag leker lite med film också.

Om du promt vill köra med 64 GB så köp minnen från OWC

Har du bråttom att köpa in en Mac Pro så kolla på begagnat. Det finns en del till salu.

Dessutom så är en maxad iMac både billigare och snabbare än en 4-kärnig Mac Pro... dessutom så får du en skärm på köpet med en iMac.

• Gilla 1
pme (oregistrerad)
Postat

xeon:erna med motsvarande skylake kommer inte för ens till hösten och uppdateringen till de cpu:er som finns nu borde i så fall kommit för bra länge sedan. Så det är inte alls lätt att gissa vad de kommer att göra med mac pron. Någon som vet hur bra de säljer? Apple fokuserar idag mest på mass produkter och mindre på highend så risken finns nog att man får vänta länge på nästa mac pro.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Om man tänker sig att kanske leka lite med film så verkar det som att det är den dyrare versionen när det gäller grafikkorten som rekomenderas. Då sticker priset upp en del till dessvärre. Dom hade mac pro med dom billigare korten på rea på mediamarkt med rabatt på fan 5 eller 7000 spänn så jag klippte den nästan men beslöt att kolla upp lite och då avstod jag på grund av just grafikkorten.

I övrigt finns väl ingen anledning utom kanske av utrymmesskäl att köpa en ny mac pro. En beggad av gamla modellen som killwithskill har är nog det smartaste valet i dagsläget när det gäller desktop macar.

Postat

Tack så mycket allihopa för den fina responsen och tipsen. Jag skall nog följa rådet och vänta till hösten-2016 och se vad som komma skall. Jag köpte min första MacBook PRO 2,2 GHz med 16 gb ram och är väldigt nöjd med den. Tidigare har jag kört Windows men tänkte prova Mac istället och känner att jag vill ta steget närmare Mac PRO idag.

Jag har en liten annan fråga till er Mac-erfarna: Jag har en extern hårddisk idag som heter WD My Book 4 TB USB3. Den är väl bra och jag blev rekommenderad att skaffa den för den räcker gott och väl till musikproduktion.

Men jag märker att den är lite seg i inladdningstiderna när det gäller t.ex. NI Ultimate 10 och när jag skall spela in i Logic PRO X eller Cubase 8.5 så hackar det i samplingen. Lite konstigt. Så jag undrar ifall jag skall behöva ta steget upp till någon form av SSD-disk med Thunderbolt 2 för att råda bot på problemet?

Har ni någon erfarenhet av detta? Kör ni på externa hårddiskar?

Med vänlig hälsning, Frederick

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.