Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan, nybörjaren här igen.

Jag har 2st hk audio premium pro 18s passiva basar som har ett inbyggt passivt filter på 48-150hz enligt texten

http://www.thomann.d...um_pro_18_s.htm

jag har tänkt köra ett aktivt delningsfilter som kommer i dagarna, till frågan:

Hur jag än vänder, vrider och tweakar med mitt delningsfilter så kommer inte mina lådor vilja spela under 48hz pg.a det inbyggda filtret, eller? Alltså som en inbyggt lowcut på 48Hz.

Hade varit gött att få med lite toner ner runt 35-40HZ iallafall, skulle det enda sättet isåfall vara att ta bort delningsfiltret i lådan?

-EJ rekomenderat antar jag.

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Ett passivt filter i en sådan sub har bara en delningsfrekvens - och den ligger i detta fallet på 150Hz 12dB/oktav och skickar alltså allt under 150Hz till högtalaren och resten till satellitutgången.

Det spelar med andra ord ingen roll för hur lågt suben går om du tar bort filtret eller inte. Om man tittar på HK Audios hemsida, så går suben inte längre ner, utan den har frekvensgång 48-150Hz +-3dB, som är det man normalt går efter. Den går ner till 38Hz, men då -10dB, så responsen sjunker en bra bit under 48Hz.

Postat (redigerat)

Ett passivt filter i en sådan sub har bara en delningsfrekvens - och den ligger i detta fallet på 150Hz 12dB/oktav och skickar alltså allt under 150Hz till högtalaren och resten till satellitutgången.

Det spelar med andra ord ingen roll för hur lågt suben går om du tar bort filtret eller inte. Om man tittar på HK Audios hemsida, så går suben inte längre ner, utan den har frekvensgång 48-150Hz +-3dB, som är det man normalt går efter. Den går ner till 38Hz, men då -10dB, så responsen sjunker en bra bit under 48Hz.

Okej tack för infon, vilket forum man trillade över 🙂

Så om jag kör en 2vägs delning på 80-100hz och lowcut på 25hz så kommer suben spela ner till 38hz men som du sa, den gör sig bäst ner till 48hz

Anledningen till att jag frågar är att jag kör PA systemet som tv ljud hemma också, på events kommer det nog inte ofta spela under 50hz.

Redigerat av Gäst
Postat

Okej tack för infon, vilket forum man trillade över 🙂

Så om jag kör en 2vägs delning på 80-100hz och lowcut på 25hz så kommer suben spela ner till 38hz men som du sa, den gör sig bäst ner till 48hz

Jäpp!

Under 48Hz blir det förstås svagare och svagare, men du kommer som sagt att ha ljud ner till 38Hz. 🙂

Anledningen till att jag frågar är att jag kör PA systemet som tv ljud hemma också, på events kommer det nog inte ofta spela under 50hz.

E-strängen på en 4-strängad bas ligger på ca 41Hz - men explosioner i filmer mår bra av att högtalarna kan gå ännu lägre, så det är lite svårt att säga hur bra det blir - men det funkar förmodligen ganska ok även om det inte blir optimalt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.