Jump to content
Annons

Fråga angående att skicka in demo! Hjälp!


Isaksson9505

Recommended Posts

Tja!

Jag har producerat musik under en hyfsat lång period och skulle vilja spela in min musik i en riktig studio eller kanske skicka in demos till olika skivbolag och hoppas på det bästa. Jag har dock ett problem och det är att jag producerar musiken själv men jag spelar in det som om det vore ett band som spelade in det. Bas, trummor, synth, två gitarrer och vocals är med på nästan varje låt jag har spelat in. Anledningen till detta är att jag gillar mest musik som spelas utav band men jag har väldigt svårt att hitta bandmedlemmar.

Är detta ett problem då jag skulle vilja spela in? Kan folk hjälpa mig att spela in demon och sen så skickar jag in det till skivbolag? Om vi säger att jag skulle få ett skivkontrakt, livespelningar eller whatever, vad gör jag då? Jag har ju inga bandmedlemmar? Eller kan typ något skivbolag hjälpa en med det? Är det bara till att leta bandmedlemmar på bandfinder som gäller eller? Kanske en dum fråga men har länge undrat över detta!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja!

Jag har producerat musik under en hyfsat lång period och skulle vilja spela in min musik i en riktig studio eller kanske skicka in demos till olika skivbolag och hoppas på det bästa. Jag har dock ett problem och det är att jag producerar musiken själv men jag spelar in det som om det vore ett band som spelade in det. Bas, trummor, synth, två gitarrer och vocals är med på nästan varje låt jag har spelat in. Anledningen till detta är att jag gillar mest musik som spelas utav band men jag har väldigt svårt att hitta bandmedlemmar.

Är detta ett problem då jag skulle vilja spela in? Kan folk hjälpa mig att spela in demon och sen så skickar jag in det till skivbolag? Om vi säger att jag skulle få ett skivkontrakt, livespelningar eller whatever, vad gör jag då? Jag har ju inga bandmedlemmar? Eller kan typ något skivbolag hjälpa en med det? Är det bara till att leta bandmedlemmar på bandfinder som gäller eller? Kanske en dum fråga men har länge undrat över detta!

Tack!

Tjena!

Det är många som producerar sin musik själv och får den släppt, det ska du inte oroa dig för. Gillar det det så löser det sig. Fortsätt göra som du gör och få det att låta så bra du kan.

Produktionen är minsta problemet. Skivbolaget har så mycket kontakter så det löser sig. Det skivbolaget letar efter är karaktär och något som sticker ut, men det ska dom avgöra, inte du. Håll inte tillbaka. Skicka bara in 🙂

Bandet är ju en annan sak såklart, men det finns mycket livemusiker som spelar runt med samma band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samverkan med andra musiker kan skapa karaktär också. Och det är kul. Samtidigt frustrerande när man ska hitta. Kör på, ingen upptäcker din musik om du inte gör saker utåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns så kallade "session musicians" som man kan hyra in för att spela in instrument i studion. Men annars kan du ju spela in allt själv. Börja med trummor, sen bas, gitarr och allt det andra.

Liten heads up bara ang skicka in demos till skivbolag. Det kommer inte ge dig så mycket tyvärr. Nu för tiden så letar skivbolag endast efter färdiga produkter. Det räcker inte med att ha en någorlunda bra inspelad demo på 4 låtar. Ett skivbolag vill signa ett band/en produkt dem vet kommer att ge dem pengar. Har du spelat massa livespelningar och dragit dit folk? Har du en Facebook-sida med massa följare? Har du videos på Youtube som har massa tittare? Allt sånt där väger väldigt mycket hos skivbolag idag.

Men om du skiter i det, och tror att din musik är tillräckligt bra så önskar jag dig all lycka till, och hoppas att det är förjävla bra låtar!

Lycka till och god jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...