Johan5 Postat 19 december 2015 Postat 19 december 2015 Hej! Jag har Ljudkortet TC Electronic Impact Twin med två mickingångar. Jag undrar om det kan skada akustiska gitarren och elgitarren om jag har den ikopplad i den ena mickingången samtidigt som jag har en kondensmick ikopplad i den andra mickingången? Kräver ju fantommatning.. Tack på förhand!
Johan5 Postat 19 december 2015 Trådstartare Postat 19 december 2015 Ok, bra tack för svar! Sladdarna ryker väldigt snabbt, tänkte om det fanns ett samband. Kör obalanserat, balanserat funkar inte alls.
Claes Holmerup Postat 19 december 2015 Postat 19 december 2015 Fantommatningen kommer bara ut på XLR-kontakten, så använder du Tele för gitarren, så är det ingen risk alls.
Johan5 Postat 19 december 2015 Trådstartare Postat 19 december 2015 Det är just XLR jag använder.. Funkar inte med tele till ljudkortet.
Claes Holmerup Postat 19 december 2015 Postat 19 december 2015 Varför kan du inte köra med Tele? Det ser ut att vara combo-kontakter i fronten, så då sätter du Tele-kontakten i mitten av XLR-kontakten. Jag antar att det är en vanlig högohmig Tele-utgång från gitarren? Då ska den normalt kopplas obalanserat till en instrumentingång (Tele) och inte till mickingång (XLR). Om du kopplar in en obalanserad kabel och har fantommatning igång, så kan du i värsta fall förstöra micken, eftersom du kan få matningsspänningen på ena sidan av membranet och jord på andra sidan - och det kan bränna av membranet eller spolen i gitarrmicken (beroende på vilken sorts mick det är). Troligen är det ingen fara för ljudkortet, eftersom de brukar överleva kortslutningar, men det går inte att vara helt säker...
Johan5 Postat 19 december 2015 Trådstartare Postat 19 december 2015 Tack för svar Claes. Har testat att koppla telekabel in i mickingången, men det blir tvärdött då inget ljud (den skall var avsedd för både xlr/tele). Har även testat teleingångarna på baksidan av ljudkortet, men det blir tvärdött då med..
Claes Holmerup Postat 20 december 2015 Postat 20 december 2015 Tack för svar Claes. Har testat att koppla telekabel in i mickingången, men det blir tvärdött då inget ljud (den skall var avsedd för både xlr/tele). Har även testat teleingångarna på baksidan av ljudkortet, men det blir tvärdött då med.. Det är möjligt att du måste ställa om en switch för att Teleingången ska funka. Det finns en på fronten som heter "PAD/INST", som jag misstänker måste tryckas in...
Johan5 Postat 20 december 2015 Trådstartare Postat 20 december 2015 Jag har för mig att jag testade både med och utan inst-knappen sist, men jag kan testa igen, tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.