Guitar Nilsson Postat 17 december 2015 Postat 17 december 2015 (redigerat) Jag har haft både studion o alla PA-grejer hemma i träkåken i ganska många år nu, mest beroende på at jag inte hittat annat än betonglokaler, o där blir det ju fan likt att spela in. Nu har jag dock fått tag på ett bra litet ställe i en träkåk med andra replokaler, raggare o syföreningar... 🙂 Dörrn in till mig är en ståldörr med skjuttilhållarlås plus två järnbommar. Men hur är det med försäkringar? Svärsonen blev bestulen i en replokal, han fick ut genom föräldrarnas Folksam hemförsäkring, han fick tom ut 20.000 kr fast han ärligt angett att alla grejerna, som han även fotat innan, var värda sammanlagt bara 10.000 kr. Låter osannolikt, men så var det. En av polarna har ingen speciell försäkring i sin repa, men en "extra drulleförsäkring". Där är det betong, tegel o ståldörr, så där är det inte så lätta att ta sig in, och han har klarat sig hela tiden. Förr var musikgrejs-försäkringar så jävla dyra att fattiga rockare inte hade råd alls med dem. Är det lika idag vete fan om jag törs ha min ganska dyra studioprylar där öht, kanske nöja mig med att kunna repa mer där än det går hemma här. Hur har ni med försäkringar, tänker då på er som inte livnär er på studioverksamhet... Redigerat 17 december 2015 av Guitar Nilsson
Zoppora Postat 18 december 2015 Postat 18 december 2015 Jag ringde mitt försäkringsbolag för en tid sen för att försäkra grejerna i vår replokal. Jag har Folksam, och de sa att det inte behövs någon extra försäkring utan att det täcks av hemförsäkringen. Ingen frågor alls på säkerheten eller så dock... vilket jag efteråt tyckte var något märkligt. Vårt band delar dessutom lokal med ett annat band så det finns folk vi aldrig har träffat som springer i samma lokal. Något tveksamt, i mitt tycke, men enligt Folksam ska alltså ingen extra försäkring behövas.
Guitar Nilsson Postat 18 december 2015 Trådstartare Postat 18 december 2015 Jag ringde mitt försäkringsbolag för en tid sen för att försäkra grejerna i vår replokal. Jag har Folksam, och de sa att det inte behövs någon extra försäkring utan att det täcks av hemförsäkringen. Ingen frågor alls på säkerheten eller så dock... vilket jag efteråt tyckte var något märkligt. Vårt band delar dessutom lokal med ett annat band så det finns folk vi aldrig har träffat som springer i samma lokal. Något tveksamt, i mitt tycke, men enligt Folksam ska alltså ingen extra försäkring behövas. Ja lite märkligt. Men det stämmer ju med vad svärsonen sa. Har man fotat av alla prylar låter det ju väldigt säkert. Jag ska ringa mitt Folksam nu. 🙂
k9 (oregistrerad) Postat 18 december 2015 Postat 18 december 2015 Jag ringde mitt försäkringsbolag för en tid sen för att försäkra grejerna i vår replokal. Jag har Folksam, och de sa att det inte behövs någon extra försäkring utan att det täcks av hemförsäkringen. Ingen frågor alls på säkerheten eller så dock... vilket jag efteråt tyckte var något märkligt. Vårt band delar dessutom lokal med ett annat band så det finns folk vi aldrig har träffat som springer i samma lokal. Något tveksamt, i mitt tycke, men enligt Folksam ska alltså ingen extra försäkring behövas. Se till att få det skriftligt med. Det är inte alltid den på försäkringsbolaget man pratat med ger en rätt svar i dessa frågor. Fick lära mig det den hårda vägen.
Guitar Nilsson Postat 18 december 2015 Trådstartare Postat 18 december 2015 (redigerat) Ringde Folksam, så här var det: Om bara jag har tillgång till lokalen, det frågade de om, så täcker hemförsäkringen upp till 40.000 kr. Man kunde gå upp till "Hemförsäkring Stor" för 53 kr extra i månaden, och det gjorde jag. Det hade lite andra fördelar, elektronik i hemmet som pajade inom fyra år fick inget åldersavdrag, samt att självrisken sjönk från typ 1500 till 750kr, kommer inte ihåg exakt... Jag får förstås ett nytt försäkringsbrev nu som bevis. Redigerat 18 december 2015 av Guitar Nilsson
k9 (oregistrerad) Postat 18 december 2015 Postat 18 december 2015 Tror att samma försäkringsbolag kan ha lite olika regler beroende på vart i landet man bor med, så det är bäst att fråga noga. Själv har jag bytt till Länsförsäkringar Dalarnas och är nöjd med dem. Hade en brand där jag fick en bra försäkringsersättning för det jag förlorade i branden, så dem har jag testat i skarpt läge, så att säga.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.