Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er!

Jag har eventuellt ett problem med mitt liverum i min studio som jag håller på att bygga, upplever att det är väldigt mycket lågbas i rummet. Funderar på att lösa detta med hjälp av panelabsorbent och skulle hjälp med att veta vart dessa ska sitta för att göra effekt. När jag stampar i golvet så hör man massor av lågbas. Jag testade att slå på en bastrumma medan jag höll i den utan någon kontakt med golvet, och även då uppkom en hel del lågbas. Så jag antar att det är i rummet som det finns mycket bas, och inte bara i golvet.

Jag har markerat på en utav bilderna vart i rummet jag upplever basen som värst. Jag har alltså då gått runt i rummet och stampat och upplever att det hörs mest bas i det markerade området.

Jag börjar med att förklara hur liverummet är uppbyggd och vad väggar och golv består av. Finns bilder på detta nedanför. Huset som studion byggs i är ett gammalt tegelhus med väldigt rejäla väggar.

———

GOLV:

Golvet består av ett spontat trägolv på reglar cc60. Det är sågspån ända upp till sponten. Trots att sponten är 3-4 cm tjock och cc60 på reglar så sviktade golvet väldigt mycket. Jag la därför på ett lager golvspån som jag skruvade och limmade, detta gjorde golvet styvare. Basen minskade EN DEL när jag stampade på golvet, men försvann inte helt.

VÄGGAR:

Liverummet är omringat av tjocka tegelväggar. Antar att det är detta som är problemet eftersom tegel inte släpper ut ljudvåger så lätt? Jag har satt upp hörnabsorbenter och vanliga absorbenter.

TAK:

Jag är inte helt säker på hur taket är uppbyggt. Men det är iallafall ett tunt lager masonit först och sedan ett hårdare tak, gissar på trä, och sedan ett yttertak. Det är inget rum ovanför liverummet.

Jag har även i taket satt upp viss akustikförbättring.

———

Jag tycker för övrigt att det är bra akustik i rummet efter de förbättringar jag har gjort med absorbenter och diffusorer. Det är alltså bara basen som jag har problem med, eftersom jag tror att det kan bli problem att spela in instrument som framhäver bas.

Så egentligen det jag undrar är hur man får reda på vart i rummet en basvåg står (vilken vägg man ska sätta panelabsorbenten) för att kunna minimera denna med panelabsorbent. Jag kommer få mäta med mikrofon vilken hz det är som spökar, men gissar på att det är runt 50-60hz.

Eller finns det nåt bättre sätt att få bort lågbas i ett rum med tjocka hårda väggar förutom hörnabsorbenter?

Jätte tacksam för allt i hjälpande väg!

post-39191-0-11556000-1450361115_thumb.jpg

post-39191-0-04410900-1450361116_thumb.jpg

post-39191-0-98644600-1450361116_thumb.jpg

Annons
Postat

Börja förslagsvis att sätta dig in lite i rums-moder (stående-vågor ). Det behöver du säkert för att kunna diskutera.

Såklart bra idé. Du har ingen länk till någon bra sida måntro? Eller är det wikipedia som gäller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.