Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varför är priserna så jvla mycket högre i Sverige än i andra länder främst USA på vissa saker inom musik. Jag är tex just nu ute efter en Guild Starfire IV. Listpriset ligger på 36K vilket innebär att man kan få den för kanske 30K. I USA går den för listpris 2499 (om jag mins rätt) men de affärer jag kollat i har tagit runt 1600-1800 dollar (ca 12000-13000 kr) allihop. Till och med med frakt och tull är det närmare halva priset och om man desutom känner i US som affären kan skicka till först eller har tur och slipper tull kan det ju till och med hamna under halva priset. Visst kan det vara gött med lite säkerhet och jag fattar att det blir en till mellanhand om den går via en distubutör. Men vem vill betala så mycket för säkerhet om man nu skulle man ju kunna köpa två och om båda var bra sälja den ena.

Annons
Postat

Ja det kan man fan undra. Om det verkligen stämmer. Kanske det är mer kartellbildande i Sverige, färre distrubutörer fler stora kedjor eller så? 😆

Postat
Ja det kan man fan undra. Om det verkligen stämmer. Kanske det är mer kartellbildande i Sverige, färre distrubutörer fler stora kedjor eller så? 😆

Jo jag är enormt säker på att det stämmer. Jag har varit sugen på guilden ett bra tag nu och laggt en massa tid på att kolla upp allt runt omkring. Priset i Sverige har jag i och för sig bara kollat med Musikborsen, men jag ser ingen anledning till att de skulle juga, i USA har jag kolla på nätet kommer inte ihåg vilka affärer som var bäst, jag kanske överderv lite men direkt hittade jag denna genom en enkel sökning länk

Postat

Problemet ligger på enormt många plan.

Om man tex jämför priserna med Guitar Center, som är sjukt stora, så kan hela samlade musikhandlarkåren aldrig köpa lika många av en produkt som dom kan.

Nu vet jag inte vilka som gör just Guild, men jag tror att det är ett amerkiansk företag. Alltså, dom kan köpa direkt från tillverkaren, vilket sparar ett led. Minst.

Dessutom slipper dom skicka gitarren över halva jordklotet. Sånt är apdyrt.

Jag skulle tro att just Guild dessutom, inte är nån storsäljare i Sverige, även om det är fina instrument. Det gör att importören (whoever) inte tar in jättemånga. Alltså får dom betala ett högre pris. Alltså blir frakten dyrare, eftersom det är dyrare att skicka paket än container, relativt sätt. Sen ska dom tjäna pengar, musikaffären ska tjäna pengar.

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Generellt har mycket att göra med marknadsstrukturen. Få aktörer = liten konkurrens = höga priser. Så ser det ut i nästan alla branscher. Det behövs bara att det kommer in en category killer...

Kolla på Ryan Air och deras efterföljare = för tio år sedan kostade det minst 3000 att flyga reguljärt Bromma - GBG. Idag - tio år senare - kan du flyga för 600:- och välja avgångstid.

Jämför också vitvaror, TV/radio och vad som är på gång i livsmedelsbranschen.

Konkurrens är bra för konsumenten.

//nemo

Postat

LOL! Alla vet ju att Sverige är kartellandet nummer ett. Inget att snacka om. Jag köper mina grejer från usa. När jag tröttnar på dom så säljer jag dom begagnade och tjänar en hacka på köpet 😛

Postat

Om man tex jämför priserna med Guitar Center, som är sjukt stora, så kan hela samlade musikhandlarkåren aldrig köpa lika många av en produkt som dom kan.

Nu vet jag inte vilka som gör just Guild, men jag tror att det är ett amerkiansk företag. Alltså, dom kan köpa direkt från tillverkaren, vilket sparar ett led. Minst.

Jag skulle tro att just Guild dessutom, inte är nån storsäljare i Sverige, även om det är fina instrument. Det gör att importören (whoever) inte tar in jättemånga. Alltså får dom betala ett högre pris. Alltså blir frakten dyrare, eftersom det är dyrare att skicka paket än container, relativt sätt. Sen ska dom tjäna pengar, musikaffären ska tjäna pengar.

Man måste ju ändå utgå från att de svenska distubutörerna (om nu guild har någon sådan, kan hända att affärerna får beställa direkt, eller?) får gurorna billigare än guitar center säljer dom. Desutom lär de ju inte böva betala både amerikansk och svensk moms (eller vad nu deras motsvarighet heter).

Vi säger att den svenska försäljaren får betala 10000 kr Ca 1450 dollar, 1500kr frakt, tull på det vet ej hur mycket säg 10% då är vi upp i nästan 13000kr. Slutpriset är 36000 av det är 7200 kr moms. det vill säga att 20000kr är kostnader och resten är vinst. För distubutör och handlare att dela på en vinst på 16000kr på en gura som kostade 10k från början tycker jag är lite mastigt.

Postat

Jag har också undrat över våra svenska priser.

Ibanez sz320mh som jag tänker beställa från england kostar ca. 4200kr (inklusive frakt) och på Musikbörsen kostar samma gitarr 6250kr. Ca. två tusen kronor som åker i någons ficka.

Man behöver inte vara någon företagsekonom för att lista ut att att våra generalagenter kan ta sig om magen och må väl 😆

Postat
LOL! Alla vet ju att Sverige är kartellandet nummer ett. Inget att snacka om. Jag köper mina grejer från usa. När jag tröttnar på dom så säljer jag dom begagnade och tjänar en hacka på köpet 😆

Har du några bra ställen att handla ifrån som du vill dela med dig av?

Postat

Det beror på om man skickar den med flyg eller båt. Enda problemet med båten är att det kan ta veckor (eller längre tid) innan grejerna är framme, medans flyget tar ett par dar på sin höjd.

Postat
Jämför också vitvaror, TV/radio och vad som är på gång i livsmedelsbranschen.

Konkurrens är bra för konsumenten.

Ja, så länge den varar.... läste i vintras en intervju med VD:n för ngt av "de stora" inom elektroniken som förutspådde att minst en av dom skulle vara borta inom några år... klart, säljer man en TV med 25:- i vinst så går det inte hur länge som helst...

Men en sak vet jag:

när jag gick i plugget så jobbade jag extra i en affär som också hade inport av en del saker. Chefen satte en dag lille, finnige mig på att kolla över ett fabrikat o importera lite! 😆😄

Priset i Japan var fem spänn, sedan skulle det till frakt, tull, moms, grossistvinst, butiksvinst (Skulle vil sälja till grosspris så skulle ingen annan affär köpa av oss...) och en j*vla massa avgifter fram o tillbaka.

Innan ni kikar, gissa priset i butik...?

Marginalerna jag räknade på var standard i den branschen ska tilläggas...

Inte tjuvkika........

50 spänn!

Och det mesta var avgifter av olika slag....

Så till handlarnas försvar måste sägas att Sverige har mkt såna kostnader, dessutom är vi en liten sketbefolkning som inte handlar så mkt som i andra länder, sedan ligger vi långt bort=högre transportkostnader...

Men javisst, är det större prisskillnad så handlar jag också på nätet, ingen tvekan där inte...

Postat

Att jämföra med USA är minst sagt haltande, eftersom många tillverkare är protektionistiska och säljer mycket billigare till amerikanska ÅF än till utländska distributörer, vilket innebär att butikerna i vissa fall säljer billigare till konsument i USA än vad en europeisk distributör kan köpa in prylarna för. Dessutom anges alltid priserna utan moms (VAT eller Sales Tax), eftersom man inte betalar någon moms alls i vissa stater - men det är förstås lätt att lägga på 25% och även kanske 5% tull och några hundringar i frakt och försäkring, för att jämföra priserna lite mer relevant. Man är dock inte i hamn ännu, eftersom garantiåtaganden i USA väldigt ofta inskränks till 3 månader, medan det är lagstadgat med 2 års "reklammationsfrist för ursprungliga fel" i Sverige - något som distributören måste ha råd att stå för utan stöd från tillverkaren. En högre risk för garantireparationer innebär att man måste ta mer betalt för produkten för att kunna avsätta för framtida garantiärenden.

Att dessutom Sverige är en extremt liten marknad jämfört med USA lär väl knappast ha undgått någon - och mindre marknad innebär mindre försäljning, mindre inköpsvolymer och därmed lägre rabatter vid inköpen från tillverkarna.

Det är väldigt många faktorer som spelar in.

plastocid (oregistrerad)
Postat

Hur gör man om man vill beställa från USA då? Måste man känna någon där som man kan beställa till eller går de med på att skicka till Europa också? På alla sajter för amerikanska musikaffärer som jag sett står det att de endast levererar inom Mordamerika.

Och hur är det med tull osv? Hur stor chans har man att slippa? Tar man en risk när man försöker slippa, dvs kan man bli bötfälld för att man försökt komma undan om de kommer på en? Och om man nu betalar tull och moms och allt vad det är, hur mycket billigare blir det egentligen än att köpa på exempelvis musikbörsen?

Har funderat på detta ett tag men inte kommit mig för att fråga någon, men nu gör jag alltså det. 😆

Postat (redigerat)

Om du försöker smita undan från moms och tull, så är det varusmuggling, så risken finns att det bedöms som brottsligt förfarande på något sätt - även om det kanske är troligast att du bara åker på att betala moms och tull. Om det kan bli böter eller annan påföljd vågar jag inte svara på, men det beror nog på hur stora värden det rör sig om.

Ett vanligt sätt att försöka smita undan de svenska extrakostnaderna, är att låta någon bekant i USA köpa prylarna och sedan skicka till dig och ange att det är en gåva och att värdet är 0 - men om paketet blir skadat eller försvinner, så kan man ju gissa hur stor ersättningen blir... :rolleyes: Detta är dock sådant som kan bedömas som varusmuggling eller rentav grov varusmuggling och som kan drabba både avsändaren och mottagaren.

Vad händer vid eventuella garantiärenden? Jo - då måste prylarna skickas till USA för reparation, men eftersom man oftast har väldigt kort garantitid, så får man troligen lämna in prylarna till någon svensk reparatör och betala för det som hade gått på garanti om man hade köpt i Sverige...

Redigerat av Claes
Postat
Om du försöker smita undan från moms och tull, så är det varusmuggling

Eller så beställer man från England, EU... ni vet den där gråa massan som ingen riktigt har koll på. Dom har ju fixat nåt så trevligt som tull fri handel och så betalar man momsen i det landet som varan köps i :rolleyes:

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Man måste ju ändå utgå från att de svenska distubutörerna (om nu guild har någon sådan, kan hända att affärerna får beställa direkt, eller?) får gurorna billigare än guitar center säljer dom. Desutom lär de ju inte böva betala både amerikansk och svensk moms (eller vad nu deras motsvarighet heter).

Vi säger att den svenska försäljaren får betala 10000 kr Ca 1450 dollar, 1500kr frakt, tull på det vet ej hur mycket säg 10% då är vi upp i nästan 13000kr. Slutpriset är 36000 av det är 7200 kr moms. det vill säga att 20000kr är kostnader och resten är vinst. För distubutör och handlare att dela på en vinst på 16000kr på en gura som kostade 10k från början tycker jag är lite mastigt.

Två saker även om jag instämmer i ovan:

I Sverige kostar personal OTROLIGT mycket. Alltså blir all form av företagande dyrt i drift jämfört med bl a USA. Alltså högt påslag.

2. I Sverige råder liten konkurrens. Men här finns det tillräckligt många kunder som hostar upp 30K för en Guild. Värdet sätts av vad köpare är beredda att betala. Alltså högt påslag.

Postat (redigerat)

Hej!

Man kan komma på massor med argument varför Sverige är dyrare än andra länder men alla dessa argument faller ihop så fort man hittar bransher i Sverige

där priserna inte alls är högre trots att dom då borde vara det, dessa brancher är alltid kunkurrensutsatta. Kommer ihåg för en ca 5 år sedan när det vimlade

av datorbutiker i Sverige och priserna bara var lite högre än i USA inklusive moms, exklusive moms var priserna t.o.m. lägre! Likadant med lågpris-möbler och

kläder som i.a.f. varit betydligt billigare i Sverige än i USA och där konkurrensen likaså varit avsevärt högre i Sverige än i USA inom dessa områden med lokale

IKEA och HM-handlare i spetsen! Sedan huruvida nu detta här med konkurrens är någonting bra eller dåligt, det får andra avgöra!

Redigerat av Peder
Postat
Ta reda på vad en Svensk Volvo kostar i USA då.

Sedan 1999 är Volvo en amerikansk bil, Volvo personvagnar ägs av Ford Motor Company.

Välj ett annat företag istället...

Postat

Jag är väldigt känslig när det gäller gitarrer just, jag vill gärna spela och känna på dom, egentligen lära känna dom lixom innan jag köper den.. Om man får hem en gitarr som man inte trivs med, är det ju som en mardröm. Gitarrer är så individuella, och det finns bra och dåliga exemplar.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Hej!

Man kan komma på massor med argument varför Sverige är dyrare än andra länder men alla dessa argument faller ihop så fort man hittar bransher i Sverige

där priserna inte alls är högre trots att dom då borde vara det, dessa brancher är alltid kunkurrensutsatta. Kommer ihåg för en ca 5 år sedan när det vimlade

av datorbutiker i Sverige och priserna bara var lite högre än i USA inklusive moms, exklusive moms var priserna t.o.m. lägre! Likadant med lågpris-möbler och

kläder som i.a.f. varit betydligt billigare i Sverige än i USA och där konkurrensen likaså varit avsevärt högre i Sverige än i USA inom dessa områden med lokale

IKEA och HM-handlare i spetsen! Sedan huruvida nu detta här med konkurrens är någonting bra eller dåligt, det får andra avgöra!

Hur gick det sen för dessa lågprisaffärer i databranschen? Finns de kvar?

sen jämförelsen med USA får man ju inberäkna verkan av importtullar till o från olika länder. Varor som tillverkas i USA beläggs inte med tull medan importerade varor beläggs. Datorer byggs oftast i asien.

Hur som helst, klart konkurrens påverkar.

Postat (redigerat)

" Hur gick det sen för dessa lågprisaffärer i databranschen? Finns de kvar?"

Jag vet men det var nog mest utav andra anledningar, ty IKEA och HM finns ju trots allt kvar!

Redigerat av Peder
Postat (redigerat)

Clavia syntar byggs i Sverige va? I alla fall hade jag för mig det och kollde upp priser i Sverige gemnfört med USA. De är billgare i USA, trots alla tullar och grejer. Desutom ganska mycket listpriset i Sverige är 30% högre och det pris man får betala är ännu lägre under 10k gämfört med i sverige där man kanske kan pruta till 15K eller nått.

Edit: En liten miss

Redigerat av Tobbe
Postat (redigerat)

Hej!

Jo, tror det. Likadant är det med Reason (Propellerhead) och även fast 3.0 blev rekordbillig i Sverige är den ändå än billigare i USA (exkl mums, o tull o frakt o allt)

Redigerat av Peder
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Jag vet men det var nog mest utav andra anledningar, ty IKEA och HM finns ju trots allt kvar!

😛 Fast min poäng var att för låga priser leder till konkurs, även om man säljer mycket. Man går ändå back.

H&M o IKEA kan jag inget säga om. Vet för lite om deras prisläge i USA. 😳

Postat

😛 Fast min poäng var att för låga priser leder till konkurs, även om man säljer mycket. Man går ändå back.

H&M o IKEA kan jag inget säga om. Vet för lite om deras prisläge i USA. 😳

Räknar man med att det är olika/ingen moms har ikea ca samma priser i Sverige och USA

Postat

Hej!

Jo, Ikea har samma priser i USA men de amerikanska lågprismöbelhandlarna som fanns där innan IKEA kom dom hade typ dubbla priserna - ungefär som

Svenska Hifi och musikaffärer har nu... innan någon Tysk kommer in på marknaden och äter upp dem allihopa 😳!

Postat
Ta reda på vad en Svensk Volvo kostar i USA då.

Sedan 1999 är Volvo en amerikansk bil, Volvo personvagnar ägs av Ford Motor Company.

Välj ett annat företag istället...

Så kan man ju säga om nästan allt då...eftersom nästan allt görs i asien nu för tiden

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.