Xelo123 Postat 12 december 2015 Postat 12 december 2015 (redigerat) Tjena! Någon som vet hur man på ett smidigt sätt gör så att vocalen både är ljus och mörk samtidigt? Här är ett exempel på hur jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=aZ5gkJDmZv4 Har ingen direkt jättekoll på hur det ligger till när man pitchar vocals. DAW: FL studio Redigerat 12 december 2015 av Xelo123
van Caine Postat 12 december 2015 Postat 12 december 2015 Ja. Man spelar in en tjej och en kille. Så har de gjort här.
drloop (oregistrerad) Postat 12 december 2015 Postat 12 december 2015 Jag tror faktiskt att man tagit tjejens röst och pitchad den med tex Melodyne eller en pitchshifter plugg alternativt helt enkelt kopiera audiospåret med sången och pitcha ned det kopierade spåret.
drloop (oregistrerad) Postat 12 december 2015 Postat 12 december 2015 Annars gör man som van Caine säger.
Xelo123 Postat 12 december 2015 Trådstartare Postat 12 december 2015 (redigerat) Ja. Man spelar in en tjej och en kille. Så har de gjort här. Ja, det är fullt möjligt att dem gjort. Men detta var ett exempel på hur jag ville få till vocalen med endast en originalröst. Här är ett annat exempel, där det endast är en tjej, Noonie Bao som är sångaren: Redigerat 12 december 2015 av Xelo123
ostfisk Postat 12 december 2015 Postat 12 december 2015 Tror på Dr Loop. De har haft en opitchad verision och en verision som är nerpitchad en oktav. I Aviciis låt så har han använt Harmony Engine eller liknande. Eller gjort det manuellt med typ autotune eller melodyne. Det är i alla fall trestämmigt, där orginalrösten är på topp och de andra två stämmorna är nedpitchade. Dessa tre stämmor följer sedan ackorden i låten.
Joakimbuller Postat 12 december 2015 Postat 12 december 2015 Finns ju lite olika sätt att göra det där på, antingen använder du dig av olika pitchtools såsom melodyne, antares autotune, waves pitchshifter eller liknande, använder du det sättet så hade jag kollat över formanten om funktionen finns för att göra det lite snyggare. Annars är det i Aviciis låt någon form av Vocoder, man ändrar om rösten till en synth kan man säga, på så vis kan man skriva harmonier, typiskt som Cazzette gör, exempelvis i Togheter!
AtoneMusic (oregistrerad) Postat 12 december 2015 Postat 12 december 2015 Själv använder jag ableton live där man kan använda warping. Då kan man bara sätta tempot och sedan sänka pitchen på en till -12. 🙂
Naymari Postat 12 december 2015 Postat 12 december 2015 Pluggen Little Alterboy från soundtoys är grym till att skapa en sådan effekt. 1
drloop (oregistrerad) Postat 12 december 2015 Postat 12 december 2015 Jag har kört e Ja, det är fullt möjligt att dem gjort. Men detta var ett exempel på hur jag ville få till vocalen med endast en originalröst. Här är ett annat exempel, där det endast är en tjej, Noonie Bao som är sångaren: https://www.youtube.com/watch?v=R43PCsV92R4 Jag har kört en liknande effekt på vårt senaste släpp på sången. Då använder jag Reasons Neptune för effekten. https://open.spotify.com/track/3BXoMeVDPxSan7t5Ln7plx
D Vibe Postat 13 december 2015 Postat 13 december 2015 Jag tycker det låter som en röst som dubbas av en nedpitchad variant av samma. Även övertonerna låter pitchade så det är nog en "fulpitch" 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.