Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu är det dags att bygga studion. Vi sätter igång i helgen. Alla tips är välkomna. Kör bilder etc snart. Det ska byggas i ett dubbel garage. Må bäst! Ken Ring

Annons
Postat

Det är i ett dubbelgarage, tanken är att bygga en riktigt fet studio för en gång skull och stanna där.

Har köpt ett 380kvm hus där garaget blir platsen för studion.

Vi tänkte bygga golvet med decibel matta, golvspackel, golvspån och heltäckningsmatta. Decibel mattan är för att få det flytande golvet.

Vi bygger väggar med golvgips, isolering och stål reglar. Tänkte limma gipset så man slipper läckage genom skruv hålen etc..

Här kommer första bilderna, måste bära ut skräp och röja. Hehe.

Nu kör vi!!!

post-39943-0-35864400-1449918375_thumb.jpgpost-39943-0-13937600-1449918377_thumb.jpgpost-39943-0-44041500-1449918378_thumb.jpgpost-39943-0-67932300-1449918379_thumb.jpgpost-39943-0-84160600-1449918380_thumb.jpg

Postat

Du kanske borde Ring(a) en akustiker!!?? Skämt å sido, det är alltid bra att kontakta en akustiker om inte för att rita hela studion men få lite konsultation för bästa resultat. Lycka till!

Postat

Tror jag klarar det. Har ju levt i studios sen 94...

Jo fast många gör onödiga fel och kanske får sämre resultat än vad de hade fått om de bara gått till ett proffs från början. Som sagt jag tror säkert du kan få konsultation för en vettig peng.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det där blir bra och hemma också vilket är guld. Det gör det ju också möjligt att dra upp några lägen i själva huset om du har några rum där det är lite bra ljud så kan man ju få det riktigt avslappnat och trevligt vid behov eller lust.

Lycka till

Postat (redigerat)

Saker att tänka på:

Finns det grannar nära? Vill du undvika att störa dessa om det nu finns grannar nära? Då blir det svårare och dyrare... Om inte ljudisolering mot grannar eller övriga huset är ett problem så är det mycket lättare/billigare att få till ett OK resultat.

Ventilation: bra ljudisolerade rum är ju täta som aset själv och då blir det lite knepigt med bra luftflöde, och det behövs oftast ventileras mekaniskt med fläkt. Ventilationen läcker ofta mycket ljud både ut och in i rummet om man inte planerar ordentligt. En studio med taskig luft är inte kul att jobba i och man riskerar att få problem med mögel, glöm inte planera ventilationen innan bygget är igång.

Akustik: bara för att rum är väl ljudisolerat ut så låter det ju inte bra inne i rummet för det. Därför är mitt tips ta hjälp av en akustiker innan bygget eller i värsta fall efter.

Att få hjälp med både design och/eller akustik åtgärds planering kostar inte mer än några tusenlappar och kommer göra stor skillnad på slutresultatet.

Jag håller nu själv på med sluttampen på mitt bygge, i ett garage, och är sjukt glad att jag tagit hjälp av akustiker för att få till akustiken. Kolla in mitt bygge på

http://forum.studio....tteraenggarage/ om du vill...

Sist, kalas med ett till studiobygge! Lycka till, kör hårt och uppdatera med foton och info, det är det roligaste att läsa om. 🙂

Redigerat av SvenTumba
  • 2 veckor senare...
Postat

Hejsan! Kul med ditt bygge.

Lite feedback på din tänkta konstruktion:

Du bygger i garage där plattan är under mark. Detta är en riskkonstruktion (oavsett bra dränering) som jag tycker du bör ta höjd för.

Gjut igen golvbrunnen för att förhindra vatteninträngning i konstruktionen ifall du får bakfall på dagvattnet.

För att Decibelmattan ska fungera som tänkt behöver en ny platta gjutas ovanpå. Att göra detta med flytspackel är extremt dyrt.

Bättre alternativ är att bygga ett flytande golv med isolat regelsystem ovanpå befintligt betongolv. Eventuella ojämnheter shimsar du upp under polyuretankuddarna. På så sätt får du en luftspalt mellan betongplattan och det flytande golvet.

Ovanpå Isolat-reglarna skruvar du sedan 2 lag ceminwood (svårt att få tag på) eller 4 lag golvgips med noisekiller dämplim mellan skivorna. Dra ut skruvarna efter limmet torkat.

Om du bygger väggarna vilandes på det flytande golvet lägger du dubbla Isolat-reglar under syllen för att ta upp linjelasten från väggar och tak.

Vad gäller väggarna så behöver du inte limma skivorna. Det viktiga är saxade hörn och att undvika generalskarvar.

Postat

Låter bra, men problemet är att vi har extrem låg takhöjd att leka med. Det du föreslår känns väldigt tjockt och kommer ta mycket höjd ifrån oss?

Postat

Golvkonstruktionen jag beskrev bygger 100 mm.

Att flyta spackel ovanpå Decibelmattan kommer inte bli bra bla. för att produkten inte är gjord för att användas riktigt på det sättet, att bära vägglast tex.

Om takhöjden är knapp får du bygga en semiflytande konstruktion, dvs. att väggarna står på betongplattan med sylomerremsa mellan betonggolv och syll.

På bef. betonggolv kan du lägga platonmatta och önskat ytskikt ovanpå detta.

Postat

Sho wellness!

Jag är hantverkaren på plats!

Jag vet från flera källor att en decibelmatta (decibel 3) på betongunderlag och därefter fiberförstärkt flytspackel med nät om ska klassas som självbärande och kommer inte att ha några som helst problem! Så det gäller att få så hög densitet som möjligt, alltså så mycket tyngd som möjligt på decibel mattan där det nu spelar stor roll över hur mycket som byggs där takhöjden inte är tillräcklig!

Fiberförstärkt flytspackel minst 15 mm med nät klassas som självbärande

I detta fall runt 30 mm!

Ännu stabilare!

Min fråga är !

++Flytande golv i förhållande till vägg kobstruktioner++

Bör man bygga väggarna först efter ytte väggarna med en luft spalt emellan innan man går på med decibel mattan med upp vik och därefter flyttpacklart eller

Golvet först innan väggarna ¡??

I Min värld så bör man bygga väggar runt omkring först med en filmtittande under och i rummet decibel matta med upp vik!

Synpunkter?

Postat (redigerat)

Det upplägg du beskriver blir dock inte en fullt flytande konstruktion där väggarna vilar på en vibrationsisolerad tung platta som är mekaniskt frikopplad från golvbjälklaget. Det yttre skalet behöver också förstärkas upp vad gäller väggar, tak, fönster, genomföringar osv.

Decibel mattorna (främst dB 3 & dB 4) är bra produkter och används främst som stegljudsdämpning för bostäder osv. Dock så kommer du aldrig uppnå samma Rw med denna metod jämfört med konstruktionen jag beskrev ovan.

Mitt råd är att först göra en behovsanalys över hur mycket ljudisolering ni behöver. Kommer ni tex använda studion som replokal med trummor osv.

Kanske räcker det med en semiflytande konstruktion?I så fall slipper ni flyta på dB mattan och därmed spara väldigt mycket mycket pengar i dyrt material.

Jag ser nu på bilderna att takhöjden är väldigt låg. Spontant, utan att vare sig veta era behov eller att räkna på det, skulle jag nog pendlat ned ett hangerstak med 3 lag gips och förstärkt upp väggar och fönster och sedan anpassat livemusik till tider då det inte stör omkringliggande verksamhet.

Redigerat av wellness music
Postat

Ok det kommer inte spelas trummor men har rätt feta monitorer. Dynaudio B15A-B eller vaddom heter. Hehe. Vad är bästa konstruktionen för det? Haha vi måste bestämma oss nu..

Postat

Orsaken varför vi i detta fall tänker på flyta golvet är även pga dess ojämnheter!

Som sagt ett källaren golv som är ojämn!

När du pratar om Rw så har det lite med luft ljud att göra och med tanke på att detta är "bottenplan så kan inte det transporteras neråt utan mer för att minska vibrationerna med decibel mattan!

Synpunkter?

Postat

Ett semiflytabde golc på mattan hade orsakat knarrar då jag förstår det som skivmaterial som ex ex antal golvgips etc!

Golvet är ojämn vilket hade lett till andra nackdelar!

Visst kostar flytspackel lite men resultatet tror jag för med sig sina fördelar!

Hade man kört ex antal golvgips etc med allt lim som behövs så blir differansen inte så mycket i dollar!

Postat

Väggar runt kring hade man kunnat köra med stål skenor med tätning under och göra med trä reglar och Ljudmassa överallt!

Självklart inga generalskarvar utan förskjuten skarv vid varje lager! Speciellt vid skarvarna! .

Viktigt även att köra massa Ljudmassa, ljudfog i alla skarvar och hörn etc!

Enligt mina erfarenheter så är trä bättre än stål som väggkonstruktion , tänkte så köra golvgips i väggarna minst 2 lager

  • 9 månader senare...
  • 8 månader senare...
Postat

Tja. Nu är vi igång igen!! Nu gasar vi!

Vi tänkte köra taket med hatt profiler med ISO i och sen två gips.

En golvgips, en väggips skiva. Spottar på det.

Vi funderar på att även lägga 4cm akustikplatta.

Men är oroliga för låga taket. Så vi testar utan. Det blir en sluss med två 35 decibel dörrar med hel glas i samma decibel.

Rutan mellan rummen ska vara två glas. Ett lutande laminerat 6mm.

Och ett dubbelt glas med två limmade 6mm i ett totalt glas på 12mm.

Vad säger ni?? Funkar. Sen hoppar vi på ventilation.

Hojta med tips om någon har..

post-39943-0-17238700-1499088981_thumb.jpg

post-39943-0-85430000-1499089002_thumb.jpg

post-39943-0-21792800-1499089021_thumb.jpg

post-39943-0-17813500-1499089040_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.