Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har nyligen flyttat till ett parhus med min fru. Våra hus delas där vardagsrummet är, alltså är dessa rum vägg i vägg. Mina grannar är ca 15 år äldre än mig men drar på sin bas till surroundljud systemet varje fredag och lördag kväll kl 17.00 som om de aldrig har haft råd med bas tidigare - bara dunk helt enkelt. Vill inte verka alldeles för gnällig mot dem, till en början i alla fall, och låta dem leva ut sin 50 års kris genom sin baslåda.

Hur gör jag för att helst bli av med basljudet helt och hållet som kommer från grannen? (Om det går) Är villig att ta emot alla tips oavsett kostnad. Räkna med att jag har noll erfarenhet av resa en vägg/isolera etc. Men tar gärna på mig nya utmaningar.

Förstår att det kanske inte går att få bort basljudet helt eftersom grannen förmodligen också behöver ljudisolera då vi delar stommar/tak/grund etc. Men jag har läst tidigare om att det är lättare att få bort basljud/musik och annat från fester genom att bygga en extra vägg fristående från den andra med luftrum i vårt vardagsrum. Stämmer detta?

I så fall:

- Rekommenderat material?

- Rekommenderade mängd isolering samt typ av isolering?

- Rekommenderat luftrum?

- Något som ska göras på befintlig vägg innan jag sätter upp en ny?

- Vad kan slutkostnaden hamna på? Utan att anlita hantverkare samt med om ni har koll?

Jag vill samtidigt visa respekt mot min granne då även jag kommer dra på hög musik i framtiden - dock inte varje helg eller bara köra bas för att få lite extra "jag har grymt ljud känsla"

Tack för eventuell hjälp, uppskattas verkligen! Säg gärna till om jag är helt ute och cyklar, all hjälp mottages

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Lägger mig i för att jag också är intresserad av en lösning då jag har rollen som grannen som gärna tittar på film med mycket tryck i. Är dock inte i någon 50-års kris än men närmar mig 40. 😉 Dessutom är jag i tankar att inom ett år bygga ut surroundljudet med några högtalare till och kommer då förmodligen att bygga om väggarna så att jag kan gömma kablarna i dem.

Jag har hört precis samma sak att en till vägg med luftspalt kan ta bort en del bas som går igenom väggen men min följdfråga är hur mycket ljud färdas i diagonal riktning. Måste man isolera i taket också för att dämpa ordentligt?

Postat (redigerat)

Jag skulle göra som följande för att isolera mot era grannar :

1.Limma på ett alt. två lager gips på befintliga vardagsrumsväggen med förskjutna skarvar samt akustikfog runt etterhörnen m.a.o där vägg möter tak , Golv & vägg.

Vill du vara riktigt seriös kan lägga Green Glue mellan lager ett & två , har dock inte använt denna produkt så vet inte riktigt hur bra den är i verkligheten.

2. Sedan bygga en fristående vägg ca 20 mm från den befintliga väggen med 70 mm Ljudutlägg , Isolering mellan reglarna och sedan två lager gips på detta med förskjutna skarvar och akustikfog mellan första och andra lagret samma som på vägg ett.

Kostnader är enkel att räkna ut på etc Byggmax hemsida bara räkna fram hur många kvadrat väggen blir och addera det in i deras kalkylator.

Det materialet du kommer att behöva är :

8 st 70 mm ljudutlägg om ditt rum är ca 5 m brett.

12 st mm Plåtreglar ( gärna C+ klass ) CC regel avstånd 450 mm ( Centrum-Centrum)

2 st paket Isover Piano 450 mm för stålregel

24 st 13 mm 900X2500 gipsskivor

4-6 tuber Akustikfog

4 tuber Maxibond lim alt Sättlim alt 1-2-3 Lim ( Samma produkter olika tillverkare )

1 pkt Gipsskruv enlager mot plåt ( Utan borrspets )

1 pkt Gipsskruv tvålager mot plåt ( Utan borrspets )

1 pkt 13mm Montageskruv Utan borrspets )

Green Glue till 12.5 kvm om du vill lägga pengarna på det

Skull tippa på att kostnaden för materialet landar på ca 12 - 15 000 kr exklusive Green Glue.

Arbetstiden för en hantverkare är runt 16 tim inkl hämtning av material , Fika raster , Tidrapportering , Fakturering , Tanka bilen , Ciggpauser , Prata i telefon , Kolla Fejjan osv.

Sedan tillkommer målning av väggen om du inte tänkte göra det själv.

Så total kostnaden om du anlitar hantverkare landar nånstans runt 20 - 25 000 kr.

Om du gör det själv ungefär hälften så dyrt förutsatt att du har alla verktyg , bitsar , akustikfog spruta Gipssåg , Gipsrasp , .

Redigerat av Piccazzo
pme (oregistrerad)
Postat

Hopplöst skulle jag nog säga. Din stomme sitter ihop med din grannes stomme. Det är nog billigare att köpa ett fristående hus.

Postat

Är det ett äldre radhus med kontinuerliga/gemensamma bjälklag och lätta mellanväggar är det inte helt lätt att uppnå en god ljudisolering utan genomgripande ingrepp i konstruktionerna. Vad som är rimligt att göra är ungefär som Piccazzo beskriver ovan. Är taket en svag punkt kan ett nedpendlat gipstak (hangers-tak) även ge en förbättring.

Ljudet letar sig även in vid alla knutpunkter (flankljud), så även där är det viktigt med täta och frikopplade konstruktioner.

Vid nyproduktion ser man till att dela på konstruktionelemente (plattan tex.) och knutpunkter just för att förbättra ljudisoleringen. Dock så är det rätt vanligt att man slarvar i praktiken under uppförandet vilket ger just sådana problem som TS beskriver.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.