Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fick ett par nya akg 271 av min dotter, försÀljaren sa att de var det bÀsta som fanns typ till henne. SjÀlv har jag lyssnat med ett par akg 141 frÄn 80 talet som jag Àr mycket van vid, men Àr nu pÄ vÀg att byta. Jag har aldrig provat ett par 271 innan dÄ jag förlitade mig pÄ 141, men sÄ förvÄnad jag blev nÀr jag provade dessa lurar,tyvÀrr inte mot det positiva hÄllet.

Mitt första intryck av 271 dĂ„, ja... jag tycker de lĂ„ter burkiga, mellanregistret Ă€r högt ,och basen lĂ„ter... ja vad ska man sĂ€ga, typ saknad as hell. Diskant lĂ„ter vĂ€l hyfsat bra. Men jag tycker det lĂ„ter mer eller mindre som en trattgrammofon över dom. 😄 möjligt att man inte Ă€r van vid dom efter typ 2 dagar, men va fan.. ska de lĂ„ta sĂ„ trĂ„kigt om dom? de lĂ€cker dessutom i underkanten pĂ„ dom typ. Priset pĂ„ dom var ju högt nĂ€r de kom ut, sĂ„ dĂ„ undrar man om de Ă€r vĂ€rda pengarna och om man ska ge dom en chans och lĂ€ra sig dom riktigt.

SÄ vad kör ni andra med nÀr ni mixar/inspelning mm, jag menar AKG 271 var knappast imponerande lurar tycker jag, eller har man fel?

Annons
Postat (redigerat)

AKG 271mk2 Àr ett par trackinglurar som anvÀnds för att man ska höra instrumenten nÀr man stÄr i rummet och spelar. Lite trattiga i ljudet för att kunna fokusera pÄ sin slinga (mellanregister) som man behöver sÀtta pÄ tapen.

Ska absolut inte anvÀndas o mixas i om man inte vill gissa i basen och diskanten.

Redigerat av Martin
Postat

Hepp, jag har ett par MkII:or och de har jag haft att bÄde tracka och mixa med de senaste 7-8 Ären och jag har dÄ klarat mig. DÀremot upplever jag jag tvÀrtom vad kardo menar (att basen lyser med sin frÄnvaro); jag upplever att basen nÀstan Àr för stark ibland.

NĂ„ja, om jag upplever nĂ„gra brister med mina lurar vid mix, kompletterar jag med mina smĂ„tting-Adams (A3X) samt min egen hemmastereo-rigg (som rockar basflĂ€sk) frĂ„n tidigt 2000-tal 🙂

Det handlar vÀl om vana, antar jag...

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

AKG 271mk2 Àr ett par trackinglurar som anvÀnds för att man ska höra instrumenten nÀr man stÄr i rummet och spelar. Lite trattiga i ljudet för att kunna fokusera pÄ sin slinga (mellanregister) som man behöver sÀtta pÄ tapen.

Ska absolut inte anvÀndas o mixas i om man inte vill gissa i basen och diskanten.

Precis! Men man kan undra varför de skriver universal genisus for monitoring, mastering, studio bla. hÀr http://www.akg.com/pro/p/k271mkii

och mĂ„nga anvĂ€nder dom till studio mixning med, sĂ„ man blir liksom totalt förvirrad ju. Lyssna pĂ„ butik Ă€r ju en sak, men komma hem med ett par lurar som man upptĂ€cker, fan det hĂ€r funka inte att mixa i Ă€r inte sĂ„ roligt, musik affĂ€ren lĂ€r ju bli ganska trött pĂ„ en efter 3 hörlurs byte typ 😆 sĂ„ det mĂ„ste ju finnas typ nĂ„gra lurar som folk gillar till mixa gitarr-baserad rock / metal musik och annan typ till house musik mm

Det Ă€r ju en djungel bland lurar och vĂ€lja mellan 🙂

Postat (redigerat)

Hepp, jag har ett par MkII:or och de har jag haft att bÄde tracka och mixa med de senaste 7-8 Ären och jag har dÄ klarat mig. DÀremot upplever jag jag tvÀrtom vad kardo menar (att basen lyser med sin frÄnvaro); jag upplever att basen nÀstan Àr för stark ibland.

NĂ„ja, om jag upplever nĂ„gra brister med mina lurar vid mix, kompletterar jag med mina smĂ„tting-Adams (A3X) samt min egen hemmastereo-rigg (som rockar basflĂ€sk) frĂ„n tidigt 2000-tal 🙂

Det handlar vÀl om vana, antar jag...

VĂ€nligen,

CHAE

Va... stark bas??? kanske det Ă€r fel pĂ„ mina? Fast man lĂ€ser ju att mĂ„nga folk uppfattar dom som basfattiga ,vad ska man tro pĂ„ nu vet man varken ut eller in. 😄

Redigerat av kardo
Postat

[...] Det Ă€r ju en djungel bland lurar och vĂ€lja mellan 🙂

Vore ju trist om du gick vilse 🙁

Se bara hur det gick för Fawcett; han försvann i djungeln och dök aldrig upp igen. SlĂ„r vad om att han stĂ€lldes inför bĂ„de AKG, Sennheiser, Audio-Technica och Beyerdynamic och resultatet vart katastrofalt 😼

Va... stark bas??? [...]

Yep'r, sĂ„ upplever jag dem 😑

Postat

SÄ vad kör ni andra med nÀr ni mixar/inspelning mm, jag menar AKG 271 var knappast imponerande lurar tycker jag, eller har man fel?

Focal Spirit Pro, bÄde för mix och inspelning. Hade AKG K271 förut, men sÄlde dem relativt snabbt.

Postat (redigerat)

Precis! Men man kan undra varför de skriver universal genisus for monitoring, mastering, studio bla. hÀr http://www.akg.com/pro/p/k271mkii

och mĂ„nga anvĂ€nder dom till studio mixning med, sĂ„ man blir liksom totalt förvirrad ju. Lyssna pĂ„ butik Ă€r ju en sak, men komma hem med ett par lurar som man upptĂ€cker, fan det hĂ€r funka inte att mixa i Ă€r inte sĂ„ roligt, musik affĂ€ren lĂ€r ju bli ganska trött pĂ„ en efter 3 hörlurs byte typ 😆 sĂ„ det mĂ„ste ju finnas typ nĂ„gra lurar som folk gillar till mixa gitarr-baserad rock / metal musik och annan typ till house musik mm

Det Ă€r ju en djungel bland lurar och vĂ€lja mellan 🙂

DÄlig marketing... det gÄr ju att mixa i dem sÄklart. men de har ett vÀldigt annorlunda ljud mer midbetonat sÄ att sÀga, lite som en en stratocaster

Redigerat av Martin
Postat (redigerat)

Focal Spirit Pro, bÄde för mix och inspelning. Hade AKG K271 förut, men sÄlde dem relativt snabbt.

Ja..AKG 271 Àr inte vad jag vill ha .

SÄg pÄ en annan trÄd hÀr om dom, och lÀste pÄ Sound On Sound om Focal Spirit Professional , och de ska jag definitivt kolla upp imorgon.

Redigerat av kardo
Postat (redigerat)

DÄlig marketing... det gÄr ju att mixa i dem sÄklart. men de har ett vÀldigt annorlunda ljud mer midbetonat sÄ att sÀga, lite som en en stratocaster

Ja ungefĂ€r som stratocaster 😄 jag tĂ€nkte först hur ska man kolla en mix/mixa mm med dessa, dĂ„ det var en sĂ„dan skillnad frĂ„n Akg 141 ,och de Ă€r ju inte sĂ„ super bra precis!. 😆

Redigerat av kardo
Postat

Jag har oxÄ testat dem lite snabbt, vÀldigt lite bas. De jag tycker jag fÄr till bÀst mixar med nu Àr öppna DT 990 Pro. DÀr finns det bÄde bas mid o diskant.

Jag har Àven ett par HD 600 jag sÀllan anvÀnder, om nÄn ev vill köpa dem... De Àr mer detaljrika i midden Àn DT 990, men jag gillar DT 990 bÀttre ÀndÄ. Det Àr nog vÀldigt olika hur vi upplever ljud, Àven unga mÀnniskor med oförstörd hörsel hör ljud vÀldigt olika tror jag.

Postat (redigerat)

Jag har oxÄ testat dem lite snabbt, vÀldigt lite bas. De jag tycker jag fÄr till bÀst mixar med nu Àr öppna DT 990 Pro. DÀr finns det bÄde bas mid o diskant.

Jag har Àven ett par HD 600 jag sÀllan anvÀnder, om nÄn ev vill köpa dem... De Àr mer detaljrika i midden Àn DT 990, men jag gillar DT 990 bÀttre ÀndÄ. Det Àr nog vÀldigt olika hur vi upplever ljud, Àven unga mÀnniskor med oförstörd hörsel hör ljud vÀldigt olika tror jag.

Tack Nilsson! Beyerdynamic dt990 pro LÀste lite om dom , och ska försöka testa dessa med + nÄgra andra innan man bestÀmmer sig.

Det Ă€r lite svĂ„rt nĂ€r det finns sĂ„ mĂ„nga att vĂ€lja pĂ„, man vill ju inte typ köpa nĂ„got dĂ„ligt, och sen reta sig pĂ„ det. 😄

Och man ska inte tro att man kan gĂ„ efter högt pris , för ljudet varierar en hel del pĂ„ dom mĂ€rker man. 🙂

Redigerat av kardo
Postat (redigerat)

Tack Nilsson! Beyerdynamic dt990 pro LÀste lite om dom , och ska försöka testa dessa med + nÄgra andra innan man bestÀmmer sig.

Det Ă€r lite svĂ„rt nĂ€r det finns sĂ„ mĂ„nga att vĂ€lja pĂ„, man vill ju inte typ köpa nĂ„got dĂ„ligt, och sen reta sig pĂ„ det. 😄

Och man ska inte tro att man kan gĂ„ efter högt pris , för ljudet varierar en hel del pĂ„ dom mĂ€rker man. 🙂

Gör sÄ hÀr; gÄ till din lokala hökare, lÄna hem ett gÀng lurar och lyssna i lugn och ro. Sedan bestÀmmer du dig och tjackar de du tycker Àr bÀst. Risken för att köpa grisen i sÀcken Àr obefintlig och du slipper förlita dig pÄ andras upplevelser.

VĂ€nligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Bara för att det ska vara extra vrÄngt sÄ lÄter inga hörlursförstÀrkare exakt lika heller. Jag har en Argon HA1 som jag anvÀnt mest under nÄgra Är. Men nu har jag kommit pÄ att den skÀr aningen bas och boostar aningen diskant, sÄ i de andra lurförstÀrkarna jag har, en sitter i YamahastÀrkaren jag driver monitorerna med, en i portastudion, en i en Behringer o en i Macdatornblir det lite dovare ljud, men sÀkert mer rÀttvisande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.