Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå, hoppas jag postar detta i rätt del av forumet nu!

har en liten fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med!

Det är så att jag bor i lägenhet där jag har min lilla "hemstudio". Har tidigare spelat in gitarr

med varierande resultat med en liten laney-kombo som låter sådär och en sm57.

Men nu har jag lånat en marshall JCM800 2203 1995 Limited edition Folkesson-moddad av en kompis.

Jag har en 4x12" eller 4x10"-låda men funderar på att köpa en liten 1x12" då jag inte har oändligt med plats.

Till min fråga då, eftersom jag bor i lägenhet är ju ljudnivåerna något jag måste ta hänsyn till.

Finns det något sätt att spela in utan låda och ändå få ett ok resultat?

Jag vet att när vi spelade in med mitt förra band så körde vi med just denna toppen och jag är ganska säker på att studion bara kopplade toppen till en låda för att den skulle få jobba men att dom bara tog en line-signal från toppen och körde med någon typ av kabinettsimulator typ.

Vill minnas att jag någonstans läst/hört att en rörstärkare måste jobba mot något för att man inte ska bränna den?

Har sett att det finns något som kallas hotplate som jag förstått det som att det ska göra att toppen får jobba hårdare men ändå hålla nere volymen, hur funkar det?

Eller är det bästa alternativet att kanske bygga någon form av isolationslåda för att kunna dra på volymen?

mvh, Peter

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Aldrig haft en hot plate men kritiken mot såna är att attacken blir lidande. En Torpedo cab kan vara en bra lösning istället men å andra sidan är den inte billig.

Postat (redigerat)

Tänkte också torpedo-cab, men de kostar en slant.

Jag vet inte vad du har för budget eller krav eller musikstil, men efter att ha gått igenom antalet mjukvaror (Guitarrig, Amplitube, TH2, Peavey, Le Cab m.fl.) och multieffektpedaler, edit: och uppmickning av rörstärkare, skaffade jag för ett tag sedan en rör-förstärkare med inbyggd s.k. "dummy load". Den kostade oxå en slant, men löser i stort sett alla problem med både grym rör-dist, otroligt bra cabinettemulering, samt stöd för re-amping. Den har dessutom riktigt bra clean-ljud och schysst reverb. Du kan även driva en låda ifall du vill.

http://www.thomann.d...y_irtstudio.htm

ps. Mitt första exemplar pajjade efter en timme, men Thomann var snabba med att skicka en ny, och den nya fungerar klockrent. Är sjukt nöjd med gitarrljudet.

Redigerat av Cathrine

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.