kaffe Postat 19 april 2005 Dela Postat 19 april 2005 (redigerat) Tänkte bara höra efter vad folk här har för erfarenheter av portastudios, då helst digitala såna. Nu har jag ledsnat ur på allt vad datorer heter, eftersom alla datorer jag någonsin haft förr eller senare blivit hemsökta av hin håle själv och efter en snabbkik på vendolin upptäckte jag att en porta som kostade 40000:- för fyra år sen kostar 7000:- idag, så nu blir det loppmarknad på mina grejer härhemma. Så, kan någon dela med sig, eventuellt tipsa, om någon rolig maskin. Helst med inbyggda (bra) effekter. Redigerat 19 april 2005 av kaffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
denton (oregistrerad) Postat 20 april 2005 Dela Postat 20 april 2005 (redigerat) Jag använder en Roland VS-1824CD som jag tycker är en underbar maskin att jobba med en hel del inbyggda effekter bla förstärkarsimulatorer, reverb, delay + en massa annat godis. Annat kul mix automation, mastring mm mm Redigerat 20 april 2005 av denton Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claesson Postat 20 april 2005 Dela Postat 20 april 2005 Ta en titt på Zoom's grejer. Dom har en del schyssta.. och relativt billiga.. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 20 april 2005 Dela Postat 20 april 2005 Har en Zoom MRS-1608 som är kanon att ha. Lätt att ta med överallt och framförallt så är den knäpptyst om man tycker fläktar från datorn stör. http://www.polysonic.com/zoom.html#MRS16108 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 20 april 2005 Dela Postat 20 april 2005 (redigerat) Har oxå lite funderingar på DIGIPOTTA 😉 nån som har erfarenhet av Tascams Nya, 2488an.... 14995:- för 24kanals insp och 34 kanals mix är väl inte helt fel.... Redigerat 20 april 2005 av Twilight_Zound Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MagnusBryngelsson Postat 20 april 2005 Dela Postat 20 april 2005 Har själv ägt och använt Rolands vs2480 tyckte att den fungerade bra då.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 21 april 2005 Dela Postat 21 april 2005 Hej! Äger en Yamaha MT2X analog gammal digitalporta för kompaktkassetter i upp till dubbla hastigheten. Gjort ett album på den som jag skall göra cd av. Sönder nu dock... 😛 När det gäller digitala portastudios så undrar jag om någon av er kan ge mig en förklaring till varför man skall använda pc istället för digitalporta. Jag har en pc, men ingen extern hd eller ljudkort. Skall jag köpa porta igen istället? Jag vet inte. För ett litet tag sedan gjorde jag en grundlig undersökning av marknaden för digitalportor, läste tester, specifikationer, besökte butiker och kände på rattarna...hrrmmm.... Kom fram till att Zooms billigaste (ca. 3000 kr), som funkar på batteri och med sd-minneskort är ett vettigt alternativ i lågbudgetklassen. Inbyggda trummor och bas, på spår 9-11. För modellnummer kolla deras hemsida eller www.jam.se. När de gäller de mer avancerade och dyrare skulle jag rekommendera redan nämnda Tascam för ca. 15 papp. 24 bitar o.s.v. Hög klass! Läste i någon historik att det i princip är samma typ av konstruktionsidé (antal spår m.m.), som fanns i den stora pjäs som existerade då jag köpte min gamla porta 1985. Men då kostade den tidens Tascam över 100 tusen. I övrigt finns också Yamaha:s 16-spårsmodell med inbyggd cdr den också, för ca. 10000;-. Se Musikbörsen m.fl. Det var tre förslag. Bra att min marknadsundersökning kom till nytta! 🙂 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 Jag tycker den bästa combon är att kombinera portan med datorn. Datorn är bra till att fixa med trummor typ i Reason, Drumkit from hell eller liknande. Portan är bra för bas, gitarr, klaviatur och sång där V-tracks funktionen är kanon. Du kan ta med dig portan och slippa datorn om du ska spela in i en replokal etc. Man kan köra över spår för spår i en sequenser om man vill pula för varje instrument för sig eller hela mixar delmixar = mindre last för datorn & mindre strul med ljudkort och latecy. Datorn är bra på att göra sluteditering med VST/DXi instrument/effekter och slutmixar i Cubase/Soundforge/Wavelab. Kan inte Studio ha en test av portas ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
denton (oregistrerad) Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 Så arbetar jag, jag kör sång, bas, gitarr och ibland trummor genom portan som jag sen synkar med dotorn och Cubase där jag lägger keyboard och annat kul. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 Hej! Medan jag köpte en pc (bärbar), delvis för att jag behövde en pc, men delvis också för att kunna spela in musik i mångkanalsformat på. Först metronom/enkel trumma, sen gitarr, sen sång, sen gitarr, sen orgel, sen gitarr, sen bas, sen gitarr, sen rytminstrument, sen trummor, sen sång, sen bakgrundsång. Till exempel. Inte mycket pluggar, inte ens en x-krok... Externt ljudkort plus extern hd eller digitalporta är frågan. Samtidigt måste jag ändå ha det där externa ljudkortet, eftersom min pc inte har några ingångar för ljud alls. Jag skall nämligen föra över kassetter och LP till cd via ljudkortets ingångar, samt föra över ljud från s-vhs till dvd via samma ingångar. Så då sitter jag där med pc och ljudkort (bundlat med mjukvara) tids nog. Då är det väl bara att köra med mångkanalsinspelningar på det sättet också då...och skippa digitalportan?! :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mats Stålbröst Postat 22 april 2005 Dela Postat 22 april 2005 Spaceman: vi har faktiskt funderingar på att testa hd-portor. Just hur man kan samköra dom med datorn är ju klart intressant! Vågar inte lova något om exakt vilket nummer det blir. /Mats Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.