Guitar Nilsson Postat 1 december 2015 Postat 1 december 2015 (redigerat) Kan ju göras på många sätt förstås, lite nyfiken hur andra gör bara. Jag har en liten Ampeg BA-1008 bascombo som låter förjäkla bra på den volym den orkar prestera, och mer ljud än så vill jag inte ha när vi spelar in trummorna samtidigt i samma lilla studiorum. Köpte den för ungf 1000 kr i en musikaffär i Bollnäs. Testade samtidigt en anings större i samma serie med en tolva, men den hade knepigt nog mkt sämre botten. EQ´n basratt ställer gasen så lågt som vid 40 hz på den här lilla lådan. Även lineutgången låter skitbra, dock med ett aber; högtalardelen låter bäst om jag ställer bas-eq-ratten på fullt, men då blir det übermycket lågbas i lineutgången som jag måste skära sen... När jag spelar in med mick brukar jag använda en AKG D112 som jag tycker funkar mkt bättre på elbasriggar än den gör på baskagge... Ofta är jag dock för lat o kör enbart linesignalen. Undrar sen hur ni mixar om ni har både line och micksignal? Jag brukar lyssna på en i taget o försöka få till ett så bra fullrangeljud ur bägge var för sig, sen blanda typ hälften av varje. Sen brukar det bli att jag får skära bort i botten ändå på lajnen när jag lyssnar på hela mixen med subben påslagen. Kan det vara smart att low och hipassa signalerna så att lajnen enbart är lågbas under tex 50, eller 70 hz och mickljudet befrias från lågbasen vid samma frekvens? Jag gillar ett ganska städat ljud som tex på en del Fleetwood Mac låtar. Svårt för mig är att få fram elbasen i mindre lyssningar, brukar boosta vid 600 eller 800 hz, ibland blir det bra, ofta inte bra alls... Borde gå att få till det bättre om jag bara la ner mer tid på det... Kanske spela in mickljudet med en storkonding i stället? Jag har en sE4400a som oftast blir över... Tack på förhand! 😎 Så här blev mitt basljud idag. https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/ride-on-151201 Redigerat 1 december 2015 av Guitar Nilsson
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 1 december 2015 Postat 1 december 2015 Även lineutgången låter skitbra Om jag var du skulle jag köra på denna och strunta i hur den låter genom högtalaren just vid inspelningen. När man blandar line och mickat blir det alltid lite fasknas. Brukar bli bäst om man isf utnyttjar botten och kropp från det linade och bara topp och tydlighet från det mickade. Men om lineutgången redan låter skitbra verkar det helt onödigt.
KillwithSkill Postat 1 december 2015 Postat 1 december 2015 För mkt jidder med att hålla på att laborera så mkt? Bra bas, duktig bassist, sprillans nya strängar, en aktiv linebox av bra kvalité. Vill man vara nördig så kör på en rejäl linebox. En Avalon U5 är nåt av det snuskigaste jag jobbat med. Annars en vanlig BSS AR-133 funkar bra. Annars så har Radial bra grejer oxå! Nu vet jag ju att du Herr Nilsson inte är nån fanatiker av DAW's utan det verkar vara mer av rullband som gäller för dig och då förstår jag din Baltazarverkstad.... För kör man med DAW så finns det oändligt med pulver och hittepå att kunna få till ett bra och ballt basljud som passar låten. Men för mig är det A&O med en så ren och stabil bas som möjligt.
Guitar Nilsson Postat 1 december 2015 Trådstartare Postat 1 december 2015 Rullband är inget för mig, jag är helt digital, så hånande kommentarer om Baltazarverkstad är onödiga. Den lilla Ampegcombons lineutgång låter fan lika bra som den långt dyrare EBS baspreamp jag hade förut.
Guitar Nilsson Postat 1 december 2015 Trådstartare Postat 1 december 2015 Om jag var du skulle jag köra på denna och strunta i hur den låter genom högtalaren just vid inspelningen. När man blandar line och mickat blir det alltid lite fasknas. Brukar bli bäst om man isf utnyttjar botten och kropp från det linade och bara topp och tydlighet från det mickade. Men om lineutgången redan låter skitbra verkar det helt onödigt. Jo vi brukar göra så att vi ställer eq nästan flat, basisten lyssnar genom lurar i vilket fall...
Guitar Nilsson Postat 1 december 2015 Trådstartare Postat 1 december 2015 Kanske borde jag önska mig en BSS-box till jul? den var ju inte dyr. http://www.thomann.de/se/bss_ar133.htm?gclid=CjwKEAiAp_WyBRD37bGB_ZO9qAYSJAA72IkgriT6Z_Zkd_IzkyVx3emP6y16mLfJghPY8QF0aU3KEhoCoifw_wcB
Cathrine Postat 1 december 2015 Postat 1 december 2015 Bra bas, duktig bassist, sprillans nya strängar, en aktiv linebox av bra kvalité. Håller helt med. Bas tycker iaf jag är ganska lätt att spela in. Blir ofta väldigt bra med endast en di-box, eller effektpedal som har di-funktionalitet.
Guitar Nilsson Postat 1 december 2015 Trådstartare Postat 1 december 2015 Håller helt med. Bas tycker iaf jag är ganska lätt att spela in. Blir ofta väldigt bra med endast en di-box, eller effektpedal som har di-funktionalitet. Då skippar du oftast reampning eller att spela in basriggen även med mick?
Cathrine Postat 1 december 2015 Postat 1 december 2015 Då skippar du oftast reampning eller att spela in basriggen även med mick? Ja. Helt. Jag tycker att det blir riktigt bra som det är. Till skillnad från distat gitarrljud där både stärkare och kabinett utgör en extremt stor del av själva ljudet, låter en DI-ad bas oftast väldigt bra. Om bassisten råkar ha någon älsklingsflanger eller distpedal kan man antingen re-ampa den, eller lägga på en egen liknande mjukvarueffekt tillsammans med DI-spåret. Men jag försöker undvika att micka så mycket som möjligt. Dels p.g.a. fasfel och att det faktiskt är svårare att få till ett bra ljud, tycker jag iaf.
Guitar Nilsson Postat 1 december 2015 Trådstartare Postat 1 december 2015 Ja. Helt. Jag tycker att det blir riktigt bra som det är. Till skillnad från distat gitarrljud där både stärkare och kabinett utgör en extremt stor del av själva ljudet, låter en DI-ad bas oftast väldigt bra. Om bassisten råkar ha någon älsklingsflanger eller distpedal kan man antingen re-ampa den, eller lägga på en egen liknande mjukvarueffekt tillsammans med DI-spåret. Men jag försöker undvika att micka så mycket som möjligt. Dels p.g.a. fasfel och att det faktiskt är svårare att få till ett bra ljud, tycker jag iaf. När jag spelat in både line o med mick har det ofta ändå blivit att jag skippat mickljudet i mixen. Det är nog kanske det vanligaste ändårå... I alla fall på renare basljud. Det är kanske lite som jag fått för mig, att två mickar på virveln är svårare att få till än med bara en. Har man två mickar på nåt blir det alltid mer eller mindre "bråk" mellan de två ljuden. Jag försöker spela in ett godkänt trumkomp nu att testa lite basljud på senare. 😉
Guitar Nilsson Postat 1 december 2015 Trådstartare Postat 1 december 2015 Lite off topic, men jag har ju spelat rocknroll live i många år, å då har det alltid funkat bättre att micka basriggarna (ofta rejäla skåp) än att lajna dem. Lajnar man live blir det ofta ett helvetes smällande o ojämt ljud. Men med AKG D112 blir det väldigt bra utan varken eq eller kompressor. Luft är en bra och tillräcklig kompressor var det nån som sa. De ggr vi försökt med både lajn o mick live har det ofta blivit helt kass ljud...
Cathrine Postat 1 december 2015 Postat 1 december 2015 Lite off topic, men jag har ju spelat rocknroll live i många år, å då har det alltid funkat bättre att micka basriggarna [...] Ah, kul med live-ljud! Jag kan tänka mig att det blir bättre ljud med micning vid just live-upptagningar. Enligt mig är live-ljud och studio-ljud -speciellt när det kommer till bas och gitarr- två helt olika saker. Specifika gitarrljud som funkar skitbra i studio funkar sällan lika bra på scen och tvärtom. Dessutom, när man soundcheckar ställer man ju in nivåerna och eq efter FOH, och inte linjeutgångarna. Sen har man ju bara en "tagning" på scen, och slarvar säkert mycket mer än i en studioinspelning. De studioinspelningar jag gjort upplever jag mycket mer "hämmade" än liveupptagningar. För t.ex. bassisten innebär det mindre slapping, mindre diskant, och mer kontrollerat spel. 😊
Guitar Nilsson Postat 1 december 2015 Trådstartare Postat 1 december 2015 Ah, kul med live-ljud! Jag kan tänka mig att det blir bättre ljud med micning vid just live-upptagningar. Enligt mig är live-ljud och studio-ljud -speciellt när det kommer till bas och gitarr- två helt olika saker. Specifika gitarrljud som funkar skitbra i studio funkar sällan lika bra på scen och tvärtom. Dessutom, när man soundcheckar ställer man ju in nivåerna och eq efter FOH, och inte linjeutgångarna. Sen har man ju bara en "tagning" på scen, och slarvar säkert mycket mer än i en studioinspelning. De studioinspelningar jag gjort upplever jag mycket mer "hämmade" än liveupptagningar. För t.ex. bassisten innebär det mindre slapping, mindre diskant, och mer kontrollerat spel. 😊 Jag tänkte mest bara på PA-ljudet. Mina band brukar sällan kunna en enda låt rakt igenom utan flera grova felspelningar, så att spela in live inför publik är ganska bortkastat. I studio har det oftast blivit bra med livetagningar, med enbart sången ditlagd efteråt. Att lägga leadgitarr direkt i grunden kan vara lite nervigt, men blir oftast bättre än efteråt. Man får ta om ett antal ggr, men spar ändå tid jmf med att lägga gitarr efteråt. Då blir man ju aldrig nöjd.
Guitar Nilsson Postat 1 december 2015 Trådstartare Postat 1 december 2015 (redigerat) Gjorde denna nyss. Basen är enbart line från den lilla Ampegcombon. Jag spelade in basen för två veckor sen så jag kommer inte ihåg om jag komprimerade den, men den är nog helt okomprimerad. Jag hade även ett spår från högtalaren men det stängde jag av. Polarn trummar på mina trummor mickade med en EV ND868 på kaggen, en E906 på virveln o två Oktava 012MKll som OH. Tyckte basljudet blev bra här. Det vanligaste felet med dåligt basljud för mig är har ofta varit feg med volymen på bassen. Subben har lurat mig mig att det är mer än det är. https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-ride-on-151202-1 Redigerat 2 december 2015 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.