Blixthalka Postat 29 november 2015 Postat 29 november 2015 Hej, nu när jag kopplade in mitt ljudkort i datorn och skulle ansluta ljudsystemet till ljudkortet (analogt) så upptäckte jag att jag får spänning när jag rör vid lågnivåkabeln från försteget och nuddar datorchassit, typ 110v eller något. Har Ej mätt något. Det "bränns" när man vidrör chassit. Men hur kan detta komma sig? Allt sitter i jordat förutom försteget som ej har en jordad kontakt, utan bara en vanlig smal. Monoblocken som sitter anslutna till försteget har jordade nätkablar. Allt sitter i samma förgreningsdosa. Har kört rca - 3.5 till moderkortets ljud innan, det bör vara samma fenomen med den kabeln... men det lade jag aldrig märke till då. Ska tilläggas att jag får kraftfulla smällar i högtalarna varje gång vid påslagning av försteget (med trigger funktion) även när dator och försteg ej är anslutna. Ringde och mailade pro-ject om detta men fick aldrig något riktigt bra svar. Känns olustigt, speciellt när grejerna har kostat ~10k. Hur som helst, kanske relaterat? Nu vågar jag inte ansluta. Vad göra och hur lösa? Tacksam för hjälp! Mvh Peter
pme (oregistrerad) Postat 29 november 2015 Postat 29 november 2015 Det är gissningsvis avstörningskondensatorer som släpper igenom. Kan du inte "jorda" försteget med någon annan del av systemet?
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 29 november 2015 Postat 29 november 2015 Vad är det för grejor du har? Ansluter du till moderkortets egen ljudkort eller är det ett Pcie kort. Spontant låter det ju som att försteget är kasst kan inte tänka mig att det ska kunna leda ström till chassit och ändå vara helt.
Blixthalka Postat 29 november 2015 Trådstartare Postat 29 november 2015 Ne jag vet inte vad det är frågan om, ska mäta imorn. Det är pro-ject hifi grejer. Box serien. Små prylar med sjukt bra ljud. Kör små canton ergo högtalare till. Spelar riktigt bra. Försteget heter pro-ject pre box s och monoblocken heter amp box ds mono. Något läcker ström iaf, det kan lika gärna vara från datorn, har nyligen byggt ihop den, alla prylar är nytt. Burnin sven: jag har kört med ljudet på moderkortet i några månader, som är riktigt kass, därför satte in mitt pci-e ljudkort. kopplade på rca kabeln på försteget och skulle sedan ansluta den till ljudkortet, det var då jag kände strömmen när jag höll i anslutningarna på rca kablen med ena näven och tog tag i chassit med den andra 🙂. Strömmen kändes mot chassit.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 29 november 2015 Postat 29 november 2015 Ok då antar jag att du vill använda pro-ject prylarna till lyssning. Har svårt att tro att det skulle kunna vara kortis i datorn eller ljudkort och att den fortfarande funkar det måste vara nåt annat fenomen dom spökar i alla fall som jag ser det. Att det smäller till utan att nåt är anslutet när du slår på grejorna tycker jag också låter skumt. Nåt litet ljud kan det väl komma men som u beskriver det så låter lite onormalt tycker jag.
Blixthalka Postat 30 november 2015 Trådstartare Postat 30 november 2015 Hmm, har mätt på försteget (avstängd!!!) och har 12v på alla anslutningar i bak. Jag mätte mellan rca från försteget och datorn då visade den 50v. Kanske är mer för mätinstrumentet är en simpel typ där nästa lampindikator efter 50v är 120v. Aja ska lämna in den.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.