Penther Postat 28 november 2015 Postat 28 november 2015 Hej! Finns det någon bra synth i Cubase 6 där man kan skapa typ, slingor, när man trycker på tex C så blir det en basslinga i C trycker jag på A blir det liknade, fast andra toner. I HALion Sonic SE finns det ett basljud som är typ som jag skulle vilja göra själv. Det heter Bass Synth Sequence. Några som vekar använd såna ljud i sin musik är Teddybears Stockholm. Någon som förstår min fråga? Om inte annat, vad skall jag söka på, på nätet för att hitta tutorials i detta?
Momo Postat 28 november 2015 Postat 28 november 2015 "Arpeggio" är ordet du söker. Sök på det, eller "Arpeggiator"
mimla Postat 28 november 2015 Postat 28 november 2015 Cubase har en inbyggd midiarpeggiator som du hittar under "midi inserts" på instrumentkanalen. Den kan du leka med på alla mjuvarusyntar. Den funkar så att du spelar (in) ackord eller toner, så scramblar den upp de tonerna enligt mönster du väljer innan de kommer fram till synten. I många mjukvarusyntar finns det också en del som brukar heta "sequencer" där du kan bygga patterns inuti synten! Nu orkar jag inte titta på videon riktigt, men här verkar de pyssla med lite sånt i synten Oxium som var den enda jag kom på på rak arm som har en sån funktion i sig. Använder väldigt sällan sånadär flashiga mjukvarusyntar!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.