TkeEriksson Postat 22 november 2015 Postat 22 november 2015 (Vet inte om jag skriver i rätt avdelning, men tror det är inställningar i cubase som spökar). Jag har ett Lexicon IO82 ljudkort, och sen har jag en Lexicon MX-400XL effektenhet. Jag skulle vilja skicka signalen från SPDIF ut på ljudkortet till spdif in på effektenheten på ena kanalen, och sedan returnera in i SPDIF in på ljudkortet. När jag kopplat in allt, och ställt in vst connections i cubase, så får jag problem med att det knastrar om ljudet, inte bara det som kommer tillbaka från effektenheten utan allt ljud som körs. Det kommer tillbaka signal ifrån effektenheten, men det hörs att det är en viss fördröjning. Knastret och "deformeringen" av ljudet är väldigt tydligt och konstant sålänge ljud spelas. Inga felmeddelanden kommer upp i effektenheten. Efter en del googlande har jag hittat att det kan ha att göra med sync-klockning, att man ska ställa in vilken som ska vara master m.m. Jag har provat typ alla inställningar som finns i cubase, men hittar inte vart jag kan ange vilken enhet som skall fungera som master (Bara en kryssruta för "external clock", men som inte gör någon skillnad). Vet ej hur jag ska få detta att fungera, så om någon har kunskap att dela med er av eller nåt tips på vart jag kan hitta information vore jag grymt tacksam 🙂 // Tobbe.
Claes Holmerup Postat 22 november 2015 Postat 22 november 2015 Inställningarna du behöver ändra, finns nog snarare i ditt ljudkorts kontrollpanel. Det finns antagligen någon inställning i effektburken också, så det gäller att kolla båda och se till att synken blir rätt inställd. Det är smidigast att använda Wordclock i sådana lägen, men det är inte alla enheter som har det...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.